Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muispijl slaat op hol: probleem opgelost  (gelezen 3901 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Muispijl slaat op hol: probleem opgelost
« Gepost op: 2014/09/11, 10:39:07 »
Sinds enkele dagen vertoont de muispijl van m'n netboekje vaak kuren: ineens kan-ie volledig op hol slaan. Ik kan dan alleen nog maar Ctrl-Alt-Backspace doen en vervolgens de computer "hard" uitzetten.

Mogelijk wordt dit veroorzaakt door recente updates. Nu ben ik een oplossing aan het uitproberen die lijkt te werken, namelijk het verlagen van de gevoeligheid van de muispijlversnelling:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-De-muispijl-slaat-op-hol
(punt 21, rechterkolom)

Ik ben op zoek naar mensen die dit ook ervaren in *buntu 14.04 / Mint 17, en die deze oplossing willen uitproberen (en die hun bevindingen hier willen melden).

Mijn verwachting is overigens, dat het probleem zich alleen voordoet op kleine schermen met een zeer hoge resolutie.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/13, 09:51:09 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Muispijl slaat op hol: mogelijke oplossing (uitprobeerders gevraagd)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/11, 13:17:40 »
Dat vind ik wel vreemd, mij is altijd geleerd dat muizen die op hol slaan last hebben van straling afgegeven door apparaten in de directe omgeving (kan ook van de buren zijn) zoals smartfoons, magnetrons, gigasets, zendmasten en andere installaties.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Muispijl slaat op hol: mogelijke oplossing (uitprobeerders gevraagd)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/11, 13:44:30 »
Het gaat waarschijnlijk niet om een draadloze muis, maar om de trackpad die in de laptop zit.
Misschien is het ook wel handig als Pjotr het merk en model noemt, want zulke problemen zijn meestal vrij specifiek voor een bepaald model of serie.

Re: Muispijl slaat op hol: mogelijke oplossing (uitprobeerders gevraagd)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/11, 14:28:06 »
Een probleem van 14.04 LTS waarschijnlijk, want hier op 12.04.5 heb ik daar geen enkel probleem mee. (Mijn vrouw is naar zee dus die kan dat morgen pas testen op haar 14.04-machine)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Muispijl slaat op hol: mogelijke oplossing (uitprobeerders gevraagd)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/11, 15:43:08 »
Het betreft een pas nieuw gekocht Acer E3-111-C9GH netboekje. Zie bijgevoegd apparatuuroverzicht.

Het probleem zou inderdaad door het aanraakveld kunnen komen. Ik heb 'm al enkele weken in bezit; geen probleem gehad, tot gisterochtend. Ik verdenk de update van udev die we pas hebben gehad in 14.04 / Mint 17.

De oplossing die ik sinds gisteravond aan het uitproberen ben, lijkt goed te werken: sindsdien geen probleem meer gehad, terwijl het eerst schering en inslag was (knap vervelend als je net een potje aan het schaken bent op het internet....  :P  ).

Op het kleine scherm met zeer hoge resolutie dat het netboekje heeft, is de grens van 4 pixels voor de muispijlversnelling, natuurlijk erg snel bereikt. Sinds de nieuwe udev(?) blijkbaar wat te snel. De hogere grens van 8 pixels lijkt voldoende "weerstand" te bieden. Maar het blijft afwachten....

In Xfce ziet dat er zo uit (klik op de afbeelding als je haar wil vergroten):
« Laatst bewerkt op: 2014/09/11, 16:24:39 door Pjotr »

Offline Moob

  • Lid
Re: Muispijl slaat op hol: mogelijke oplossing (uitprobeerders gevraagd)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/11, 16:18:25 »
Nee, ik heb het wel eens andersom op mijn Acer Aspire netbook. Als ik dan het touchpad aanraak voordat Ubuntu goed is ingelogd wil het wel eens gebeuren dat de muis juist heel langzaam gaat. Een herstart is dan het enige om het weer goed te krijgen.

Maar goed,dat weet ik nu, dus komt het niet meer voor :)

Re: Muispijl slaat op hol: mogelijke oplossing (uitprobeerders gevraagd)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/11, 21:12:41 »
Vetgeile mokkels in zeer dure auto's daar in je advertentiebalk, ik heb ze allemaal direct aangeklikt, echt waar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Muispijl slaat op hol: mogelijke oplossing (uitprobeerders gevraagd)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/11, 22:53:33 »
Vetgeile mokkels in zeer dure auto's daar in je advertentiebalk, ik heb ze allemaal direct aangeklikt, echt waar.
Tja, die schermafdruk heb ik op www.postimage.org gezet, en die webstek is niet van mij. Overigens kun je Adblock gebruiken.

Verder graag terzake, want ik vind het onderwerp van dit draadje daar belangrijk genoeg voor....


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Muispijl slaat op hol: probleem opgelost
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/13, 09:47:38 »
Goed, in twee dagen intensief gebruik met de nieuwe instelling (verhoogd aantal pixels voor muispijlversnelling) heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Ik beschouw het probleem dus als opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/13, 09:52:09 door Pjotr »