Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan updates niet installeren  (gelezen 489 keer)

Kan updates niet installeren
« Gepost op: 2014/09/20, 08:48:56 »
Hallo ik heb te weinig plaats om updates te installeren.
Hoe los ik dit op en kan ik dit in de toekomst vermijden?


Dank

Re: Kan updates niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/20, 09:57:54 »
Ruimte op je schijf vrijmaken of een nieuze erbij prikken. Heb overigens nooit gezien dat updates in /boot geplaatst werden...

Re: Kan updates niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/20, 12:39:18 »
In de /boot map zit je grub. Updates voor grub worden hier natuurlijk in geplaatst.

Uit de melding heb ik de indruk dat je een apparte /boot partitie hebt.
Is hier een specifieke rede voor?

De melding geeft een advies om oude onnodige updatebestanden op te ruimen met het commando:
sudo apt-get clean
Als het ruimte vrij maken niet helpt kan je ook de boot partitie proberen te vergroten.
Dit is echter wel wat meer werk en heeft een stuk meer risico.

Re: Kan updates niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/20, 12:46:00 »
Uit de melding heb ik de indruk dat je een apparte /boot partitie hebt.
Is hier een specifieke rede voor?

Geen idee of dat voor iedere computer/distro zo geldt, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat met (U)EFI een aparte /boot-partitie benodigd is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan updates niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/20, 13:21:03 »
Wellicht heb je een aparte boot partitie? Verwijder een oudere kernel om ruimte op de boot partitie vrij te maken.

Re: Kan updates niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/20, 22:32:50 »
Geen idee of dat voor iedere computer/distro zo geldt, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat met (U)EFI een aparte /boot-partitie benodigd is.
Dat heb ik nog nooit gezien, maar het zou natuurlijk best kunnen dat sommige distro's /boot anders gebruiken. Ik zie wel dat mijn /boot-map in Xubuntu grub-dingen bevat en nog het een en ander. Dus het zal wel goed zijn.

OP, topic starter, oorspronkelijke of original poster, doe eens df -h in een terminalvenster en plaats hier de uitvoer, dan kunnen we wat gedetailleerder zien wat (of...) er aan de hand is.


Offline softbart

  • Lid
Re: Kan updates niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/21, 09:22:50 »
Geen idee of dat voor iedere computer/distro zo geldt, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat met (U)EFI een aparte /boot-partitie benodigd is.
Dat heb ik nog nooit gezien, maar het zou natuurlijk best kunnen dat sommige distro's /boot anders gebruiken. Ik zie wel dat mijn /boot-map in Xubuntu grub-dingen bevat en nog het een en ander. Dus het zal wel goed zijn.

OP, topic starter, oorspronkelijke of original poster, doe eens df -h in een terminalvenster en plaats hier de uitvoer, dan kunnen we wat gedetailleerder zien wat (of...) er aan de hand is.
]
Wanneer linux in een secure boot wordt geinstalleerd kan het voorkomen dat grub in de secure-boot staat.

groet,

Theo