Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04  (gelezen 5332 keer)

Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Gepost op: 2011/09/24, 21:48:56 »
Hallo iedereen,

Er wordt weleens gezegd dat Ubuntu niet voor gamers is, maar toch vind ik dit niet helemaal waar. Het is zo dat commerciele games zich voornamelijk richten op Windows gebruikers. Toch zijn er simpele manieren hoe je een aantal bekende niet Linux-native games toch 100% kan laten werken op Ubuntu (10.04 lts).

Zelf gebruik ik als ondersteuning voor niet Linux-native games; Wine 1.3 en PlayOnLinux 4. Momenteel ben ik bezig met het testen van niet Linux-native games op mijn Ubuntu 10.04 systeem. Gegevens betreft het installeren en draaien van deze games houd ik bij in een ODS-bestand.

Met mijn verzamelde informatie hoop ik mensen een beetje ondersteuning te bieden bij het installeren en draaien van niet Linux-native games op Ubuntu. Bedankt voor jullie aandacht!

Groetjes, Danny

(Sinds 24 september 2011 actief op de Nederlandse Ubuntu forum)

----------------------------------------------------------------------------------

Formaat: ODS
Laatste update: 27-10-2011 (15:15)
Aantal games: 81

----------------------------------------------------------------------------------

Mijn systeem (waarop de testen zijn uitgevoerd) is als volgt:

Acer Aspire 6920G laptop.
Duocore 2,4 ghz
4 gb ram geheugen
512 mb video kaart (NVIDIA)
320 gb hardeschijf opslagruimte
OS: Ubuntu 10.04 LTS
« Laatst bewerkt op: 2011/11/30, 23:13:26 door dannyvanleur »

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/24, 22:10:02 »
Welkom en leuk dat je het ons meld welke je werkend krijg. :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/24, 22:53:49 »
Welkom op het forum :)

Vind dit een zeer leuk initiatief, ga zo door! :)

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/24, 23:51:48 »
Het zou natuurlijk nog mooier zijn als je er een LibreOffice Calc (.ods) documentje van maakt ;)

Dit is een goed initiatief. Wellicht is het ook leuk om je eigen bevindingen te vergelijken met wat er in de Wine AppDB staat http://appdb.winehq.org/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/24, 23:58:22 »
houd ik bij in een Excel-bestand.
MS format ?  ???
Is het niet mogelijk, om je bevindingen ergens op internet beschikbaar te stellen ?
Vele zullen je daar dankbaar voor zijn (denk ik).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/25, 00:02:55 »
houd ik bij in een Excel-bestand.
...
Is het niet mogelijk, om je bevindingen ergens op internet beschikbaar te stellen ?
...

De AppDB van Wine.

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/25, 00:11:58 »
houd ik bij in een Excel-bestand.
...
Is het niet mogelijk, om je bevindingen ergens op internet beschikbaar te stellen ?
...

De AppDB van Wine.

Ja, maar ik vind die erg onoverzichtelijk eerlijk gezegd. Je krijgt een programma voorgeschoteld, met zo'n 10 tutorials hoe je het werkende moet krijgen, wel alle 10 verschillend.. :P

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/25, 00:22:17 »
Ik hoef het nog niet te proberen want bij mij zullen de spellen gewoon niet draaien.
Heb wat spellen geprobeerd maar mijn videokaart word niet echt goed ondersteund waardoor de spellen niet echt goed draaien als ze al werken.

Blijf voorlopig lekker in Windows met Steam werken.
Zo erg is dat nou ook weer niet.

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/25, 13:52:40 »
Hallo iedereen,

Ik noem het een excel-bestand, maar ik heb het gemaakt in Libre Office Calc. Ik zal kijken of ik het kan publiceren op de een of andere manier...

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/25, 14:03:31 »
Dag Danny, ten eerste welkom op het forum. Als je links onder op Extra opties klikt kan je een bestandje toevoegen, tot 100 KB. Mocht dit te weinig zijn kan je het ook als .txt bestand eropzetten. Verder kan je via Ubuntu One of de mail op verzoek zetten. Er is ook nog een site (ik weet niet het adres iemand anders?) paste bin o.i.d. waar je ook bestanden kan plaatsen.

