Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.  (gelezen 17709 keer)

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Gepost op: 2007/12/03, 00:30:39 »
Ik vind op dit moment de multimedia documentatie niet goed
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/multimedia/multimedia_installeren/

Als je de doc volgt staan er enorm veel multimedia spelers op je pc.
totem-gstreamer  (heeft verschillende problemen om bestanden en dvd's af te spelen)
vlc
mplayer
xmms (De meeste mensen hebben meer dan 100 liedjes op hun pc staan en dan komt xmms toch redelijk tekort,
zeker omdat de mensen windows mediaplayer gewoon zijn die een mooie libary etc gebruikt. Ik zou hier dus            gewoon rhythmbox laten staan omdat die er al opstaat.  En te tweede is xmms een heel oud project)
gxine (waarom niet gewoon totem-xine installeren, als vervanging voor totem-gstreamer inplaats van nog een extra?)

Om onder firefox multimedia te kunnen bekijken gebruik ik gewoon mozilla-mplayer, deze speelt alles af.  En dan word al de rest overbodig waardoor ook Media Player Connectivity nutteloos word.
Al die extra plugins maakt het maar moeilijker voor beginnende gebruikers.

De methode om een source lijn aan apt toe te voegen lijkt me ook redelijk moeilijk.
Ik zou voorstellen
systeem > beheer > softwarebronnen > tab blad third party software > toevoegen > deb http://packages.medibuntu.org/ gutsy free non-free > OK


In principe zou je dan de key kunnen installeren onder tablad Authencication.  Maar de key downloaden is niet zo gemakkelijk.  Firefox toont gewoon de key iplaats van ze te downloaden Daarom een keer terminal venster openen en wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add -

Waar zijn de w32codecs naar toe deze lijken me toch redelijk noodzakelijk in het geval van mplayer.

Als jullie met deze stellingen eens zijn zou ik zelf wel een nieuwe documentatie kunnen schrijven. Maar als hij sowieso toch afgeketst word doe ik er al geen moeite voor he.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/03, 01:57:48 »
Citaat van: siegi
Ik vind op dit moment de multimedia documentatie niet goed
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/multimedia/multimedia_installeren/

Als je de doc volgt staan er enorm veel multimedia spelers op je pc.
De multimedia documentatie kan zeker verbeterd worden, daar heb je gelijk in. Een aantal dingen zijn omslachtig beschreven maar ze kloppen wel. Het aantal media spelers dat geïnstalleerd wordt vind ik niet teveel.
Het kan wel een stuk korter, bijvoorbeeld met het pakket ubuntu-restricted-extras.

Citaat
totem-gstreamer  (heeft verschillende problemen om bestanden en dvd's af te spelen)
vlc
mplayer
xmms (De meeste mensen hebben meer dan 100 liedjes op hun pc staan en dan komt xmms toch redelijk tekort,
zeker omdat de mensen windows mediaplayer gewoon zijn die een mooie libary etc gebruikt. Ik zou hier dus            gewoon rhythmbox laten staan omdat die er al opstaat.  En te tweede is xmms een heel oud project)
gxine (waarom niet gewoon totem-xine installeren, als vervanging voor totem-gstreamer inplaats van nog een extra?)
totem-gstreamer is standaard al geïnstalleerd als het goed is. Dit is een prima speler die voor veel videoformaten geschikt is. Als totem-gstreamer niet werkt kan je ook nog totem-xine proberen.
vlc is een geweldige player omdat het bijna alles afspeelt. Van dvd's tot aan ingepakte videobestanden. Ik vind het een hele fijne speler, dus wat mij betreft moet die in de documentatie blijven.
xmms kan vervangen worden door audacious, maar dat hoeft niet. Rhythmbox, Amarok, Quod Libet of Exaile zijn ook prima spelers. Wat mij betreft kan die er uit.
gxine is een alternatief voor totem. totem-gstreamer werkt in de meeste gevallen beter dan totem-xine is mijn ervaring. Wil je toch een film afspelen via xine, dan kan dat via gxine.

