Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf onzichtbaar  (gelezen 1462 keer)

Offline annemia

  • Lid
Harde schijf onzichtbaar
« Gepost op: 2008/02/18, 21:55:04 »
Na wat uitproberen op een oude PC met een schone installatie, wil ik nu Ubuntu installeren als dualboot op mijn Medion PC van ongeveer één jaar oud.  Ik heb het tijdschrift Linus starter inclusief  de cd met Ubuntu 7.10 gekocht en wilde volgens de aanwijzingen daarin beginnen het het partitioneren van de harde schijf. de PC werkt nu onder Windows XP en heeft een C schijf (NTSF) van 278 GB waarvan 47 GB wordt gebruikt  en een D schijf (FAT32) van 19,5 GB waarvan 5,75 GB wordt gebruikt. Ik heb Ubuntu gestart vanaf de cd en vervolgens Gparted opgestart. Het merkwaardige feit doet zich nu voor dat er in het geheel geen partitie zichtbaar wordt. Eerst was dit nog wel het geval, maar dat was de draagbare harde schijf. als ik die loskoppel is er niets zichtbaar.
Wat kan/moet ik doen om de partities zichtbaar te maken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Harde schijf onzichtbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/18, 22:06:31 »
Ik vrees, dat je de pech hebt, dat je een computer hebt met een jmicron controller op het moederbord. Via die controller herkent het besturingssysteem de harde schijf. Laat jmicron nou net de enige zijn, waar Linux niet mee overweg kan....   :-(

Het is een bekend probleem met een serie Medion-PC's uit die tijd.

Er is wel een oplossing te vinden, maar dat kun je beter door een deskundige laten doen. Het komt erop neer, dat je in het BIOS de harde schijf instelt op RAID (dus een RAID met maar 1 schijf!). Vervolgens installeer je Ubuntu met de Alternate CD, want daarmee kun je RAID drivers installeren. Daarna moet je Windows nog overzetten op RAID (ook daarvoor dus RAID-drivers installeren).

Kortom: voer voor experts.....
Als je een beginner bent, raad ik je beslist niet aan om dit zelf te doen!

Groet, Pjotr.

P.S.: Hopelijk is dit probleem vanzelf verdwenen in de nieuwe Ubuntu 8.04, die eind april verschijnt.

Offline annemia

  • Lid
Harde schijf onzichtbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/06, 22:06:58 »
Dit probleem is inderdaad opgelost met de 8.04. Ik heb het nu kunnen installeren in dual boot. Overigens kostte het wel wat uitproberen, want deze versie herkende de losse medion harde schijf niet. Maar via Gparted heb ik dat weer kunnen oplossen.