Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum  (gelezen 13799 keer)

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #25 Gepost op: 2008/08/04, 11:30:21 »
Citaat van: asilnevs
Citaat van: tommie74
Misschien een koppeling met een paspoortnummer, creditcardnummer e.d.
Ik wil een mens zijn en geen nummer :)
Volgens mij kunnen nummers geen berichten posten in een forum, en daar zijn de meeste mensen wel van op de hoogte. Dus ik denk dat niemand je voor een nummer zal aanzien, ook al is je internetidentiteit gekoppeld aan je echte identiteit via een officieel document.

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #26 Gepost op: 2008/08/04, 11:34:13 »
Citaat van: pjotr123
De moderatoren kunnen eenvoudig zien of er sprake is van een dubbele identiteit, aan de hand van het IP-adres (wat de gewone leden niet kunnen zien). Een sluitende controle is dus wel degelijk mogelijk.   :-)

Zoals al eerder gezegd door dvdmeer, zou je het zo kunnen regelen dat inwonende familieleden die van hetzelfde IP-adres gebruikmaken, op aanvraag ontheffing krijgen. Dat kan natuurlijk gebeuren: één van mijn kinderen heeft ooit zichzelf ook eens heeft aangemeld hier. Al was dat toen met één of twee berichten wel bekeken, want het is natuurlijk veel makkelijker om de ouwe heer in te schakelen bij Linuxproblemen.  :-)
Ik snap dat het te controleren is, dat was me al duidelijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand zin heeft om dat te controleren. Bij houden wie er familie heeft, of dat wel echt familie is, of dat diegene een nep-broertje verzint om een dubbele identiteit te kunnen regelen.. enz. Maar goed, waarschijnlijk zie ik het verkeerd en voelen er mensen zich wel geroepen om dit te doen. Prima, goed werk dan!

DarkEra

  • Gast
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #27 Gepost op: 2008/08/04, 12:45:58 »
Geloof me het wordt gecontroleerd.
Moderatoren en Admins zien meer dan wij als lid. Achter het IP adres komen is voor hun zeer makkelijk, zelf al heb je een  hotmail adres. Daar hebben ze een systeem voor wat alles registreerd. Je krijgt immers niet voor niets automatisch een e-mail om je account te activeren.

Dus die flauwekul van dubbele indentiteiten, meerdere accounts en steeds zomaar van gebruikersnaam veranderen moet stoppen. Ik geloof zelf dat op het Engelstalige Ubuntu forum deze regel ook geldt.

Offline gijsisok

  • Lid
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #28 Gepost op: 2008/08/04, 13:07:51 »
Tegen, maar alleen bij hoge nood zou het mogen. Maar het lijkt me beter dat er in dat geval contact wordt opgenomen met een mod ofzo.

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #29 Gepost op: 2008/08/04, 13:46:38 »
Zijn hier dan mensen met 2 (of meer) accounts?


Nuja, ik heb ook tegen gestemd. Als ge een andere nick wilt, moet ge die maar (laten) veranderen, geen nieuwe account aanmaken.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #30 Gepost op: 2008/08/04, 14:37:41 »
Inderdaad zien wij als moderatoren je ip adres en kennen we jullie e-mail adres. Dat wordt enkel bekeken indien we posts tegenkomen van een bepaald lid dat om de één of andere reden onze wenkbrouwen doet fronsen. Net zoals het verhaal van milleniumbaby die zich voordeed als een jong meisje maar in feite een oerhollandse mannennaam in zijn e-mail adres had staan. Ze doen maar wat mij betreft zolang er zich niemand aan stoort en de posts ok zijn is iedereen vrij om te doen en laten wat ie wil. Wij maken absoluut geen msbruik an deze gegevens maarhet akt het os wel makkelijker om iemands identiteit te verifieren indien het de spuigaten uitloopt.

Nogmaals, ik ben tegen meerdere accounts maar zolang er niemand over valt wordt er geen actie ondernomen. Hier wordt niemand gecontroleerd en de beperkte info die we als mods extra hebben blijft strikt privé.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

DarkEra

  • Gast
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #31 Gepost op: 2008/08/04, 14:55:34 »
Als een persoon meerdere accounts opend klopt het aantal officieele leden toch niet meer. Ik vind dat dus niet eerlijk. We hebben hier nu over de 12000 leden maar hoeveel hebben er een dubbel account?