Wat is er trouwens mis met meerdere spelers op je computer? Voor zover ik weet is er geen één speler die alles af kan spelen en bovendien is de ene speler beter voor bijv. dvd kijken dan de ander. Zeker voor nieuwe gebruikers is het handig dat ze een aantal spelers krijgen waaruit ze kunnen kiezen. Iedereen kan dan zelf bepalen wat hij of zij het beste vind werken.

Citaat
Om onder firefox multimedia te kunnen bekijken gebruik ik gewoon mozilla-mplayer, deze speelt alles af.  En dan word al de rest overbodig waardoor ook Media Player Connectivity nutteloos word.
Al die extra plugins maakt het maar moeilijker voor beginnende gebruikers.
mozilla-mplayer is prima, maar alles werkt veel fijner icm mediaplayer connectivity. Hiermee kan je veel makkelijker multimedia bekijken.

Citaat
De methode om een source lijn aan apt toe te voegen lijkt me ook redelijk moeilijk.
Ik zou voorstellen
systeem > beheer > softwarebronnen > tab blad third party software > toevoegen > deb http://packages.medibuntu.org/ gutsy free non-free > OK


In principe zou je dan de key kunnen installeren onder tablad Authencication.  Maar de key downloaden is niet zo gemakkelijk.  Firefox toont gewoon de key iplaats van ze te downloaden Daarom een keer terminal venster openen en wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add -
Je moet toch al een terminal openen voor de key, dus waarom zou je de rest niet in de terminal doen?
Bovendien is het veel sneller en makkelijker om iets uit te leggen via de terminal dan via de grafische interface.
Kopieer>plak in een terminalvenster is sneller dan "klik hier, vul daar dat in, ga naar dat tabblad enz."

Citaat
Waar zijn de w32codecs naar toe deze lijken me toch redelijk noodzakelijk in het geval van mplayer.
Die mis ik ook :)
Dat moet zeker nog toegevoegd worden.

Citaat
Als jullie met deze stellingen eens zijn zou ik zelf wel een nieuwe documentatie kunnen schrijven. Maar als hij zowiezo toch afgeketst word doe ik er al geen moeite voor he.
Ik ben het zeker met je eens dat er een hoop verbeterd kan worden, maar ik ben het niet eens met al je punten.
In ieder geval bedankt voor je feedback. Het is fijn dat andere mensen ook meedenken :)

Ik heb de tekst van de documentatie op een nieuwe wiki pagina geplaatst.
https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/MultimediaInstalleren
Deze kan je aanpassen als je wil. Als we die pagina verbeterd hebben, dan zal die de pagina op deze site vervangen.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/03, 02:28:30 »
Zelf heb ik de ervaring dat xine superieur is aan gstreamer tenminste als xine in samenwerking word gebruikt met de w32codecs dan is er eigenlijk geen enkel formaat dat hij niet aankan.  kaffeine de default player van kde heeft bv alleen maar een xine engine, en speelt bij mij alles.

Ik snap nog steeds het nut niet van die media connectivity,  Als ik mozilla mplayer gebruik werken gewoon de filmpjes op de website.  Tenminste als totem-mozilla verwijderd is.  Lijkt mij voor de beginnende gebruiker dat het alles moeilijker maakt.

Idd voor de source toe te voegen kan de grafische manier omslachtig zijn.  We zouden dan wel de default manier kunnen gebruiken van medibuntu.  
 sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
In de veronderstelling dat de mensen toch maar 1 keer met de sources.lst worden geconfronteerd.

Thx voor de originele doc online te zetten, als ik wat tijd heb pas ik hem graag aan :)  Ik zou bv ook de hulp voor kubuntu erbij willen zetten.

Ik ben ergens van het principe hou het simpel, de mensen zo snel mogelijk een werkend systeem geven waar ze aan uit kunnen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/03, 02:50:05 »
Ik heb zelf een aantal films die totaal niet af willen spelen met totem-xine, maar het wel prima doen met totem-gstreamer. En ja, ik heb de w32codecs geïnstalleerd :)

Mediaplayerconnectivity vinden veel mensen handig, en sommige sites kunnen niet zonder volgens mij.
Wat mij betreft blijft dat in de handleiding staan, maar dat kan natuurlijk ook in de vorm van een handige tip die niet verplicht is.

