Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DD-WRT op de Linksys WRT54GL  (gelezen 10506 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Gepost op: 2010/08/25, 00:32:40 »
Vandaag overgestapt op DD-WRT voor m'n Linksys WRT54GL router.

Een experiment, omdat ik ontevreden ben over de prestaties van het fabrieksbesturingssysteem van Linksys zelf. Zelfs de nieuwste versie daarvan veroorzaakt een haperende draadloze verbinding.

Na een dag gebruik moet ik zeggen: het draadloze netwerk werkt nu perfect. De vraag is natuurlijk wel, of dit zo blijft. Hebben meer mensen ervaring met DD-WRT? Ik draai de laatste stabiele versie, dus niet de bèta.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/25, 10:55:41 »
Interessant detail: in DD-WRT kan ik m'n router laten uitzenden op kanaal 14 (kon eerst maximaal 13 zijn). Alleen heb ik er niet veel aan, want de draadloze kaarten in m'n flaptops zien het netwerk niet wanneer dat op kanaal 14 uitzendt....

Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/25, 11:49:34 »
Ik draai al 2 jaar onafgebroken DD-WRT op dezelfde router. Ervaringen? Niet minder dan subliem. Stabiele verbinding, zowel bedraad als draadloos, veel configuratieopties én je krijgt er meer optionele functies bij. Wat mij betreft zijn zowel de router als de firmware een aanrader voor wie een nieuwe primaire of nieuwe secundarie router nodig heeft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/25, 12:24:23 »
Dank voor je reactie!  :)

De volgende gegevens zijn trouwens van belang voor diegenen die willen overstappen:
- eerst flitsen met de miniversie, en pas van daaruit flitsen met de standard generic (anders past het niet!). Twee-stappen-plan dus.
- na de flits een harde herstart doen: stroom afhalen van de router, twee minuten wachten, stroomkabel er weer inprikken.
- bedieningspaneel zit op 192.168.1.1 (net als bij het fabrieksbesturingssysteem)
- standaard-gebruikersnaam: root
- standaard-wachtwoord: admin
- allereerst alles terugzetten op de standaardinstellingen, daarna pas wijzigen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/25, 13:28:44 »
Ik heb geen ervaring met DD-WRT, maar ik draai al jaren Tomato op diezelfde router.
http://www.polarcloud.com/tomato

Erg stabiel en overzichtelijk en ook meer mogelijkheden dan in de orginele firmware. Handigste functie vind ik dat je de knop op de router kunt configureren om daar aan/uit van je wireless mee te schakelen. Dat is erg handig als je sporadisch wireless nodig hebt en je huisgenoten verminderd handig zijn met computers en software... Maar misschien kan dit met DD-WRT ook?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/25, 14:46:51 »
Ik heb geen ervaring met DD-WRT, maar ik draai al jaren Tomato op diezelfde router.
http://www.polarcloud.com/tomato

Erg stabiel en overzichtelijk en ook meer mogelijkheden dan in de orginele firmware. Handigste functie vind ik dat je de knop op de router kunt configureren om daar aan/uit van je wireless mee te schakelen. Dat is erg handig als je sporadisch wireless nodig hebt en je huisgenoten verminderd handig zijn met computers en software... Maar misschien kan dit met DD-WRT ook?

Tomato lijkt me ook het overwegen waard, maar DD-WRT lijkt me een tikje professioneler: routerfabrikant Buffalo gebruikt DD-WRT zelfs als officieel besturingssysteem voor de routers die hij maakt.....
http://www.buffalo-technology.com/press/releases/buffalo-beefs-up-wireless-routers-with-dd-wrt/

Overigens kun je inderdaad in DD-WRT ook de SES-knop instellen om draadloos uit te schakelen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/25, 14:57:54 »
Tsja, het is maar net welke mate van professionaliteit je nodig hebt in jouw situatie. Voor mij voldoet Tomato tot dusver uitstekend.

Maar ik zal nog eens naar DD-WRT kijken of dat iets kan wat ik mogelijk zou kunnen missen. Want als het altijd maar gewoon perfect functioneert en er niets te tweaken valt is het ook niet leuk natuurlijk ;)

Offline timosha

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/25, 16:31:27 »
Interessant detail: in DD-WRT kan ik m'n router laten uitzenden op kanaal 14 (kon eerst maximaal 13 zijn). Alleen heb ik er niet veel aan, want de draadloze kaarten in m'n flaptops zien het netwerk niet wanneer dat op kanaal 14 uitzendt....

