Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI  (gelezen 13346 keer)

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #25 Gepost op: 2020/02/18, 19:07:50 »
Wat mij wel opvalt is dat in mijn BIOS nergens een UEFI instelling is terug te vinden die ik uit zou moeten kunnen schakelen :|

Ik heb ook eens een keer flink ruzie gehad met een bios, waarna ik uiteindelijk meldingen kreeg dat er voortaan steeds meer verkeerd gegaan was en niets meer kon. Jouw verhaal klinkt een beetje hetzelfde en ik had ook soortgelijke schermen.
Wat mij de oplossing bracht was een installatie van een andere distri waarna de gewenste distri er wel op kon. Deze tijdelijke distri (klein, bodhi) ging ook niet helemaal goed, maar startte in elk geval wel door =D, had blijkbaar vastgeroeste 'probleempjes' wel los getrokken (gereset?) waarna de gewenste distri er alsnog en geheel zonder problemen op geïnstalleerd werd.
Misschien niet de gebruikelijke weg, maar het heeft mij toen wel geholpen op het moment dat ik niets meer kon.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/18, 19:10:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #26 Gepost op: 2020/02/18, 20:12:13 »
Het allerlaatste waar ik aan denk omdat de laptop niet wil booten met de Ubuntu USB stick is dat in het BIOS USB boot op No Legacy ingesteld staat , wat dan op Legacy moet ingesteld worden .
Je kan er hier iets over lezen , gaat wel over een Medion maar dat heeft geen belang .

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #27 Gepost op: 2020/02/18, 22:06:28 »
Het allerlaatste waar ik aan denk omdat de laptop niet wil booten met de Ubuntu USB stick is dat in het BIOS USB boot op No Legacy ingesteld staat , wat dan op Legacy moet ingesteld worden .
Je kan er hier iets over lezen , gaat wel over een Medion maar dat heeft geen belang .

Mijn buurman kwam hier ook mee, maar de optie Legacy lijkt niet geselecteerd te kunnen worden. In ieder geval wel bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/18, 22:08:24 door Nike »

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #28 Gepost op: 2020/02/18, 22:39:48 »
Citaat
Mijn buurman kwam hier ook mee, maar de optie Legacy lijkt niet geselecteerd te kunnen worden. In ieder geval wel bedankt voor het meedenken.
Kijk eens in BIOS of je iets zie van superuser ..kan anders noemen .
Activeer dit dan ben je baas .Zelf mee gemaakt met ACER laptop.
Succes...
mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #29 Gepost op: 2020/02/18, 22:45:59 »
Citaat
Het allerlaatste waar ik aan denk omdat de laptop niet wil booten met de Ubuntu USB stick is dat in het BIOS USB boot op No Legacy ingesteld staat , wat dan op Legacy moet ingesteld worden .
Je kan er hier iets over lezen , gaat wel over een Medion maar dat heeft geen belang .
Als het maar waar was gelijk welk merk zelfde BIOS ?Hoe kom je daarbij?
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #30 Gepost op: 2020/02/18, 23:02:27 »
Dit al geprobeerd (de éérste link)? Je hebt daar nog niets over laten weten. Tweede (niet geaccepteerde) antwoord is hier van toepassing: het boot bestand grubx64.efi op je live USB kopiëren naar mmx64.efi.

Eerste link gevolgd en op de USB stick in de map BOOT het extra bestand mmx64.efi aangemaakt zoals beschreven. USB wordt nu wel herkend en Ubuntu kunnen installeren, maar na opnieuw opstarten de melding 'No Bootable Device'. Nog niet wat het moet wezen, maar we zijn weer een stapje verder ;)

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #31 Gepost op: 2020/02/19, 00:36:32 »
Loop het nog eens stap voor stap na of je alles goed en in de juiste volgorde gedaan hebt.

Citaat
Ubuntu installeren vanuit Windows 8 of 10

Als u Linux Ubuntu wil installeren vanaf een computer of laptop waarop Windows 8 of Windows 10 staat geïnstalleerd moet u rekening houden met aanpassingen voordat u verder gaat met de installatie.

Dit geld niet als u een upgrade gedaan heeft naar Windows 8 of 10 vanuit Windows 7 (of Vista en XP). Begrijpt u het nog ? Het heeft allemaal te maken met de nieuwe hardware in de bios van de pc of laptop. Vanaf Windows 8 is er gebruikt gemaakt van UEFI bios en secure boot. Deze opties veroorzaken problemen met de installatie van Linux Ubuntu.

