Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help met partitie schijven.  (gelezen 1117 keer)

Red_Dragon

  • Gast
Help met partitie schijven.
« Gepost op: 2006/11/26, 10:49:08 »
Ok, mijn probleem zit als volgt: als ik ubuntu zelf de partities laat maken tijden de installatie, dan weigert hij op te starten. Grub wil dan zelfs niet opstarten. Alleen een vage "besturingssysteem-fout". Dus dit gebeurt wanneer ik een blok van 7 gig verwijder en de optie neem: 'installeer op de grootst blok vrije ruimte'.

Mijn configuratie zit als volgt: ik heb 2 fysieke sata-schijven van 250 gigabyte.

Schijf 1 heeft als partities: 30 gig voor windows installatie, 7 gig ongepartitioneerde ruimte voor ubuntu, en de rest van die schijf is opslag voor en muziek ect.

Schijf twee is ook een groot archief van vanalles.

Dus ik heb 4 partities:

1-windows(30gig)
2-hier zou linux moeten komen te staan(7gig)
3-archief 1
4-archief 2

De bedoeling is dat linux op partitie 2 staat en partitie 3 en 4 ook mount omdat al mijn documenten enzo daar op staan. Maar niet mijn windows partitie mount. (daar moet hij afblijven, wat te begrijpen is). De automatische partitionering loopt in het honderd, dus zou iemand me stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik mijn schijven correct moet mounten tijdens de installatie?

Bedankt op voorhand.

budster

  • Gast
Help met partitie schijven.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/26, 10:54:51 »
Je moet in ieder geval ook nog een swap partitie aanmaken, Zeg maar ter grootte van je ram geheugen. Linux '/' als mountpoint geven... dan zou het goed moeten gaan.

Red_Dragon

  • Gast
Help met partitie schijven.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/26, 11:21:28 »
Jaja, dat zit al inbegrepen in mijn zeven gig, een swap van 700 MB. Maar het probleem is dat ik dat partitie-programma niet begrijp. Je kunt daar kiezen uit 7 types van partieties, ofzo....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Help met partitie schijven.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/26, 12:05:24 »
Even copy en paste:

1-windows(30gig)                                                 Afblijven, niet benoemen, deze wordt automatisch gemound.
2-hier zou linux moeten komen te staan(7gig)         EXT3, mounten als "/", opstart flag aan, geheel formatteren.
3-archief 1                                                          Zou ik ook afblijven (zie "1")
4-archief 2                                                          Idem

Dit zou ik doen, vele variaties zijn mogelijk, maar dit lijkt mij de meest simpele oplossing.

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline mcgyver

  • Lid
Help met partitie schijven.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/26, 19:31:23 »
Ik heb een andere vraag in deze categorie.

Ik heb met de gparted cd een fat32 partitie verwijderd tussen mijn winxp (ntfs) en ubuntu / . De ubuntu partitie heb ik vergroot door hem naar links uit te breiden. Ging prima. Mijn NTFS vergroten (naar rechts uitbreiden) kon niet.

1 Kan datgene wat  ik wil doen wel ?

2 Hoe moet ik het dan doen?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Help met partitie schijven.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/26, 21:36:19 »
NTFS en Linux blijft een probleem :)
Je kunt het proberen met PqMagic, die is meer MS achtig ........

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Help met partitie schijven.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/27, 13:37:47 »
Ik kan ook aanraden om een aparte /boot partitie te maken van pakweg 50 Mb. Bij wat oudere systemen helpt dat om het probleem van de "sprong" over een (te) grote 1e partitie heen te maken. Ik kan me niet meer precies herinneren wat het probleem precies was, maar deze systemen konden geen root partitie mounten als deze X Gb verwijderd was van de oorsprong. Een "tussenpartitie" als /boot loste dat probleem op. Misschien dat 't helpt ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Help met partitie schijven.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/27, 13:41:56 »
@tukcedo:
Je bedoelt grub error 18
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline mcgyver

  • Lid
Help met partitie schijven.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/27, 18:48:40 »
Net opgelost. Een herstart in windows en dan weer de Gparted live cd erin en hij deed het wel. Ik vond het al vreemd, want ik heb eerder wel aan een ntfs partitie geprutst. Weliswaar via Gparted op Ubuntu cd.