Zo heb je toch geen goede statistiek. Sta daar eens bij stil. Op die manier kan ik ook een forum openen en later zeggen dat het forum top is en storm loopt met leden. Hoi hoi, we groeien met dubbele accounts. Mooie indruk geeft dat.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #32 Gepost op: 2008/08/04, 15:04:09 »
Het aantal leden met een dubbele account is echt wl verwaarloosbaar, als het er al 10 zijn... Staistieken zijn ook maar een indicatie en geven absoluut niet het effectieve aantal ubuntero's weer. Maak je daar maar niet druk om.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline lordnoid

  • Lid
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #33 Gepost op: 2008/08/04, 15:24:10 »
Ik ben ook MilaNL. Dat je het weet.
Ik heb dit account aangemaakt omdat ik onder deze naam ook op IRC kwam, om verwarring te voorkomen.

edit: en ik denk niet dat iemand het heeft gemerkt dat ik een ander account heb gemaakt aangezien ik onder het oude account niet echt actief ben geweest op dit forum heh.

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #34 Gepost op: 2008/08/04, 15:35:53 »
Citaat van: DarkEra
Zo heb je toch geen goede statistiek. Sta daar eens bij stil.
Er zijn ook een 5000-tal leden die nog niets gepost hebben en ik ben er bijna zeker van dat er enkele honderden hiervan het laatste jaar helemaal niet op dit forum zijn geweest. Die trekken de statistieken dan ook scheef.
Ik zou zeggen maak er een statistiekje bij met het aantal leden die een dubbele identiteit hebben :)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #35 Gepost op: 2008/08/04, 16:06:02 »
Citaat van: bartek
Nogmaals, ik ben tegen meerdere accounts maar zolang er niemand over valt wordt er geen actie ondernomen. Hier wordt niemand gecontroleerd en de beperkte info die we als mods extra hebben blijft strikt privé.
Gebeurd nu dus wel.

Citaat van: lordnoid
Ik ben ook MilaNL. Dat je het weet.
Ik heb dit account aangemaakt omdat ik onder deze naam ook op IRC kwam, om verwarring te voorkomen.

edit: en ik denk niet dat iemand het heeft gemerkt dat ik een ander account heb gemaakt aangezien ik onder het oude account niet echt actief ben geweest op dit forum heh.
A fijn, weer iemand.
In jouw situatie had je ook aan iemand van het beheer kunnen vragen om je naam te kunnen wijzigen. Of gewoon een melding kunnen geven dat je een nieuw account hebt aangemaakt.

Maar goed, mijn mening over deze situatie is al wel duidelijk.

DarkEra

  • Gast
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #36 Gepost op: 2008/08/04, 16:27:25 »
Er is hier geen account te vinden van ene MilanNL wel van Milan uit 2006.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #37 Gepost op: 2008/08/04, 16:31:50 »
Ik heb er niets op tegen.
Dit forum houdt nu eenmaal de naam per bericht bij.
Als ik op een gegeven moment ervoor kies om mijn nicknaam te veranderen is dat mijn volste recht, maar dan heb ik automatisch twee identiteiten.
Als ik er daarna voor kies om die terug te veranderen naar het eerste, of naar zelfs nog iets anders, is dat opnieuw mijn recht.
En tja... de gebruikersnaam in al die berichten zal telkens anders zijn.
Dat is eerder een softwareprobleem dan iets anders.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline lordnoid

  • Lid
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #38 Gepost op: 2008/08/04, 16:36:05 »
Citaat van: DarkEra
Er is hier geen account te vinden van ene MilanNL wel van Milan uit 2006.
Hmm volgens mij ben ik dat niet. Maar zoals ik al zei, ik ben echt heel lang niet actief geweest op dit forum op het vorige account dus het kan best een andere naam hebben.
Dus ik vind in mijn geval dat niemand er last van heeft, dus ik zie het probleem niet zo.
Ik vind het wel vervelend als iemand zich voor doet als iemand anders, en dus echt een andere identiteit aanneemt in plaats van enkel een andere nickname.

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #39 Gepost op: 2008/08/04, 16:53:23 »
@ profoX: Even wat rechttrekken
Dat de mogelijkheid van ''pluridentiteit'' op dit forum (nog) bestaat is geen recht, maar een gegeven.
Het zou eerder aangeduid kunnen worden als: onrecht; onrecht aan het respect dat je voor elkaar hebt.

Het is ook geen softwareprobleem, maar een kwestie van elkaar eerlijk en open (of zoiets) tegemoet treden.
Geen gedraai of interessantdoenerij. Al kunnen we je daarvan niet weerhouden natuurlijk.
Ook wij zijn mensen. En we dragen hier liefst geen maskers en zeker geen verschillende tegelijkertijd. Dan kun je beter lid worden van een theater gezelschap.

Op dit forum is respect voor elkaar de gewoonste zaak van de wereld. Meerdere identiteiten is vergelijkbaar met elkaar bedriegen; en is in elk geval een gebrek aan respect.
Hier wil ieder elkaar helpen, maar dan met ubuntu-gerelateerde zaken en niet met psychische problemen.