Zelf ben ik geen voorstander van dual boot maar ik begrijp wel dat niet iedereen een aparte HD heeft om een OS te installeren. Het is wel de veiligste manier omdat er geen data verlies mogelijk is.

Maar goed, we gaan ervan uit dat u een pc of laptop heeft waarop vanuit de fabriek dus Windows 8 of Windows 10 geïnstalleerd staat, en u wil Linux Ubuntu installeren.

Controleer eerst of uw pc of laptop wel echt uit gaat en niet naar de ‘snelle start’ (geavanceerde slaapstand). Deze ‘snelle opstart’ is er namelijk de oorzaak van dat “afsluiten” uw computer niet echt uit zet, maar hem alleen in een diepe slaapstand brengt. Daardoor kunt u met Ubuntu niet bij uw Windowsbestanden, en kunt u ook de Windowspartitie niet verkleinen. Door “snel opstarten” uit te schakelen zorgt u ervoor, dat “afsluiten” uw computer weer echt volledig uitzet. U doet u als volgt:

Configuratiescherm – Energiebeheer (om Energiebeheer te vinden in het Configuratiescherm, moet u mogelijk eerst even energiebeheer tikken in het zoekvak van Configuratiescherm) – Het gedrag van de aan/uit-knoppen wijzigen. Klik op Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn. Haal daarna het vinkje weg bij: Snel opstarten inschakelen (aanbevolen) en klik op Wijzigingen opslaan. Zie onderstaande schermafdruk. Herstart Windows (dus niet afsluiten, maar herstarten!) Pas daarmee maakt u deze instelling blijvend.

Roep het instellingenscherm op van het UEFI. Bijvoorbeeld bij Acer is dit F2 en bij HP is dit F10 etc. Raadpleeg uw handleiding welke toets u moet indrukken om bij de instellingen van het UEFI te komen.

Schakelt nu in UEFI de functie Secure Boot uit. Dat is voor Ubuntu vaak niet meer noodzakelijk, want Ubuntu (in tegenstelling tot Linux Mint) beschikt over een digitale handtekening voor Secure Boot. Maar soms is het ook in Ubuntu toch nog een blokkade: schakel Secure Boot daarom altijd uit, als dit tenminste mogelijk is in uw UEFI.

Vervolgens plaatst u Windows Boot Manager (soms geheten: OS Boot Manager) blijvend onderaan in de opstartvolgorde van het UEFI. Daarna schakelt u in het UEFI de functietoets in voor eenmalige opstartwijziging (indien aanwezig).

Optioneel: Soms moet u in het UEFI de optie CSM (Compatibility Support Module) inschakelen (soms heet die: Legacy). Daardoor bootst het UEFI een ouderwets BIOS na. U zou deze optie in elk UEFI moeten aantreffen, gewoonlijk in het onderdeel Boot. Bij ASUS heet het: “Launch CSM”. Maar (verwarrend genoeg!) zorgt juist dat inschakelen in enkele gevallen weer voor opstartproblemen: probeer het dus eerst met CSM uitgeschakeld.

Kies bij een Windows 8- of Windows 10-computer met UEFI, beslist de 64-bits-versie van Ubuntu om te installeren, en niet 32-bits. Een moderne computer met UEFI heeft een 64-bits-besturingssysteem nodig.

Bron: Pjotr (tekst is vereenvoudigd).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #32 Gepost op: 2020/02/19, 09:54:50 »
Citaat
USB wordt nu wel herkend en Ubuntu kunnen installeren, maar na opnieuw opstarten de melding 'No Bootable Device'. Nog niet wat het moet wezen, maar we zijn weer een stapje verder
Als je zover bent, dan zou het mijn keuze zijn om te proberen of Boot-Repair de zaak vlot kan trekken: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #33 Gepost op: 2020/02/19, 09:57:21 »
Loop het nog eens stap voor stap na of je alles goed en in de juiste volgorde gedaan hebt.

Citaat
Ubuntu installeren vanuit Windows 8 of 10

Als u Linux Ubuntu wil installeren vanaf een computer of laptop waarop Windows 8 of Windows 10 staat geïnstalleerd moet u rekening houden met aanpassingen voordat u verder gaat met de installatie.

