Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloze kaart Linksys met IPN2220 chipset in Targa laptop  (gelezen 1381 keer)

Offline Allcazar

  • Lid
Draadloze kaart Linksys met IPN2220 chipset in Targa laptop
« Gepost op: 2007/06/05, 07:58:52 »
Hallo,

Zopas Ubuntu 7.04 AMD op een Targa 826W laptop geplaatst in multiboot met WXP.  Behalve partitioneringsproblemen, los van Ubuntu ging dit flowless.  Enkel de ATI X700 beekdkaart sputterde wat tegen waardoor ik met de alternate CD heb gewerkt en daarna - volgens een aantal fora was dat de oplossing - een Vesa driver heb aangeduid.   Het scherm is nog niet optimaal, maar het werkt toch al.

Voor info.  Mijn toestel heeft nu partities:
- WXP NTFS
- Ubuntu Ext2
- een kleine FAT32 partitie voor Bootmagic (die dankzij Grub niet nodig lijkt te zijn)
- een data partitie FAT32

Dan hét probleem: wireless network.  Mijn laptop krijgt geen wireless netwerk te zien in de module "netwerk".   De wired versie werkte meteen tijdens de installatie perfect, en da's toch al een gerusttelling.    De netwerkkaart staat wél degelijk actief (om dit soort suggesties te vermijden...).

Het eigenaardige is dat "lspci" wél degelijk een PCI Wireless Ethernet kaart aantoont, maar dat in de module "netwerk" deze niet verschijnt.  Hij list ze dus wel op, maar doet er blijkbaar niets mee.  

Na wat opzoekingswerk ben ik dan met NDISWrapper aan de slag gegaan om Ubuntu onrechtstreeks met de Windows drivers voor de netwerkkaart te laten werken.  

Nu heb ik wel hetvolgende:

1. Een klein detail dat me wel verveelt.... Ik heb de driverbestanden voor mijn draadloze kaart voor W9X en WNT op een data-partitie (HDA6 in Fat32) moeten zetten omdat ik ze niet kan bewaren in het bestandssysteem onder een aparte map "drivers" bijvoorbeeld.  De verkenner van Ubuntu laat niet toe dat ik er mappen aanmaak.    Ik haat dit soort beginnersvragen, maar bon... hoe kan ik hieromheenwerken?

2. Ik heb met de grafische module van NDISWrapper éérst de .inf bestanden van W9X (dom van mij, maar in late uren doe je al eens domme dingen) geladen.  Gevolg: NDISWrapper geeft géén geïnstalleerde driver aan in de GUI module (de lijst blijft dus leeg).  Dan denk je van: ik probeer het nog eens!  Als ik daarna echter de driver andermaal installeert zegt hij: driver already installed (of zo).   Pff.  Dan maar de GUI achter mij gelaten en terug de terminal ingedoken.  Als ik daar "ndiswrapper -l" lanceer, is inderdaad het bewuste .inf bestand geïnstalleerd maar indiceert hij "bad driver " of zoiets.  Dan denk je "die slechte driver maar vlug deïnstalleren":  als ik vervolgens "ndiswraper -m ", dan weigert ie te deïnstalleren want het bestand is in gebruik of zo.   Dan maar terug de grafische shell geprobeerd...  uiteindelijk komt het erop neer dat als ik de grafisch shell van ndiswrapper opstart hij deze kort toont, en daarna terug afsluit.   Ik heb intussen alle NDIS-pakketten eens verwijderd en geherinstalleerd (als verstokte Windows gebruiker sta je nergens meer van te kijken, maar als kennismaking met Ubuntu kan dit wel tellen) maar "genen avance":  grafische shell start op en sluit terug af voor ik er erg in heb.  

Los van dit bokkige gedrag van NDISWRAPPER (mijn fout, ik moest maar XP-drivers aangeduid hebben?), blijf het probleem van de Linksys IPN2220 kaart.   Ik heb intussen op meerdere fora gezocht en blijkbaar zitten er nog wel een paar mensen met de handen in het haar (een paar Asus-pc's hebben deze kaart ook).   Mochten er hier mensen een lumineus idee hebben, let me know.

Jurgen.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.


Offline Allcazar

  • Lid
Draadloze kaart Linksys met IPN2220 chipset in Targa laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/05, 12:43:13 »
Ik heb al veel draadjes gezien, maar dat lijkt me toch knal de nagel op de kop.

Ga het vanavond eens proberen en hou je op de hoogte.

Dank!!!!

Jurgen
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.