De source toevoegen kan op veel verschillende manieren:
wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O - |sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Dat is misschien wel de snelste en makkelijkste manier. Zo hou je ook alle sources in 1 bestand.

Leef je uit met de tekst, ik ben benieuwd.
Documentatie voor Kubuntu is ook heel erg welkom. Ik gebruik zelf alleen Ubuntu, dus voor Kubuntu documentatie maken is wat lastig ;)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/03, 07:53:07 »
Je haalt een aantal goede punten naar boven Siegi. :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/03, 12:35:04 »
Citaat van: siegi
Ik ben ergens van het principe hou het simpel, de mensen zo snel mogelijk een werkend systeem geven waar ze aan uit kunnen.
Daar zijn we het allemaal wel overeens, denk ik......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/03, 13:28:39 »
@johanvd
ben je er zeker van dat libxine1-plugins is geïnstalleerd?  want ik heb echt geen problemen met video's af spelen.  Ik zou graag weten wat je niet kan afspelen?
Als je uiteindelijk alles kan afspelen lijkt het mij dat we gewoon totem-xine kunnen gebruiken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/03, 13:35:21 »
Die is geïnstalleerd:
dpkg -l |grep libxine
ii  libxine1                                   1.1.8-2ubuntu2~gutsy1                     the xine video/media player library, binary files
ii  libxine1-console                           1.1.8-2ubuntu2~gutsy1                     libaa/libcaca/framebuffer/directfb related plugins for l
ii  libxine1-ffmpeg                            1.1.8-2ubuntu2~gutsy1                     MPEG-related plugins for libxine1
ii  libxine1-gnome                             1.1.8-2ubuntu2~gutsy1                     GNOME-related plugins for libxine1
ii  libxine1-misc-plugins                      1.1.8-2ubuntu2~gutsy1                     Input, audio output and post plugins for libxine1
ii  libxine1-plugins                           1.1.8-2ubuntu2~gutsy1                     the xine video/media player library, meta package
ii  libxine1-x                                 1.1.8-2ubuntu2~gutsy1                     X desktop video output plugins for libxine1
ii  libxinerama1                               2:1.0.2-1build1                           X11 Xinerama extension library
Ik kon daarmee een aantal avi's niet afspelen.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/03, 16:28:37 »
Ik ga er wel eens wat tijd insteken maar zal iets worden voor volgende week vrees ik.
Ik ben vandaag heel lang bezig geweest om mijn draadloze netwerkkaart stabiel te laten draaien.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/07, 20:30:17 »
Euhm ik heb juist nog eens naar de documentatie gekeken.  En zit eigenlijk met iets.  
Moeten we echt de command line onwijken?  
We moeten zowiezo een keer in de command line zijn voor de key.
Als we dingen vanuit de command line laten doen, is alles geinstalleerd op 3 lijntjes regelrecht te kopieren. Lijkt me redelijk simpel.

Offline Bobbie

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/07, 20:35:18 »
Lijkt mij handig, commando geven en dan een kopje koffie inschenken.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/07, 20:39:26 »
Commandline is prima voor mij. Zolang er ruimte blijft voor de uitleg op een grafische manier voor mensen met een allergie aan commando's.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/07, 20:49:40 »
De simpelste manier om het uit te leggen is via het laten kopiëren en plakken van een aantal regels in de command line.
Wat mij betreft hoeft de command line dus niet vermeden te worden.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/07, 22:00:41 »
Ik heb een kleine aanpassing gedaan in https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/MultimediaInstallerennew
Ik zou persoonlijk een grafische manier laten staan.  Maar ik denk dat de mensen op de eerste manier rapper tot een resultaat komen.
Edit: Alleen is er nog iets mis met mijn wiki kunsten :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/08, 01:46:32 »
Ik zag al dat je wat had aangepast en heb je een mailtje gestuurd :)

Ik kan je trouwens ook wel helpen met de wiki code abracadabra als dat nodig is.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/08, 12:56:15 »
Ik heb de extra tekst nu op https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/MultimediaInstalleren gezet.
Alleen loopt er nog iets serieus mis met de opsomming 1, 2, 3 etc

Ik heb ervoor gekozen om totem-xine en mplayer te installeren, mplayer kan praktisch alles maar geen dvd menu's. En dit doet totem dan weer wel.

xmms heb ik er ook uit gelaten bij mijn weten word rhythmbox standaard geïnstalleerd

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/08, 13:23:05 »
Die opsommingstekens werken niet omdat er regels code tussen staan.
Volgens mij is dit niet op te lossen, behalve door zelf de cijfers te typen.
Je kan ook sterretjes gebruiken, maar dan zie je alleen een stip maar geen nummer.

