Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot opstartproblemen  (gelezen 2180 keer)

Offline jens88

  • Lid
Dualboot opstartproblemen
« Gepost op: 2010/05/10, 10:14:13 »
Ik heb sinds enkele dagen problemen met mijn dualboot (Ubuntu 10.04 en windows vista). Ik geraak wel op mijn grub, en ik kan van daaruit perfect mijn Linux opstarten.
Echter, wanneer ik windows vista opstart (staat als laatste in de lijst van de grub), blijft hij vast op een zwart scherm met een flikkerend liggend streepje in de rechter bovenhoek.
Mijn vrees is dat het niet aan de grub ligt, maar aan Windows zelf. Enig idee hoe ik dit veilig kan oplossen? Ik heb binnenkort examens en kan het niet veroorloven om met een defecte pc te zitten..

dank bij voorbaat!

Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/10, 10:19:49 »
Meteen Virtualbox OSE installeren in Ubuntu.

Daarna windows installeren in Virtualbox en via Ubuntu de gegevens uit de beschadigde windows partitie halen.
Een gedeelde map maken in windows binnen Virtualbox.
Al die bestandjes die je van de beschadigde windows partitie hebt gehaald in die gedeelde map zetten.

Dan in windows (binnen Virtualbox) lekker verder werken voor je school.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jens88

  • Lid
Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/10, 10:27:48 »
ik kan wel aan m'n bestanden van Windows, maar ik heb Windows nodig voor Innocalc (werkt met excell), autocad en MS project. Ik vrees dat ik deze niet kan draaien op een virtuele pc?

Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/10, 10:33:42 »
Ik zou niet weten waarom niet ?

Windows word volledig geinstalleerd in Virtualbox en zou dus volwaardig moeten werken met alle programma's.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/10, 10:44:17 »
Ik zou niet weten waarom niet ?

Windows word volledig geinstalleerd in Virtualbox en zou dus volwaardig moeten werken met alle programma's.
Autocad (een zwaar 3D programma) zou ik Virtualbox niet adviseren.
http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=2&t=6348

De rest zal wel probleemloos binnen Virtualbox werken.


Hoe je windows kun herstellen weet ik zo niet, maar waarschijnlijk heb je een Windows CD daarvoor nodig, waarmee je deze boot en dan vanaf de CD kunt herstellen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/10, 11:30:09 »
Houd met deze laatste tip wel rekening dat indien windows echt beschadigt is en ook met de opdracht chkdsk niet meer te herstellen is, je Ubuntu ook niet meer normaal kan opstarten.

Je zal dus een Ubuntu live cd bij de hand moeten houden om achteraf Grub weer te herstellen om zodoende Ubuntu weer via een normale boot te kunnen starten...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jens88

  • Lid
Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/16, 18:09:12 »
Raar maar als ik m'n windows (vista ultimate) cd insteek start hij wel op, maar dan krijg ik geen hersteloptie of niets.... ik zie enkel een blauw scherm met een muis die ik kan bewegen.

Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/16, 18:55:47 »
Toen ik hier Windows 7 wou installeren duurde het ook nogal lang voordat ik een venster in beeld kreeg, misschien gewoon even wachten.

Offline jens88

  • Lid
Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/24, 16:59:15 »
Ok na lang (heel lang) wachten kwam ik wel bij de hersteloptie. Mijn excuses voor de verwarring hierrond.
Ik krijg echter geen C:....   Als ik de hersteloptie kies, krijg ik een lijst met keuzemogelijkheden zoals windows herstellen naar een herstelpunt, naar een backup...
Ik nam eerst de optie opstartproblemen herstellen, maar windows vond geen opstartproblemen.
Toen zag ik vanonder de mogelijkheid opdrachtvenster, dus ik probeerde dat maar. Ik zag echter niet in C, maar in boot (X). Toen ik de commando's ingaf die je suggereerde herkende hij ze niet.

Re: Dualboot opstartproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/07, 20:51:37 »
Is het niet zo dat de GRUB bootloader niet windows opstart maar verwijst naar de Windows bootloader op de win-partitie? Misschien is het mogelijk eerst de windows bootloader terug te zetten, kijken of windows dan wel normaal wilt starten, en vervolgens GRUB weer te herinstalleren. Ben miet helemaal zeker van mijn zaak, bevestiging zou fijn zijn. Maar het kan in ieder geval geen kwaad (je wist er niks mee, enkel GRUB, die je (zo) weer terug kan zetten)