Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia  (gelezen 2518 keer)

Offline Ayuda

  • Lid
Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Gepost op: 2012/06/21, 13:09:38 »
http://www.pc-magazin.de/news/linus-torvalds-zeigt-nvidia-den-mittelfinger-1306259.html


Is het mogelijk om in een laptop met Optimus-GPU's,  de Nvida-GPU uit te schakelen via de BIOS? Zoja, heb je daarmee in Ubuntu wel een goede driver ter beschikking om de Intel-GPU aan te sturen?

(Of kan ik laptops met Optimus maar beter links laten liggen?)

Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/21, 13:22:19 »
Ik heb een asus 1215n met optimus en schakel de nvidia chip uit met acpi_call. De intel kaart werkt prima en is voor mij eigenlijk altijd voldoende. Het scheelt me ruim een uur accutijd als de nvidia kaart uitstaat. Ik geloof dat ik inmiddels wel beiden kan gebruiken, maar ik heb nog niet de moeite genomen om daar eens goed naar te kijken. Welke ondersteuning je precies kunt krijgen in linux moet nog een beetje per laptop bekeken worden voor zover ik weet.
Enige nadeel voor mij is, dat ik bij iedere kernel update acpi_call opnieuw moet compileren en installeren. Of dit in Ubuntu ook nodig is, of dat dit automatisch gebeurt bij een kernel update weet ik niet.

De video waar die nvidia quote's e.d. uitgehaald zijn, is overigens zeer de moeite waard om te kijken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/21, 14:18:26 »
Het schijnt dat je met Bumblebee het een en ander kunt bereiken:
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee

NVIDIA lijkt daar enigszins aan mee te werken:
http://www.zdnet.com/blog/hardware/nvidia-responds-to-torvalds-f-bomb/20902?tag=content;selector-blogs

Op eigen risico te gebruiken, natuurlijk....

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/21, 17:19:45 »
Die AMD-Radeon/Intel hybride GPU op de huidige HP notebooks al eens goed aan de praat gekregen onder welke Linux dan ook ?
Schakelt telkens naar het al dan niet aangesloten externe scherm, zelfs dik voor X wordt geactiveerd.
Voor mij had Linus 2 vingers nodig, een voor ATI/AMD en een voor nVidia.

Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ed

  • Lid
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/21, 18:15:20 »
Heb hier een Dell XPS met Optimus en werkt met Bumblebee perfect.

Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/22, 01:34:20 »
Die AMD-Radeon/Intel hybride GPU op de huidige HP notebooks al eens goed aan de praat gekregen onder welke Linux dan ook ?
Schakelt telkens naar het al dan niet aangesloten externe scherm, zelfs dik voor X wordt geactiveerd.
Voor mij had Linus 2 vingers nodig, een voor ATI/AMD en een voor nVidia.

Ed

Ik ben een nVidia-fan, maar waarom een vinger voor ATI? Hoeveel ATI hybrid-computers zijn er op de markt? Ik kan je wel zeggen dat dat nog niet eens 1/8 van de nVidia Optimus-computers is.
Als we het hebben over drivers dan ben ik het wel met je eens richting ATI, maar in dit geval gaat dat niet op zolang het hybrid nog niche is voor ATI omdat nVidia nog regeert.

En die bug van dat overschakelen op extern scherm voor X is geen hybrid bug want dat gebeurt ook op iMacs met ATI-videokaart en dat is een doodnormale ATI wat daarin zit...
« Laatst bewerkt op: 2012/06/22, 01:37:49 door Vistaus »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/22, 08:53:39 »
Ik gebruik hier zelf Bumblebee, en het scheelt aardig in batterijtijd. Wat het eigenlijk doet, is by default de nVidia kaart uitzetten en de Intel GPU aanroepen. Dit is voor het meeste Ubuntugebruik voldoende. Maar met bumblebee kan je ook je nVidia kaart oproepen met
optirun firefoxDaarmee kan je firefox met de nVidia kaart draaien. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen, maar oké. Je kan firefox gewoon vervangen voor alle andere programma's, zoals GIMP of een spelletje.

Ook krijg je via de repo van Bumblebee de nieuwste nVidia drivers binnen, ook praktisch. Ik heb alleen de temperatuur nog niet werkend gekregen, helaas. Daar ga ik me nog even in verdiepen. Ik heb nog nooit problemen gehad met Bumblebee, het werkt gewoon heerlijk. Een uitkomst voor de Optimusserts.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/22, 13:48:57 »
@vistaus
Heb je ergens een oplossing (gezien/gelezen) om om die ATI onhebbelijkheid heen te komen ?
Hele reeksen HP en andere notebooks zijn nu nl. niet met de huidige Linux-en te gebruiken.
Met nVidia is dat inmiddels ruim mogelijk, maar bij de huidige HP notebooks met Intel/AMD-ATI hybride loop ik konstant vast.