Dit geld niet als u een upgrade gedaan heeft naar Windows 8 of 10 vanuit Windows 7 (of Vista en XP). Begrijpt u het nog ? Het heeft allemaal te maken met de nieuwe hardware in de bios van de pc of laptop. Vanaf Windows 8 is er gebruikt gemaakt van UEFI bios en secure boot. Deze opties veroorzaken problemen met de installatie van Linux Ubuntu.

Zelf ben ik geen voorstander van dual boot maar ik begrijp wel dat niet iedereen een aparte HD heeft om een OS te installeren. Het is wel de veiligste manier omdat er geen data verlies mogelijk is.

Maar goed, we gaan ervan uit dat u een pc of laptop heeft waarop vanuit de fabriek dus Windows 8 of Windows 10 geïnstalleerd staat, en u wil Linux Ubuntu installeren.

Controleer eerst of uw pc of laptop wel echt uit gaat en niet naar de ‘snelle start’ (geavanceerde slaapstand). Deze ‘snelle opstart’ is er namelijk de oorzaak van dat “afsluiten” uw computer niet echt uit zet, maar hem alleen in een diepe slaapstand brengt. Daardoor kunt u met Ubuntu niet bij uw Windowsbestanden, en kunt u ook de Windowspartitie niet verkleinen. Door “snel opstarten” uit te schakelen zorgt u ervoor, dat “afsluiten” uw computer weer echt volledig uitzet. U doet u als volgt:

Configuratiescherm – Energiebeheer (om Energiebeheer te vinden in het Configuratiescherm, moet u mogelijk eerst even energiebeheer tikken in het zoekvak van Configuratiescherm) – Het gedrag van de aan/uit-knoppen wijzigen. Klik op Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn. Haal daarna het vinkje weg bij: Snel opstarten inschakelen (aanbevolen) en klik op Wijzigingen opslaan. Zie onderstaande schermafdruk. Herstart Windows (dus niet afsluiten, maar herstarten!) Pas daarmee maakt u deze instelling blijvend.

Roep het instellingenscherm op van het UEFI. Bijvoorbeeld bij Acer is dit F2 en bij HP is dit F10 etc. Raadpleeg uw handleiding welke toets u moet indrukken om bij de instellingen van het UEFI te komen.

Schakelt nu in UEFI de functie Secure Boot uit. Dat is voor Ubuntu vaak niet meer noodzakelijk, want Ubuntu (in tegenstelling tot Linux Mint) beschikt over een digitale handtekening voor Secure Boot. Maar soms is het ook in Ubuntu toch nog een blokkade: schakel Secure Boot daarom altijd uit, als dit tenminste mogelijk is in uw UEFI.

Vervolgens plaatst u Windows Boot Manager (soms geheten: OS Boot Manager) blijvend onderaan in de opstartvolgorde van het UEFI. Daarna schakelt u in het UEFI de functietoets in voor eenmalige opstartwijziging (indien aanwezig).

Optioneel: Soms moet u in het UEFI de optie CSM (Compatibility Support Module) inschakelen (soms heet die: Legacy). Daardoor bootst het UEFI een ouderwets BIOS na. U zou deze optie in elk UEFI moeten aantreffen, gewoonlijk in het onderdeel Boot. Bij ASUS heet het: “Launch CSM”. Maar (verwarrend genoeg!) zorgt juist dat inschakelen in enkele gevallen weer voor opstartproblemen: probeer het dus eerst met CSM uitgeschakeld.

Kies bij een Windows 8- of Windows 10-computer met UEFI, beslist de 64-bits-versie van Ubuntu om te installeren, en niet 32-bits. Een moderne computer met UEFI heeft een 64-bits-besturingssysteem nodig.

Bron: Pjotr (tekst is vereenvoudigd).

Ik heb alle stappen doorlopen, helaas nog steeds de melding 'No Bootable Device'. Ik weet niet of het zinvol is, maar ik heb even de schermen van het BIOS toegevoegd. Wat mij wel opvalt is dat ik in het BIOS nergens een optie UEFI terug kan vinden waar ik iets in zou kunnen wijzigen, misschien ergens verstopt.

