Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wil niet installeren  (gelezen 8880 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wil niet installeren
« Reactie #50 Gepost op: 2009/06/06, 22:28:35 »
De nVidia  settings ,zoals ik ze tegenkwam, staan op plaatje 3 en 4 van de plaatjes die ik heb doorgestuurd. Ik kan daar niks veranderen.

(....)

Morgen ga ik het nog eens proberen. Nu een lekker glaasje, een goed boek en dan naar bed. Tot ziens en bedankt allemaal! Paulus

In dat configuratieprogje (dat je start met gksudo nvidia-settings, zoals ik eerder aangaf, want anders zijn de veranderingen niet blijvend) doe je dit:

- Klik op "X Server Display Configuration" (linksboven, tweede van boven)

- Rechts in scherm: klik op tabblad Display (die staat waarschijnlijk al open)

- Resolution: klik op de pijltjesknop achter "Auto"

- Kies de schermresolutie die je wil

- Klik op "Save to X Configuration File"

- Klik op "Afsluiten"

- Herstart je computer volledig. Nu moet het goed staan.

Over het glas (goed idee, trouwens): ik raad een Cabernet Sauvignon aan. De Aldi heeft een verrassend goede uit Chili, voor maar drie euro: El Arbol. Prosit!  :-)

--toevoeging--
Bovengenoemd configuratieprogje is nog niet zo makkelijk te gebruiken, als je het voor het eerst voor je kiezen krijgt. Bepaald niet intuïtief te bedienen. Ik heb daarom deze bedieningsinstructie meteen maar even toegevoegd aan mijn documentatie:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(punt 2 c)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 23:01:37 door Pjotr »

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #51 Gepost op: 2009/06/07, 13:16:48 »
Mooi helder! Ga straks aan de slag, heb het een beetje druk, en wil ook nog naar het autoracen kijken (ieder z'n hobby, niet waar?).

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #52 Gepost op: 2009/06/07, 19:49:47 »
Heb vanmiddag tot twee maal toe geprobeerd een verse install te doen van Ubuntu 9.04, maar krijg een melding dat "Ubiquity" op zoiets gecrasht was, en dat het hun speet dat ik niet verder kon werken!
Wacht nu toch echt maar op9.10 in oktober.
Bedankt voor het medeleven en het meedenken. Paul.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wil niet installeren
« Reactie #53 Gepost op: 2009/06/07, 19:58:36 »
Lastig probleem. Wachten kan natuurlijk, maar is misschien niet nodig.

Ubiquity is het installatieprogramma. Klinkt als een rotte CD.... Je zou de CD zichzelf eens kunnen laten controleren op integriteit:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden
(punt 5)

Anders kun je ook eens LTS-versie 8.04 proberen. Extra degelijk spul, professionele kwaliteit, mede bestemd voor de zakelijke markt. Die kun je hier halen:
http://www.ubuntulinux.org/getubuntu/download

Offline track

  • Lid
Re: wil niet installeren
« Reactie #54 Gepost op: 2009/06/07, 19:59:09 »
Nou Paul,

de boel telkens te herinstalleren werkt bij Uby dus niet.  (Dat is maar win..-achtig gedacht ...)

Met iets geduld en een doelmatige benadering zouden wij jouw probleem best wél onder de knie kunnen krijgen.
En dat zijn niet maar welgemeende woorden. 
Het is de fundamenteel andere aanpak die je bij Linux moet volgen !   (pas dan wordt je er blij mee)

Bij alle Linuxen is het de bedoeling dat je fouten recht zet (als zij er zijn). Herinstallatie is geen optie, het is immers geen Win.. .

Vriendelijke groet,

track

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wil niet installeren
« Reactie #55 Gepost op: 2009/06/07, 20:04:21 »
Haha track, je wil niet weten hoe vaak ik Ubuntu opnieuw heb geïnstalleerd, in 2006...  :-)

Als beginner zonder Linuxkennis, was dat voor mij toen vaak de "makkelijkste" oplossing, als ik iets had verprutst..... En nieuwsgierig als ik was naar Linux, prutste en sleutelde ik heel wat af.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #56 Gepost op: 2009/06/07, 20:52:00 »
Ik herken me wel in Pjotr.
Heb trouwens de 8.04 ook geprobeerd half jaartje geleden, die heeft hetzelfde probleem van de monitor niet kennen, daarom had ik daar niet verder mee gewerkt was wel een Kubuntu, maar dat is alleen de schil.
G
Het vreemde vind ik, dat Mandriva, die de proprietary drivers van nVidia meeleverd en PClinixOS waar je in eerste instantie de X11 drivers krijgt, het probleem niet kennen, daar kun je gewoon iedere willekeurige resolutie instellen, en bij suse 11.1 ook, dus waarom de buntus daar zo)n probleem mee hebben begrijp ik niet.
Terug naar de installatie: de cd was dezelfde die ik eerder gebruikt had, en die toen wel tot een installatie kwam. Omdat die installatie onbruikbaar was door de onmogelijke resolutie, had ik het vervangen door een Pardus installatie, om die eens te proberen. Omdat jullie echter zo prettig bleven aandringen (en omdat Pardus het toch niet is) wilde ik toen Ubuntu er weer opzetten, met bovenvermelde foutmelding als gevolg. Denk trouwens niet dat het aan de cd ligt, want live draaide hij wel. Kan trouwens de rechtstreekse installatie helemaal niet gebruiken, want als ik die probeer wordt de resolutie nog extremer.
Blijf het volgen, Paul

