Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Performance probleem met server/NAS  (gelezen 2140 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Performance probleem met server/NAS
« Gepost op: 2011/07/16, 03:37:32 »
Ik heb een enorm performance probleem met mijn Ubuntu server/NAS.

"Hij" deed het altijd goed, vlug en vlot.

Nu gaat een copy met Kb's per seconde, soms met 1-2 Mb per seconde. Dat is voor mijn begrippen tragisch langzaam.

Ik heb alle bekabeling al vervangen, ik heb de server via een Fritzbox 7170 100 Mb en een Fritzbox 7340 Gb bedraad lan geprobeerd, Ubuntu (nog 10.10) geupdate, maar niks lost het probleem op.

De server draait op een Asus M4N78-VM main bord, met geïntegreerde Gb lan kaart. De schijven zijn Samsung 2 Tb 5400 rpm green schijven.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/16, 03:41:47 door Bigtwin »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/16, 08:07:13 »
Schijven te vol? waar bijv linux staat dus / of /home of waar je data staat.

Ifconfig in de terminal, als je nu kopieert en dan in de ifconfig kijkt, dan kun je verloren paketten zien, zou 0 moeten zijn.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/16, 11:50:13 »
Is kopiëren op de server zelf ook traag?
Wat voor server is het eigenlijk? (NFS, Samba, AFP? Iets heel anders?)

Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/16, 11:54:52 »
Het commando 'top' in de terminal kan misschien ook nog nuttige informatie opleveren. Je ziet dan welke processen in welke mate het systeem belasten, en wat info over algemene systeem belasting.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/16, 11:56:27 door Thomas de Graaff »

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/16, 18:45:42 »
De disken zijn niet vol. De system disk is maar 8% gevuld, van de nas schijven is de volste voor 47% gevuld. Binnen de server gaat copieren wel vlot, over de nfs mounts vanaf mijn laptop niet, ook niet via een bedrade aansluiting. Top laat zien dat de server totaal niets te doen heeft, ifconfig laat geen ethernet errors zien, 0 dus.

Deze server heeft het altijd goed gedaan, maar ineens dit dus en ik heb geen idee waar ik het moet zoeken...

Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/16, 20:18:01 »
Misschien dat het probleem bij je laptop ligt. Heb je de mogelijkheid om vanaf een andere computer naar de NAS te kopiëren?

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/16, 22:58:51 »
Ja, dan moet ik maandag de "werklaptop" mee naar huis nemen.

Zijn er echter met dit Asus bord geen problemen met de ingebouwde netwerkkaart bekend? Ik heb, behalve de laptop, alles ertussen verwisseld, zonder verbetering... Kan natuurlijk ook mijn laptopkaart zijn, maar ook die van de server...

Offline ivo

  • Lid
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/30, 14:10:53 »
Had vergelijkbaar probleem met mijn NAS. Deze was net geinstalleerd en werkte meteen  vlot onder Ubuntu maar enorm traag onder windows XP, diverse malen zelfs met time-outs. Na veel testen en studie bleek de oorzaak te liggen in het vaste IP adres van de NAS. Volgens de handleiding had ik het laatste deel van het adres op 255 gezet. Voorbeeld:  192.158.175.255   Toen ik dit op een veel lagere waarde had gezet, was het probleem over.

Sukses, Hans

Offline Bloom

  • Lid
Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/30, 14:51:51 »
.255 is het broadcastadres en mag je niet gebruiken als ip-adres. Geen wonder dat het niet werkte. 0 mag je overigens ook niet gebruiken. Alles van 1 tot en met 254 wel, zolang het niet conflicteert met adressen die uitgereikt worden door een dhcp-server in je netwerk.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/30, 17:06:36 »
Dit in je samba config file zetten, etc/smb.conf

############ Misc ############

# Using the following line enables you to customise your configuration
# on a per machine basis. The %m gets replaced with the netbios name
# of the machine that is connecting
;   include = /home/samba/etc/smb.conf.%m

# Most people will find that this option gives better performance.
# See smb.conf(5) and /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/speed.html
# for details
# You may want to add the following on a Linux system:
#         SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
#   socket options = TCP_NODELAY
    socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

Of
Kontroleer je netwerkkaart.
Start kopieren, na een tijdje , start je ifconfig in de terminal om fouten te zien van je netwerkkaart.
indien je fouten ziet, zoek met google of er driver problemen zijn, dus ubuntu en je netwerkkaart.

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Performance probleem met server/NAS
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/01, 10:35:59 »
Beste Bloom,

Sorry, het was een ongelukkig voorbeeld dat ik had geformuleerd. Het echte adres eindigde eerst op .253 volgens de handleiding van Conceptronic maar dat adres geeft problemen met Windows XP (getest op 2 systemen). Ik wilde echter niet de echte adressen gebruiken in het bericht.
Overigens is mijn ervaring  toch iets waar iemend wellicht zijn/haar voordeel mee kan doen.

Hans