Ik zal misschien wel een moraalridder zijn, maar ik zeg wat ik meen en kom uit voor wie ik ben.
En dankzij dit forum heb ik lol aan Ubuntu gekregen en dat wil ik graag zo houden.
Ik begin zowaar nog warm te lopen op deze kille dag.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #40 Gepost op: 2008/08/04, 17:04:01 »
Storm in een glas water.

Ik kan iedereen aanraden om eens in de zoveel tijd van nickname te veranderen zodat je geen identiteit op het internet opbouwt welke zeer makkelijk op te zoeken en te manipuleren is door derden. Als je een geregeld bezoeker bent is het handig om het even te melden vanuit sociaal oogpunt. Probleem van het melden is dat mensen het weten en er blijkbaar een hoop heisa over maken zonder nou eens rustig te kijken hoe het precies zit. Bij misbruik waar mogelijk gepast optreden... maar volgens mij valt dat op dit forum reuze mee... en spook verhalen op andere fora hoeft niet gelijk consequenties te hebben voor dit forum. Ik zou dit onderwerp lekker laten rusten.

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #41 Gepost op: 2008/08/04, 17:10:00 »
Citaat van: arie
Citaat van: .zamorano
Storm in een glas water.
persoonliojk vind ik die identiteiten van jou wel erg veel
Zou je informatie die jij als moderator bezit niet willen doorspelen aan andere leden. Graag het bericht verwijderen aub. Als je niet bepaalde info vertrouwelijk kunt houden kun je beter opstappen als mod. Dit is not done!

edit: je suggereert verder met deze info dat ik met  actieve id's actief ben op dit forum, dit is verre van de waarheid. Ik ben echt flink pissed dat een moderator zulke uitspraken doet hier! straks gooien ze nog even doodleuk je ip adres bij!
Dus weghalen Arie!!!

Edit door Johanvd: Aantallen weggehaald.

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #42 Gepost op: 2008/08/04, 17:11:14 »
Feit blijft dat je dat niet zomaar tegen kan gaan, zo moeilijk is het niet om naast verschillende accountjes ook verschillende proxy's te gebruiken. "We" dragen hier liefst geen maskers? Nou ik wel hoor, ik heb er geen behoefte aan dat als mensen naar mijn ware identiteit zoeken ze alles vinden wat ik ooit op forums heb gepost. Afgezien dat het dus onmogelijk is om dit te voorkomen, ben ik er ook echt blij mee dat deze mate van anonimiteit mogelijk is - dat mensen daar soms misbruik van zullen maken neem ik graag voor lief.

Offline lordnoid

  • Lid
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #43 Gepost op: 2008/08/04, 17:11:18 »
Citaat van: arie
Citaat van: .zamorano
Storm in een glas water.
persoonliojk vind ik die identiteiten van jou wel erg veel
Het zijn niet identiteiten, maar namen. .zamarano doet niet alsof hij iemand anders is dat op zijn andere namen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #44 Gepost op: 2008/08/04, 17:11:18 »
PeterBeter: We praten naast elkaar.. communicatiefoutje.. Ik bedoel; dat als ik mijn nickname wil veranderen, dan doe ik dat.. het kan zijn dat ik daar behoefte aan heb om welke reden dan ook.. en dat dan al mijn oude berichten nog mijn vorige nickname hebben, dat moet dan maar zo zijn.. technisch probleem daar, en daar ga ik me niet druk om maken. Maar dat heeft niets te maken met maskers of respectloosheid.

Echter, als iemand per sé graag anoniem blijft, of maskers opzet (onder twee verschillende accounts berichten plaatst) dan geef ik daar geen bal om. Wat kan mij dat nou schelen? Het is misschien waar dat dit forum voor een aantal leden een hechte community is, maar in de eerste plaats is dit forum er voor ondersteuning/discussie bij/over (het gebruik van) Ubuntu. Dat iemand van de leden raar wil doen met een dubbele identiteit maakt mij niet uit. En verder komt het voor niemand de sfeer ten goede als we hierover gaan zagen/klagen. Ik begrijp het standpunt van degenen die tegen een dubbele identiteit zijn wel, hoor, maar ik maak me gewoon niet graag druk in dingen die m.i. niet zo belangrijk zijn.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

DarkEra

  • Gast
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #45 Gepost op: 2008/08/04, 17:13:59 »
Als je een nick name zou veranderen om geen indentiteit op te bouwen op het internet zou je ook uit voorzorg telkens een andere internet provider moeten nemen om dus van IP adres te veranderen. Het is makkelijk alles te achterhalen.

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #46 Gepost op: 2008/08/04, 17:16:17 »
Citaat van: DarkEra
Als je een nick name zou veranderen om geen indentiteit op te bouwen op het internet zou je ook uit voorzorg telkens een andere internet provider moeten nemen om dus van IP adres te veranderen. Het is makkelijk alles te achterhalen.