Na dit commando:
wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O - |sudo tee -a /etc/apt/sources.list
moet de gebruiker zijn wachtwoord invoeren, al zie je niet de standaard sudo tekst.

Verder ziet het er goed uit.

Offline Dave

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/08, 15:41:15 »
Citaat van: siegi
Euhm ik heb juist nog eens naar de documentatie gekeken.  En zit eigenlijk met iets.  
Moeten we echt de command line onwijken?  
We moeten zowiezo een keer in de command line zijn voor de key.
Als we dingen vanuit de command line laten doen, is alles geinstalleerd op 3 lijntjes regelrecht te kopieren. Lijkt me redelijk simpel.
waarom niet en/en in de documentatie?
uitvoerige beschrijving voor grafish en onderaan commands voor de terminal?

Offline Dave

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/08, 15:50:55 »
Citaat van: siegi
Ik heb de extra tekst nu op https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/MultimediaInstalleren gezet.
Alleen loopt er nog iets serieus mis met de opsomming 1, 2, 3 etc

Ik heb ervoor gekozen om totem-xine en mplayer te installeren, mplayer kan praktisch alles maar geen dvd menu's. En dit doet totem dan weer wel.

xmms heb ik er ook uit gelaten bij mijn weten word rhythmbox standaard geïnstalleerd
niet voor niets dus dat totem als standaard meegeleverd wordt.

xmms is vervangen door adacious, in de kern ook hetzelfde.
ergens las ik ook xmms2 maar die is niet grafisch.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/08, 15:54:04 »
De command line is universeel, die werkt in Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu enz. Ook de taal maakt niet uit, de commando's zijn altijd hetzelfde.
Dat is makkelijker uit te leggen dan het drukken op verschillende knopjes, die op een verschillende plek zitten in verschillende Ubuntu versies, andere namen hebben als je Nederlands of Engels gebruikt en niet altijd even makkelijk te vinden zijn voor nieuwe gebruikers. Zonder screenshots, die dan wel handig zijn laadt een pagina ook nog eens sneller en is makkelijker uit te printen.

Het kopiëren en plakken van 3 regels tekst gaat ook nog eens veel sneller :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/08, 16:03:01 »
Citaat van: Johanvd
De command line is universeel, die werkt in Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu enz. Ook de taal maakt niet uit, de commando's zijn altijd hetzelfde.

Het kopiëren en plakken van 3 regels tekst gaat ook nog eens veel sneller :)
Johan, dit argument heb ik nog nooit gehoord, naar mening is het een goed argument ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bobbie

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/08, 17:14:07 »
Is niet duidelijker om er te zetten "methode 1" via Terminal en dan "methode 2" via grafisch en terminal.
Je leest er snel overheen, dat met 1ste methode alle benodigde handelingen gereed zijn.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/08, 17:33:24 »
Ik heb juist nog even bijgezet hoe het voor kubuntu gaat.
De grafische methode heb ik tot nu toe onaangeroerd gelaten.
@Dave waarom nog eens een extra multimedia player installeren als de standaard player het ook kan.

Offline Bobbie

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/08, 17:36:36 »
@siegi het is me duidelijk

Offline Dave

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/08, 17:50:41 »
Citaat
@Dave waarom nog eens een extra multimedia player installeren als de standaard player het ook kan.
uhh nee tuurlijk niet. waar zeg ik dat?

of bedoel je mijn favo mp3 speler?
dat is nog steeds winamp 2.8 (niks boven 3.0)  en nadien xmms en nu dus audacious.

verder heb ik aan totem en vlc wel genoeg eigenlijk.