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #34 Gepost op: 2020/02/19, 09:58:16 »
En hierbij de resterende 2 BIOS schermen

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #35 Gepost op: 2020/02/19, 10:19:59 »
Maak eens supervisor password aan,normaal gezien krijg je meer mogelijkheden!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #36 Gepost op: 2020/02/19, 10:33:18 »
Maak eens supervisor password aan,normaal gezien krijg je meer mogelijkheden!
Mvg

Supervisor password is al ingesteld ;)

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #37 Gepost op: 2020/02/19, 10:46:46 »
Heb je nu bij secureboot meer opties ? Zo als disable?
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #38 Gepost op: 2020/02/19, 10:56:04 »
Heb je nu bij secureboot meer opties ? Zo als disable?
Mvg

Bij Secure Boot kan ik helaas alleen kiezen voor de opties 'Enabled' en 'Disabled' waar die nu op ingesteld staat. Secure Boot Mode staat op 'Standard', dit veld is niet aan te passen.

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #39 Gepost op: 2020/02/19, 11:03:59 »
Citaat
Bij Secure Boot kan ik helaas alleen kiezen voor de opties 'Enabled' en 'Disabled' waar die nu op ingesteld staat. Secure Boot Mode staat op 'Standard', dit veld is niet aan te passen.
Snap het niet goed ? Je kon kiezen voor disable en nu niet meer?
Ben je zeker dat je supervisor bent?
Als je iets veranderd in BIOS wel met F10 en enter doen ,anders worden die instellingen niet opgeslagen.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #40 Gepost op: 2020/02/19, 11:30:47 »
Citaat
Bij Secure Boot kan ik helaas alleen kiezen voor de opties 'Enabled' en 'Disabled' waar die nu op ingesteld staat. Secure Boot Mode staat op 'Standard', dit veld is niet aan te passen.
Snap het niet goed ? Je kon kiezen voor disable en nu niet meer?
Ben je zeker dat je supervisor bent?
Als je iets veranderd in BIOS wel met F10 en enter doen ,anders worden die instellingen niet opgeslagen.
Mvg

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg, sorry, dit is voor mij allemaal nieuw.

In het tabblad 'Boot' staat de optie 'Secure Boot' vermeld en deze kan ik op 'Enabled' en 'Disabled' zetten, staat nu op 'Disabled'. Daaronder staat het overzicht met waar als eerste vanaf geboot moet worden, in mijn situatie als bovenste HDD0: Sandisk SD8SBAT128G1122, de SSD schijf waar Ubuntu op is geïnstalleerd.

In het tabblad 'Security' heb ik 'Set Supervisor Password' ingevuld. In dit zelfde scherm staat ook 'Secure  Boot Mode' vermeld als 'Standard', dit is niet te wijzigen.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #41 Gepost op: 2020/02/19, 11:57:54 »
Ben met die supervisor af gekomen,maanden geleden had ik ook een acer laptop gekocht.
Kon ook geen dualboot maken ....na lang zoeken met die supervisor te activeren en nog instellingen lukte het wel.
Maar heb die laptop terug na de winkel wegens voldeed niet aan mijn eisen  zo als Vmware Pro niet goed werkte .Geld terug gevraagd  en laptop laten samenstellen.
Daarmee weet ik niet van buiten wat je juist moet doen, en de supervisor helpt je blijbaar ook niet...weet verder geen oplossing hopelijk iemand anders wel!
succes.....
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #42 Gepost op: 2020/02/19, 12:11:13 »
Ben met die supervisor af gekomen,maanden geleden had ik ook een acer laptop gekocht.
Kon ook geen dualboot maken ....na lang zoeken met die supervisor te activeren en nog instellingen lukte het wel.
Maar heb die laptop terug na de winkel wegens voldeed niet aan mijn eisen  zo als Vmware Pro niet goed werkte .Geld terug gevraagd  en laptop laten samenstellen.
Daarmee weet ik niet van buiten wat je juist moet doen, en de supervisor helpt je blijbaar ook niet...weet verder geen oplossing hopelijk iemand anders wel!
succes.....
Mvg

Hopelijk is er iemand met de oplossing, in ieder geval bedankt voor het meedenken :)

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #43 Gepost op: 2020/02/19, 12:17:09 »
Je bent door je bios heen en hebt kunnen installeren begrijp ik? Alleen vind hij linux niet meer terug op de HDD?

Ik krijg een beetje het idee dat er met of op de HDD iets niet lekker is gegaan?
Je zou eens kunnen kijken wat je met Damn Small Linux kunt doen. Dat kun je draaien vanaf een USB stick zonder installatie. Daarmee kun je zeg maar van extern af eventueel zaken bekijken en eventueel herstellen.