Met andere woorden kul wat je loopt te zeggen.
Irritant dat je gelijk iets degradeert tot kul... misschien moet je eerst even nadenken voor je wat typt...

... ik hoop niet dat jij info zoekt via een zoekmachine met ip adressen... Meestal gaat zoiets op naam... en dat voorkom je iig met eens in de tijd een andere nickname en op andere fora een andere nickname.

Hoe dan ik ook, ik ben vrij dit te doen zoals ik denk dat dat goed is... dat andere mensen hele internetpagina's met allerlei foto's en vertrouwelijke informatie hebben, dat moeten ze ook zelf weten...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #47 Gepost op: 2008/08/04, 17:25:29 »
Nou, als je zoveel identiteiten hebt, dan kun je bijvoorbeeld een opiniepeiling als deze, ook aardig beïnvloeden, natuurlijk......

Tja, niemand wordt graag voor de gek gehouden. Daar komt het uiteindelijk op neer. En een andere identiteit aannemen hier, is wel degelijk het voor de gek houden van de overige leden. Een gemeenschap is een gemeenschap, of die nou virtueel is of fysiek. Als je die gezond wil houden, dan zul je iets tegen identiteitsbedrog willen doen. Deze gemeenschap heeft voor veel mensen, waaronder mij, sociale waarde. Niet uitsluitend technische waarde.

Sommige mensen, zoals Schoappied, doen aan identiteitswissel wegens privacy-bezorgdheid. Lastig en vervelend voor de overige gemeenschapsleden, maar daar zou ik nog wel vrede mee kunnen hebben. Maar anderen, zoals [namen], doen het vermoedelijk uit sexuele motieven. Kijk, dan wordt het al gauw behoorlijk onfris. In ieder geval roept het een hoop ergernis en onvrede op, dat blijkt wel.

Ik vind daarom, dat er het beste één duidelijke lijn getrokken kan worden: niet toestaan. Tenzij bijzondere omstandigheden: ontheffing op aanvraag, ter beoordeling van de moderatorploeg.

Edit door Johanvd: Namen verwijderd.

DarkEra

  • Gast
Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #48 Gepost op: 2008/08/04, 17:28:57 »
Citaat van: .zamorano
Citaat van: DarkEra
Als je een nick name zou veranderen om geen indentiteit op te bouwen op het internet zou je ook uit voorzorg telkens een andere internet provider moeten nemen om dus van IP adres te veranderen. Het is makkelijk alles te achterhalen.
Irritant dat je gelijk iets degradeert tot kul... misschien moet je eerst even nadenken voor je wat typt...

... ik hoop niet dat jij info zoekt via een zoekmachine met ip adressen... Meestal gaat zoiets op naam... en dat voorkom je iig met eens in de tijd een andere nickname en op andere fora een andere nickname.

Hoe dan ik ook, ik ben vrij dit te doen zoals ik denk dat dat goed is... dat andere mensen hele internetpagina's met allerlei foto's en vertrouwelijke informatie hebben, dat moeten ze ook zelf weten...
Ik heb mij post even aangepast en dat van "kul" weggehaald. Als jij dat ook even zou willen doen. Dank je.

Voor de rest, ik zoek idd GEEN info via een zoekmachine met ip adressen. Laat ik daar zeer duidelijk in zijn.

Dubbele of meervoudige indentiteit op het forum
« Reactie #49 Gepost op: 2008/08/04, 17:35:05 »
Citaat van: DarkEra
Ik heb mij post even aangepast en dat van "kul" weggehaald. Als jij dat ook even zou willen doen. Dank je.

Voor de rest, ik zoek idd GEEN info via een zoekmachine met ip adressen. Laat ik daar zeer duidelijk in zijn.
Ah dat waardeer ik zeer!

Arie en Pjotr gaan hier flink over de schreef door allerlei vertrouwelijke zaken publiekelijk te bespreken. Als forumlid meld je je aan in het vertrouwen bepaalde info die andere forumleden niet weten, door de moderators zorgvuldig wordt bewaard.

Mocht er misbruik zijn dan moet dat met degene opgelost worden, maar dan hoef je hier geen publieke schandpaal te maken. Dit is machtmisbruik en slecht beheer.

Arie je zeurt wel over die identiteiten, maar er is niks aan de hand. Ik heb je gezegd dat ik die andere nickname gebruikte in het topic waar ik inhoudelijk mijn mening heb gegeven, om nu dit te verdedigen met een andere id is juist niet straight.

Tip laat de zaak rusten en verwacht op een forum als deze niet wetenschappelijk verantwoorde statistieken of een leefgemeenschap, dan moet je toch echt in het echte leven zijn.