Achtung  :o Der Feind hört mit  :rolleyes: In dit geval Agentschap Telecom  XD
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Luuk58

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/25, 16:37:08 »
Interessant detail: in DD-WRT kan ik m'n router laten uitzenden op kanaal 14 (kon eerst maximaal 13 zijn). Alleen heb ik er niet veel aan, want de draadloze kaarten in m'n flaptops zien het netwerk niet wanneer dat op kanaal 14 uitzendt....
Eén voordeel: dan kunnen je buren er ook niet op ;D

Offline timosha

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/25, 17:41:15 »
Interessant detail: in DD-WRT kan ik m'n router laten uitzenden op kanaal 14 (kon eerst maximaal 13 zijn). Alleen heb ik er niet veel aan, want de draadloze kaarten in m'n flaptops zien het netwerk niet wanneer dat op kanaal 14 uitzendt....
Eén voordeel: dan kunnen je buren er ook niet op ;D

Wel als de buren hun router op een land uit de ITU Region 3 zetten  XD
« Laatst bewerkt op: 2010/08/25, 19:43:51 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/25, 19:20:33 »
Ik gebruik DD-wrt zonder enige klacht. Je kan van je router zelfs een wireless bridge maken. Ik ben er erg tevreden over. Op een andere router heb ik openwrt gezet. Openwrt is eigenlijk veel leuker omdat het meer een doe het zelf systeem is. Je kan er net als bij Ubuntu eenvoudig allerlei pakketten installeren, verwijderen, mee klooien. Maar dat kost je waarschijnlijk wel meer tijd dan een kant en klaar systeem als DD-wrt.

Offline timosha

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/25, 19:51:24 »
/serious mode on/

Het gaat mij allemaal niet aan, iedereen doet wat hij wil en eigenlijk hoef ik mij daar ook niet mee te bemoeien maar ik adviseer toch om dat "kanaal 14" niet teveel te gebruiken.

Dit "kanaal" ligt 12 Mhz buiten de toegestane ISM band en wordt niet toevallig gebruikt door bepaalde overheidsdiensten die niet erg uit zijn op storingen. Ditto voor Belgie.

/serious mode off/
« Laatst bewerkt op: 2010/08/25, 19:58:00 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/26, 11:40:36 »
Geen zin in een inval van de AIVD, dus hierbij verklaar ik plechtig dat ik afzie van kanaal 14.  :P

Het aardige van DD-WRT, Tomato en openWRT is ook, dat ze actief worden doorontwikkeld. Dat is nodig ook, want veiligheidsgaten moeten tijdig worden dichtgetimmerd. Per slot van rekening is een router meestal permanent verbonden met het internet.....

Routerfabrikanten nemen doorgaans niet de moeite om de besturingssystemen van hun apparaten goed bijgewerkt te houden. Drie of vier actualiseringen per model, en dan houdt het wel op. Vreemd eigenlijk, dat wij klanten dat zomaar accepteren.

Offline timosha

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/26, 12:51:50 »
Geen zin in een inval van de AIVD, dus hierbij verklaar ik plechtig dat ik afzie van kanaal 14.  :P

+10 Het illegaal gebruik van bepaalde frequenties kan ook mensenlevens in gevaar brengen  :'( Maar zoiets doet een rechtgeaarde Ubuntugebruiker dus niet  ;)
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Drummies

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/26, 14:07:05 »
Puur uit nieuwsgierigheid,en we blijven on-topic  :)
High-speed multimedia radio (HSMM),in combinatie met de WRT54GL router,is dus volgens onderstaande link ook een mogelijkheid,wie kan daar iets meer over vertellen.
HSMM
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline timosha

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/26, 15:12:07 »
Puur uit nieuwsgierigheid,en we blijven on-topic  :)
High-speed multimedia radio (HSMM),in combinatie met de WRT54GL router,is dus volgens onderstaande link ook een mogelijkheid,wie kan daar iets meer over vertellen.
HSMM

Citaat
High-speed multimedia radio (HSMM), colloquially referred to as the hinternet, is the implementation of wireless data networks over amateur radio frequencies using commercial off-the-shelf (COTS) hardware such as 802.11 access points and D-Star equipment. Licensed amateur radio operators may use amplifiers and specialized antennas to increase the power and coverage of the 802.11 signal.