Hieronder even een voorbeeldje.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/25, 14:06:42 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/25, 14:05:27 »
Mijn systeem (waarop de testen zijn uitgevoerd) is als volgt:

Acer Aspire 6920G laptop.
Duocore 2,4 ghz
4 gb ram geheugen
512 mb video kaart (NVIDIA)
320 gb hardeschijf opslagruimte
OS: Ubuntu 10.04 LTS
« Laatst bewerkt op: 2011/10/27, 15:12:02 door dannyvanleur »

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/25, 14:10:14 »
Prima lijst Danny, als anderen hun bevindingen erbij zetten en ook weer hier plaatsen, heeft iedereen op het forum er iets aan.
Trouwens opvallend dat Wolfenstein bij jou niet zo goed draait.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/25, 14:13:06 »
Bedankt Gijsbert voor deze tip! Eigenlijk had ik iets beter moeten kijken. XD Maarja het is dan ook mijn eerste keer dat ik deelneem aan een forum.  :P

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/25, 14:13:43 »
Ja, misschien dat Wolfenstein niet goed draait door de instellingen van Wine of de manier hoe het geinstalleerd is. Daarom is informatie delen belangrijk dan kunnen we de oorzaak misschien achterhalen. Heb jij het spel wel goed draaiend op jouw systeem?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/25, 14:17:23 door dannyvanleur »

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/25, 14:24:58 »
Mocht iemand nog een suggestie hebben om een bepaalde spel uit te testen dan hoor ik dat graag! :-)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/25, 17:46:20 »
Ja, call of duty 4 :)

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/25, 18:54:54 »
Mijn broer heeft het spel, morgenavond zal ik aan hem vragen of ik het mag lenen om te testen op Ubuntu. ;-)

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/25, 20:03:22 »
Ja, misschien dat Wolfenstein niet goed draait door de instellingen van Wine of de manier hoe het geinstalleerd is. Daarom is informatie delen belangrijk dan kunnen we de oorzaak misschien achterhalen. Heb jij het spel wel goed draaiend op jouw systeem?
Ik heb het niet meer op mijn systeem, ik probeer af en toe iets uit. Ik ben geen gamer. Er zijn wel wat topics zijn over Wolfenstein, misschien heb je er wat aan.
Als je de zoekfunctie gebruikt van het forum en dan op Wolfenstein zoekt, kom je genoeg topics tegen. :)
Ik zal Trainsimulator van MS nog een keer proberen, deze heb ik ook er opgehad. Quake2 ook, nog wel meer,als ik van de week tijd heb zet ik het wel in de spreatsheet erbij.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/25, 20:05:03 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/26, 19:03:01 »
@ tiempjuuh: Call Of Duty 4 (Modern Warfare) werkt helemaal goed op mijn systeem. Bovenaan de topic is een lijst te downloaden in ODS formaat waarin de installatie-stappen van Call Of Duty 4 staan weergegeven. Belangrijk is het om rekening te houden met de 1.7 patch, zonder de patch werkt het spel niet. De eerste keer in de opties van het spel de resolutie wijzigen naar 1920x1080 veroorzaakt een crash, maar in het vervolg werkt het spel in deze resolutie uitstekend.

@ Gijsbert: Ik heb begrepen dat alle versies van Quake goed werken op Linux/GNU systemen. Ik zal ze wanneer ik er aan kan komen toch nog even uitproberen, want het lijken mij wel leuke games (vooral de laatste). Ik meen dat de eerste Quake zelfs nog draait op DOS. Zoals je waarschijnlijk al weet is DOSBOX beschikbaar in de Ubuntu Software Center en in de Synaptic Package Manager, DOS games zijn dus sowieso goed te draaien op Ubuntu. MS Trainsimulator zal ik binnenkort gaan testen en ik ben heel benieuwd naar jouw toevoegingen! :-)

@ emiel1976: Vervelend dat je videokaart niet goed wordt ondersteunt. Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd, maar ik zeg het toch maar even: Onder '' Administration '' in het Gnome Main Menu is een optie '' Hardware Drivers ''. Daar is meestal ondersteuning op te halen voor NVIDIA videokaarten. Voor ATI videokaarten is hier misschien nog informatie te vinden: http://www.linuxquestions.org/questions/linux-hardware-18/installing-ati-driver-on-ubuntu-10-04-a-806379/

@ Vistaus: Bedankt voor het compliment! Zolang er interesse voor is en mensen er baat bij hebben zal ik doorgaan. :-)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/26, 19:56:16 door dannyvanleur »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Niet Linux-native games toch werkend op Ubuntu 10.04
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/28, 19:26:48 »
je kunt tegenwoordig ook desura installeren op linux, je moet dan wel lid zijn van de beta-testers-groep (en dat ben ik)
http://www.desura.com/

dit gaat zeker heel wat native-linux-games brengen!