Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toetsenbord werkt niet meer na laatste update Ub 18-04  (gelezen 1086 keer)

Offline avl

  • Lid
toetsenbord werkt niet meer na laatste update Ub 18-04
« Gepost op: 2019/12/05, 12:38:09 »
Dual boot machine met Ub 18.04 en Windows 10.
Bij opstarten kan ik met het toetsenbord gewoon Ub of W kiezen met de pijltjestoetsen en ook het wachtwoord ingeven voor Ub.
Daarna verdwijn het contact met het toetsenbord (logitech via bluetooth). Muis (ook bluetooth) doet het wel.
Ook een usb toetsenbord geprobeerd: precies hetzelfde probleem.
Ik moest dus deze post helaas in W typen!
Advies?

Joshua Orbit

  • Gast
Re: toetsenbord werkt niet meer na laatste update Ub 18-04
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/05, 13:11:24 »
sudo apt install xserver-xorg-input-all

Ik weet dat je geen keyboard ter beschikking hebt met Ubuntu, aanpak:

a) Open Instellingen / Universele toegang / Onderdeel Typen /// en klik daar toetsenbord op scherm 'aan' (dat kleine schuifbalkje). Dat kan je allemaal doen met de muis.

b) open het globale app menu en zoek naar terminal (je kan dat klikken in het zoekveld) en open terminal// Je kan ook met de muis naar "Hulpmiddelen" gaan en in dat onderdeel de Terminal vinden. Je kan de shortcut ctrl+alt+t niet gebruiken op het virtuele toetsenbord ;)



c) typ met het virtuele KB nu het terminalcommando dat ik bovenaan heb opgegeven. Tip: sleep het venster van de terminal wat naar beneden zodat deze tip achteraan leesbaar is en vooraan inputbaar.
Je hebt dus 3 overlappende schermen en deze tip moet je zo hoog mogelijk plaatsen (dat commando) daaronder de actieve terminal (pinkende cursor) en overlappend op de terminal het virtuele KB. Zou moeten lukken.  Het klikbare plaatje hierboven maakt het duidelijker wat ik bedoel om makkelijk te werk te gaan.

Je kan ook copy / paste van het commando in  de terminal doen allemaal met de muis als je ervaren genoeg bent met computers.  (Nadeel is dat je app per app moet werken)
(Het virtuele KB is maar als de muis het ook ineens zou laten afweten of gebrekkig zou werken én je hebt een ENTER toets nodig in de terminal en natuurlijk een klavier ivm je wachtwoord)

Edit: na het ingeven van het terminalcommando moet je nog rebooten.  Nerds typen dan sudo reboot in de terminal, normale mensen gaan rebooten met de knoppen rechts bovenaan (driehoekje en popup voor reboot, afsluiten/ Ronde bol rechts benedenhoek)

Dan zou je toetsenbord altijd moeten werken.

Vergeet niet om het virtuele klavier in de instellingen af te vinken, uit te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/05, 14:46:44 door Joshua Orbit »

Offline avl

  • Lid
Re: toetsenbord werkt niet meer na laatste update Ub 18-04
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/05, 14:49:59 »
Joshua orbit,
het keybord op scherm lukte; maar ik kon er niets mee typen. Het commando heb ik gecopieerd en in de terminal geplaatst; voor de zekerheid ook in leafpad.
Maar als ik de terminal actief had kon ik op enter (in het virtual KB) drukken wat ik wilde; er gebeurde niets in de  -actieve- terminal.
Ik kreeg ook niets getypt als ik in Ub me wilde aanmelden via het virtuele KB.
Dus weer terug in Windows om dit te melden....

Offline avl

  • Lid
Re: toetsenbord werkt niet meer na laatste update Ub 18-04
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/05, 15:07:05 »
Hallo Joshua O,
Het probleem is opgelost.
Ik denk dat ik ergens een toets heb ingedrukt voor trage toetssnelheid. Want toen ik in leafpad de entertoets lang ingedrukt hield (uit ergernis) zag ik dat de cursor was verschoven. Dus heel langzaam typen geprobeerd en dat ging. Toen op zoek naar die trage toets en die uitgezet; alles werkt weer normaal!
Bedankt voor je hulp; toch een paar nieuwe dingen geleerd!

Joshua Orbit

  • Gast
Re: toetsenbord werkt niet meer na laatste update Ub 18-04
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/05, 15:10:36 »
Hallo Joshua O,
Het probleem is opgelost.
Ik denk dat ik ergens een toets heb ingedrukt voor trage toetssnelheid. Want toen ik in leafpad de entertoets lang ingedrukt hield (uit ergernis) zag ik dat de cursor was verschoven. Dus heel langzaam typen geprobeerd en dat ging. Toen op zoek naar die trage toets en die uitgezet; alles werkt weer normaal!
Bedankt voor je hulp; toch een paar nieuwe dingen geleerd!

Dat was de 2e tip: die kwam enorm veel te voorschijn in AskUbuntu als antwoord. Maar ik dacht dat dat een opt-in was standaard. Evenwel ben ik nu op 19.10 ipv 18.4 ..... mooi dat het is opgelost.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: toetsenbord werkt niet meer na laatste update Ub 18-04
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/05, 15:16:38 »
Joshua orbit,
het keybord op scherm lukte; maar ik kon er niets mee typen. Het commando heb ik gecopieerd en in de terminal geplaatst; voor de zekerheid ook in leafpad.
Maar als ik de terminal actief had kon ik op enter (in het virtual KB) drukken wat ik wilde; er gebeurde niets in de  -actieve- terminal.
Ik kreeg ook niets getypt als ik in Ub me wilde aanmelden via het virtuele KB.
Dus weer terug in Windows om dit te melden....

Voor de duidelijkheid : bij mij werkt dat feilloos, al sinds het virtuele KB werd aangeboden in Gnome. Maar je hebt toch met de muis in dat virtuele KB de karakters aangeklikt ? Of heb je je toetsenbord gebruikt ?

Want deze methode van niet KB herkennen (laptops van exotische oorsprong en onduidelijke fabrikant, Chinese laptops etc) gebruik ik altijd samen met hardware prober (softwarecentrum) om eventueel een mystieke driver van het net te plukken en toe te passen.

Hardware Prober is van de Linux gemeenschap dat van je logs de technische DataBase uitbouwt ivm Linux, Ubuntu, en hardware: zo help je ook een grotere community van Linux.


Edit: de test even gedaan inderdaad is virtual keyboard ook onderhevig aan de lange toetsaanslagen..... raar wel
« Laatst bewerkt op: 2019/12/05, 18:12:42 door Joshua Orbit »