PS: klinkt nog steeds hetzelfde als wat ik destijds had, dus je zou ook een een andere distri (bv bodhi) kunnen proberen te installeren in de hoop dat die wel foutjes overruled. En als je hardware dan weer op orde is alsnog Ubuntu installeren. Werkte voor mij toen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #44 Gepost op: 2020/02/19, 13:11:19 »
Je bent door je bios heen en hebt kunnen installeren begrijp ik? Alleen vind hij linux niet meer terug op de HDD?

Ik krijg een beetje het idee dat er met of op de HDD iets niet lekker is gegaan?
Je zou eens kunnen kijken wat je met Damn Small Linux kunt doen. Dat kun je draaien vanaf een USB stick zonder installatie. Daarmee kun je zeg maar van extern af eventueel zaken bekijken en eventueel herstellen.

PS: klinkt nog steeds hetzelfde als wat ik destijds had, dus je zou ook een een andere distri (bv bodhi) kunnen proberen te installeren in de hoop dat die wel foutjes overruled. En als je hardware dan weer op orde is alsnog Ubuntu installeren. Werkte voor mij toen.

Dat klopt inderdaad, installeren ging prima maar na opnieuw opstarten de melding 'No Bootable Device'. Ik heb zojuist ook even de helpdesk van Acer gebeld en daar te horen gekregen dat bij dit type Acer laptop niet de optie CSM/Legacy ingesteld kan worden. Ik denk dat ik ook maar bodhi ga installeren en kijken wat het resultaat dan is. Ik heb helaas niet de kennis om diep in de materie te duiken, iets anders installeren en kijken wat er gebeurd is misschien een goed optie. Bedankt voor het meedenken ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #45 Gepost op: 2020/02/19, 13:42:23 »
Eerste link gevolgd en op de USB stick in de map BOOT het extra bestand mmx64.efi aangemaakt zoals beschreven. USB wordt nu wel herkend en Ubuntu kunnen installeren, maar na opnieuw opstarten de melding 'No Bootable Device'. Nog niet wat het moet wezen, maar we zijn weer een stapje verder ;)
Doe nu hetzelfde, maar nu op de harde schijf van je installatie vanaf een live sessie. Dat is het geval vermeld in de tweede link waar ik naar verwees.

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #46 Gepost op: 2020/02/19, 14:44:21 »
Eerste link gevolgd en op de USB stick in de map BOOT het extra bestand mmx64.efi aangemaakt zoals beschreven. USB wordt nu wel herkend en Ubuntu kunnen installeren, maar na opnieuw opstarten de melding 'No Bootable Device'. Nog niet wat het moet wezen, maar we zijn weer een stapje verder ;)
Doe nu hetzelfde, maar nu op de harde schijf van je installatie vanaf een live sessie. Dat is het geval vermeld in de tweede link waar ik naar verwees.

Tweede link gevolgd, maar het verschil hierbij is dat ik bij Secure Boot Mode geen EUFI optie heb staan. Wat mij ook opvalt is dat achter HDD0 password 'frozen' staat.

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #47 Gepost op: 2020/02/19, 15:04:50 »
Als je toch in je bios zit dan check voor de zekerheid ook even of alle hardware (hdd) goed herkent worden.
Want als het in de bios al niet gevonden wordt kan een install er ook nooit goed bij komen.
In zo'n situatie nooit verkeerd om even alles na te lopen en uit te sluiten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #48 Gepost op: 2020/02/19, 16:43:38 »
Ik zie bij secure boot mode 'standard' staan. Is standard hetzelfde als 'off' ? Ik zou namelijk verwachten dat standard de standaard instelling voor Windows is, en dat is 'on'. Concreet: weet je zeker dat secure boot uitgeschakeld is?

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #49 Gepost op: 2020/02/19, 17:06:24 »
@partyrabbit
Citaat
Ik krijg een beetje het idee dat er met of op de HDD iets niet lekker is gegaan?
Ik begin eerder de indruk te krijgen dat boot niet gevlagd is , bij installatie niet aangekoppeld .
@Nike
Start de laptop nog eens op met de Ubuntu stick en gebruik nog eens Gparted
Als Gparted opgestart is selecteer de SSD en klik dan bovenaan in het menu op "Partition"
selecteer "Manage Flags"
Is daar het vakje "boot" aangevinkt .
Als het niet aangevinkt is , dien je dit aan te vibken .
Als secure Boot op Enabled staat i.p.v. op disabled zou  het niet gelukt zijn, om met de USB stick te booten !