Voorlopig op deze machines maar Ubuntu in een virtual box gezet, dat kan toch niet de (uiteindelijke) bedoeling zijn ;)

Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/22, 20:36:16 »
Ik heb anders nog geen hybride Intel/ATI gezien en ik kijk toch zeker 1x per week in de winkels hier en op Engadget.
Maar nee, heb daar geen oplossing voor; AMD zegt dat ze eraan werken.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/22, 23:15:57 »
Tot nu hoofdzakelijk HP Pavilion g6 1350 en g7 1390 waarbij de AMD/Radeon GPU HD7450M (HD6400M variant) omschakelbaar is (W7) met de geintegreerde i5 intel GPU
Geen idee of de HP Pavilion g6 1345 met AMD processor, ook met HD7450M, hetzelfde probleem heeft.

Het zijn mooie en snelle machine's maar in W7 moet je in batterijmodus wel handmatig naar de ATI stand overschakelen als je LiveMail wil gebruiken deze loopt vast bij gebruik van de Intel GPU, geconstateerd op zowel de g6 als g7 versie. In W7 middels de Catalyst menu's het automatisch schakelen naar de bespaarstand bij battery gebruik maar uitgezet.
Vandaar dat ik trachte Ubuntu (of andere Linux) te promoten deze hebben (gelukkig) geen liveMail, helaas..........
Nu op deze machines alleen Ubuntu in de VB.
Wachten is op betere tijden ;)
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/23, 08:27:42 »
Die LiveMail is sowieso niet goed meer. Zelfs op mijn desktop, 6 GB DDR3 + nVidia GT230 1,5 GB (geen Optimus-kaart) + 12.04 heeft Live Mail de grootste moeite... dus kun je nagaan.

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/24, 11:24:12 »
Dank voor jullie waardevolle reacties!
Jullie informatie over het gebruik van Bumblebee wekt voldoende vertrouwen om de aanschaf van een Optimus-notebook aan te durven.

Echter, de embedded 'Intel HD Graphics 4000 GPU' in de nieuwste generatie 'Ivy Bridge core' i5/i7 Mobile Processors, biedt voldoende capaciteit voor full HD 1080p multimedia-gebruik.
Notebooks met full HD (1920x1080) scherm, met uitsluitend zo'n embedded Intel GPU, komen hopelijk binnenkort meer beschikbaar. Als ik daar op kan wachten, kan ik zonder Bumblebee toe :).
« Laatst bewerkt op: 2012/06/24, 11:43:50 door Ayuda »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/24, 12:49:18 »
@Ayuda
Alleen, er komt telkens weer een nieuwere, betere, mooiere versie.
Hoe lang wil je wachten ?
Neem in ieder geval een Linux/Ubuntu LiveCD/DVD/USB mee naar de winkel en test van te voren je gewenste PC/Notebook in de winkel.
Maak eventueel een afspraak met de verkoper voor een "rustig" moment.
Tenslotte wil je wel zorgeloos een aantal jaren je machine met Linux verblijden ;)
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/24, 13:22:25 »
@Ayuda
Alleen, er komt telkens weer een nieuwere, betere, mooiere versie.
Hoe lang wil je wachten ?
Neem in ieder geval een Linux/Ubuntu LiveCD/DVD/USB mee naar de winkel en test van te voren je gewenste PC/Notebook in de winkel.
Maak eventueel een afspraak met de verkoper voor een "rustig" moment.
Tenslotte wil je wel zorgeloos een aantal jaren je machine met Linux verblijden ;)
Ed
Oké Ed, maar het is voor mij ook een centen-kwestie.  Ik heb, bij het huidige laptop-aanbod, het gevoel dat mij een losse GPU aangesmeerd wordt, die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken.
De Asus Zenbook is -als ik me goed herinner- zo'n notebook die full HD 1080p biedt via Intel HD Graphics 4000.  Ik verwacht dat er snel meer zullen volgen.


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/24, 13:29:27 »
De keus is geheel aan jou....................
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Optimus driver: middelvingertje van Linus voor nVidia
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/07, 19:28:08 »
Het schijnt dat je met Bumblebee het een en ander kunt bereiken:
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee

NVIDIA lijkt daar enigszins aan mee te werken:
http://www.zdnet.com/blog/hardware/nvidia-responds-to-torvalds-f-bomb/20902?tag=content;selector-blog

Het is maar wat je "hulp" noemt... zoveel stelde die "hulp" niet voor:
https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/issues/81

Ik zag wel dat ze over PRIME aan het praten waren, misschien wordt Optimus later wel officieel ondersteund.
http://pastebin.com/saCEbugb (gepost door Eric Appleman)