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wil niet installeren
« Reactie #57 Gepost op: 2009/06/07, 20:56:51 »
Nou ja, openSUSE is een goed alternatief voor Ubuntu. Hier heb je wat tips:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Re: wil niet installeren
« Reactie #58 Gepost op: 2009/06/07, 23:30:49 »
Citaat
Het vreemde vind ik, dat Mandriva, die de proprietary drivers van nVidia meeleverd en PClinixOS waar je in eerste instantie de X11 drivers krijgt, het probleem niet kennen, daar kun je gewoon iedere willekeurige resolutie instellen, en bij suse 11.1 ook,

Dit had dan een belletje bij je moeten laten rinkelen.....
ff kijken in de Xorg wat daar dan staat voor instellingen van je monitor en of vga kaart,
dit ff kopieren of uitprinten en vervolgens in Ubuntu gebruiken.
Voila probleem opgelost...  XD

Kijk het gemak van Linux is dat je alles met een tekst bewerker kan veranderen, net zolang totdat het naar je zin is.

EDIT:
Ah kijk aan, zie net een bevestiging van mijn verhaal  XD XD
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-op-een-ibm-thinkpad-2629/msg425523/#msg425523

Lees en huiver
« Laatst bewerkt op: 2009/06/07, 23:34:53 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jan E.

  • Lid
Re: wil niet installeren
« Reactie #59 Gepost op: 2009/06/08, 07:11:36 »
Klopt.

Dit kunstje doet het voor mij ook altijd op een laptopje met een ingewikkelde chipset. Weet zo niet welke, maar Ubuntu kan er niets mee. Op diezelfde laptop staat ook Pardus, waarin alles wel werkt. Ik heb op dat ding idd alles wat over de monitor en de beeldscherm aansturing gaat vanuit Pardus gekopieerd en in de xorg van Ubuntu geplakt. Werkt als een tierelier.

Wat ik altijd ook nog doe, is bij het kopje "resolution" (of iets dergelijks, zit nu achter andere pc) haal ik alle niet gewenste resoluties weg en laat alleen die resolutie staan die ik wil hebben. Ik laat dus 1280 x 800 staan en de rest haal ik weg. Anders krijg ik de resolutie niet hoog genoeg en blijft hij staan op 800 x 600. Maximaal.

Had al een paar x op het punt gestaan deze oplossing aan te dragen, maar hij leek me te simpel voor dit probleem..  :o


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #60 Gepost op: 2009/06/08, 09:35:27 »
@Jan:Soms zijn de eenvoudigste dingen het moeilijkst te geloven.

@Gandyman:Veranderen in een tekstverwerker. Leuk als je wet hoe je als root in het bestand komt. Ik weet dat het iets is met chdir of zo, maar het is mij nooit gelukt, en dan valt er dus weinig te veranderen. Je verwijzing geeft natuurlijk wel een andere mogelijkheid aan, maar of dat ook lukt tussen twee wezenlijk verschillende OS'en als PClinuxOS en Ubuntu?

@Pjotr:Suse als alternatief voor Ubuntu? zie ik niet helemaal zitten. Suse is ontzettend ingewikkeld met het installeren van software (YAST), vooral de repositories instellen is een crime, je moet echt weten waar je een bepaald progje vandaan moet peuteren, en dat weet ik niet. Ik heb het er een tijdje opgehad, omdat mijn pc-boer ermee werkt, en die heeft het toen voor me in orde gemaakt, maar het is mij persoonlijk te lastig.

MAAR mensen, ik heb een ander idee: ik ga dezer dagen mijn andere pc eens onder handen nemen, en daar een partitie vrijmaken van zo'n 20Gb, en Ubuntu daarop als dual boot uitproberen. Als ik zover ben zal ik graag weer van jullie adviezen gebruikmaken.
Groetjes Paul

Re: wil niet installeren
« Reactie #61 Gepost op: 2009/06/08, 09:36:45 »
Jan E., ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen de xorg.conf van Ubuntu(het orgineel) en de xorg.conf van Pardus. Zou je deze willen plaatsen?
« Laatst bewerkt op: 2009/06/08, 09:38:30 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: wil niet installeren
« Reactie #62 Gepost op: 2009/06/08, 16:22:26 »
OKE..

Die videochip is overigens een SIS671. Een rampending... Voor Ubu 8.10 is er nog wel een driver voor te vinden, maar daar houdt het dan ook op.

