Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ OPGELOST ] PC kapot: Ubuntu HD kopieren m.b.v. Windows  (gelezen 888 keer)

Offline City09

  • Lid
[ OPGELOST ] PC kapot: Ubuntu HD kopieren m.b.v. Windows
« Gepost op: 2012/05/15, 14:32:43 »
Beste,

mijn Ubuntu-PC heeft de geest gegeven.  Nu heb ik de HD uit de kapotte PC gehaald en deze in een Windows-PC gezet als data schijf.

Onder Windows, zie ik de HD, maar omdat de Ubuntu-data op EXT3 staat kan ik deze niet uitlezen. Want ik wil die data wegschrijven op een Externe USB-HD.
Als ik met de life CD van Ubuntu opstart, zie ik wel de Ubuntu-data-HD, maar ik kan de Ubuntu-data-HD niet mounten.

Kan iemand mij ondersteuning geven hoe ik de Ubuntu-data kan lezen en wegschrijven op de Externe-USB-HD ?

Hebben jullie aanvullende vragen nodig, stel ze gerust, want ik ben eigenlijk online aan het wachten zodat ik verder kan.

Vriendelijke dank.

 
« Laatst bewerkt op: 2012/05/15, 20:43:31 door City09 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC kapot: Ubuntu HD kopieren m.b.v. Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/15, 16:16:28 »
Wat krijg je voor foutmelding met kopiëren.
Hoe ben je aan het kopiëren.

Probeer clonezilla, boot van deze cd, dan kopie je hd naar je externe hd.

Offline wowo

  • Lid
Re: PC kapot: Ubuntu HD kopieren m.b.v. Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/15, 16:47:21 »
Het is mogelijk om vanuit Windows de Linux partities te benaderen.
Je kunt hiervoor het programma "Ext2Read" gebruiken:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-read-ext3ext4-linux-partition-from-windows-7.html
Het programma kan zowel ext2, ext3 als ext4 partities lezen ondanks wat de naam suggereert.
Voor downloaden zie:
http://sourceforge.net/projects/ext2read/

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline City09

  • Lid
Re: PC kapot: Ubuntu HD kopieren m.b.v. Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/15, 18:29:06 »
Dankjewel Jan en Wowo voor jullie reactie.  Ik vind het omslachtig, ik zou graag minder risico lopen (Important Note:- Use these tools with your own risk if you don’t use them properly it will remove your linux partition data) en gewoon vanuit de Live CD de data-HD willen kunnen mounten, zodat ik de data kan kopiëren.

Het probleem is nu Jan dat ik niet kan kopiëren, dit omdat ik niet weet hoe ik vanuit de Live-Ubuntu-CD de data-HD kan mounten.


Offline jan11000

  • Lid
Re: PC kapot: Ubuntu HD kopieren m.b.v. Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/15, 19:33:15 »
Met gparted of disk utility(schijf gereedschap) kun je de schijf mounten of kijken waar hij gemount is.

Offline City09

  • Lid
Re: [ OPGELOST ] PC kapot: Ubuntu HD kopieren m.b.v. Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/15, 20:47:23 »
Beste Jan en WoWo,

dank voor jullie aandacht en opmerkingen.

Ik ben in de gelukkige situatie dat wij thuis 2 dezelfde PC's hebben. (1 cijfer verschil in het serie nummer) En ik heb uiteindelijk de stoute schoenen aan getrokken en de Ubuntu HD gewoon vervangen door de Windows HD.

De tranen rolden van mijn wang, toen ik het Ubuntu startscherm zag :-) Inmiddels heb ik alle belangrijke shit gekopieerd en de rest in het verleden achter gelaten.

Thanks.