Beginnen met bij Agentschap Telecom (in België bij het BIPT) het examen voor radio-amateur af te leggen. Als je het (redelijk zware) examen geslaagd bent krijg je een machtiging en kan je beginnen.

Je moet dan eerst de WiFi kaarten en adapters gaan aanpassen die je hebt want de amateur radio frequenties voor deze toepassing liggen niet volledig in de 2.4 of 5 Ghz ISM band. Dat is geen probleem want als je het examen geslaagd bent heb je bewezen dat je dat kan.

Liefst die HAM frequenties niet illegaal gebruiken want radio amateurs zijn experts in het opsporen van piraten (Intruder Watch), die maken daar een vossenjachtje van. Ik weet er alles van, ben ook gelicentieerde radio amateur  :evil:

Als je ooit in Maastricht bent dan zet je WiFi scanner maar eens op en dan zul je een Access Point zien met de SSID PA8xx. Dat benne ikke met mijn amateur radio callsign.

« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 15:21:00 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline dropl

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/28, 22:01:44 »
Om maar weer even naar het originele topic terug te keren - al laat ik me ook graag meer vertellen over ham (als het maar niet in blik is) en weet ik wat nog meer - is imho openwrt een stuk leuker dan dd-wrt. En ook een stuk beter aangezien je alles met je router kan wat je wilt, zoals bijv een openvpn server er van maken om zo je hele lan te delen met je roadwarriors (Pjotr: wegtijgers). En toch nog goed beschermd te blijven.
Die WRT54GL heb ik ook ermee gebruikt en die werkt met openwrt als een trein.
Voor zover ik begrepen heb is het verschil tussen openwrt en dd-wrt, dat dd-wrt de originele geGPL-de software van de fabrikant neemt en zijn eigen toeters en bellen er aan hangt en openwrt een eigen linux distro is die zelf ondersteuning voor je hardware toevoegt. Openwrt richt zich dan ook op het gebruik van een recente linux-kernel terwijl dd-wrt vaak gewoon dezelfde kernel versie als de originele firmware houdt.
Ook kan je openwrt heel makkelijk zelf een complete firmware bestand maken om te flashen, met alle software en componenten die je zelf verkiest. Overigens kan je idd met een package manager later ook nog veel software toevoegen.
btw Pjotr: hoi!
Ge wit dit oit noit nie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/28, 22:26:15 »
Ha die dropl!  =D

Over DD-WRT: die schijnt tegenwoordig niet meer te zijn gebaseerd op de Linksys software:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/What_is_DD-WRT%3F

OpenWrt is een interessant alternatief, maar meer iets voor de gevorderde knutselaar.... Wat dat betreft kan ik ongetwijfeld nog wat van jou leren; met jouw goedvinden kom ik daar nog weleens op terug.  :)

Offline dropl

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/28, 22:37:09 »
Als je openwrt als binary download voor je router kan ieder kind de was doen hoor, niks gevorderd aan...
Gewoon een web interface waar je vanalles kan instellen, en als dat nog niet gek genoeg is neem je gewoon x-wrt. Dat is openwrt met een - naar eigen zeggen - gebruiksvriendelijkere interface.
Ge wit dit oit noit nie

Offline ivo

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/29, 16:17:24 »
Ik draai naar zeer volle tevredenheid Tomato op m'n WRT54GL.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/29, 16:34:57 »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline atomos

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/29, 18:32:59 »
Ik draai naar zeer volle tevredenheid Tomato op m'n WRT54GL.

+1
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline ivo

  • Lid
Re: DD-WRT op de Linksys WRT54GL
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/29, 23:21:02 »
Ik draai naar zeer volle tevredenheid Tomato op m'n WRT54GL.

+1

Een paar weken (maanden inmiddels?) geleden nog geupgrade naar V1.28.
Eigenlijk niet nodig qua functionaliteit, maar af en toe hebben we toch eens
een spannend moment nodig, niet?

Laatste reboot? Alleen vanwege de interne verhuizing van de slaapkamers
van de kinderen onlangs. Verder niet, werkt altijd probleemloos.


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.