Dit is de originele xorg.conf:

  • Section "Device"
       Identifier   "Configured Video Device"
    EndSection

    Section "Monitor"
       Identifier   "Configured Monitor"
    EndSection

    Section "Screen"
       Identifier   "Default Screen"
       Monitor      "Configured Monitor"
       Device      "Configured Video Device"
    EndSection

en dit de aangepaste:

  • Section "Monitor"
       Identifier  "Monitor[default]"
       VendorName  ""
       ModelName   "Unknown Monitor"
       HorizSync   31.5-50
       VertRefresh 50-70
    EndSection

    Section "Screen"
       Identifier  "Screen"
       Device  "VideoCard"
       Monitor "Monitor[default]"
       DefaultDepth    16
       SubSection "Display"
          Depth   16
          Modes   "1280x800"
       EndSubSection
    EndSection

    Section "ServerLayout"
       Identifier  "Layout"
       Screen  "Screen"
    EndSection

    Section "Device"
       Identifier  "VideoCard"
       Driver  "vesa"
       VendorName  "Silicon Integrated Systems [SiS]"
       BoardName   "771/671 PCIE VGA Display Adapter"
       BusId   "PCI:1:0:0"
    EndSection

    Section "ServerFlags"
       Option   "DontZap"   "False"
    EndSection

Deze laatste heb ik dus rechtstreeks overgenomen uit Pardus, zonder enige aanpassing. In Pardus had ik hem wel al iets angepast overigens, want eerst stond er een hele ris aan resoluties bij, waarvan alleen de laagsten werkten. Ik heb toen alles weggehaald en alleen die laten staan die ik wilde hebben. En dat werkt.

Overigens maak ik momenteel even een "Seitensprung" naar Linux Mint 7. Gewoon, omdat een "Seitensprung" wel eens lekker is.....
« Laatst bewerkt op: 2009/06/08, 16:26:18 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: wil niet installeren
« Reactie #63 Gepost op: 2009/06/08, 19:31:20 »
Ach doet het grootste deel wel, lekker distro hoppen. En je leert er veel van, als ik nog eens tijd heb stort ik me op LFS, zelf je kernel compileren etc. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: wil niet installeren
« Reactie #64 Gepost op: 2009/06/08, 19:35:59 »
OKE..

Die videochip is overigens een SIS671. Een rampending... Voor Ubu 8.10 is er nog wel een driver voor te vinden, maar daar houdt het dan ook op.

Dit is de originele xorg.conf:

  • Section "Device"
       Identifier   "Configured Video Device"
    EndSection

    Section "Monitor"
       Identifier   "Configured Monitor"
    EndSection

    Section "Screen"
       Identifier   "Default Screen"
       Monitor      "Configured Monitor"
       Device      "Configured Video Device"
    EndSection

en dit de aangepaste:

  • Section "Monitor"
       Identifier  "Monitor[default]"
       VendorName  ""
       ModelName   "Unknown Monitor"
       HorizSync   31.5-50
       VertRefresh 50-70
    EndSection

    Section "Screen"
       Identifier  "Screen"
       Device  "VideoCard"
       Monitor "Monitor[default]"
       DefaultDepth    16
       SubSection "Display"
          Depth   16
          Modes   "1280x800"
       EndSubSection
    EndSection

    Section "ServerLayout"
       Identifier  "Layout"
       Screen  "Screen"
    EndSection

    Section "Device"
       Identifier  "VideoCard"
       Driver  "vesa"
       VendorName  "Silicon Integrated Systems [SiS]"
       BoardName   "771/671 PCIE VGA Display Adapter"
       BusId   "PCI:1:0:0"
    EndSection

    Section "ServerFlags"
       Option   "DontZap"   "False"
    EndSection

Deze laatste heb ik dus rechtstreeks overgenomen uit Pardus, zonder enige aanpassing. In Pardus had ik hem wel al iets angepast overigens, want eerst stond er een hele ris aan resoluties bij, waarvan alleen de laagsten werkten. Ik heb toen alles weggehaald en alleen die laten staan die ik wilde hebben. En dat werkt.

Overigens maak ik momenteel even een "Seitensprung" naar Linux Mint 7. Gewoon, omdat een "Seitensprung" wel eens lekker is.....


Heb je dit al eens geprobeerd http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=6983046&postcount=119
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #65 Gepost op: 2009/07/03, 22:28:37 »
We zijn een maandje verder, en ik had wat tijd over, dus heb ik Kubuntu 9.04 op m'n andere PC geïnstalleerd, en daar geen problemen met de resolutie.
Wel andere vreemde dingen: geen flash ondersteuning? Krijg geen flash in firefox, dus veel sites doen niks, begrijp ik niet. Verder ziet het er redelijk goed uit, ga de komende dagen er eens mee stoeien. Op die andere pc inmiddels windows 7 geprobeerd...... Das wat anders dan KDE4, en als dual boot Suse11.1, die zonder probleem iedere gewenste resolutie tot aan het maximale voor een 17"TFT accepteerd. Blijft vreemd dat Ubuntu zo moeilijk doet.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: wil niet installeren
« Reactie #66 Gepost op: 2009/07/05, 14:10:25 »
o.a. flash ondersteuning krijg je door "restricted extras" te installeren.