Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op  (gelezen 1703 keer)

Offline ElCroco

  • Lid
Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Gepost op: 2012/03/18, 08:30:33 »
Hallo iedereen,

Ik heb een tijd geleden ubuntu 11.10 geinstalleerd op mijn laptop (daarvoor stond er 10.04 op, gebruik ubuntu al best lang).
Op 10.04 had ik met compiz de cube, dus die wou ik hier ook.

Ccsm geinstalleerd, en de cube werkend gekregen.
Op diezelde site (waar de tutorial voor de cube op 11.10 stond), stond dat als t misging ik deze 4 commando's moest uitvoeren om de instellingen terug te zetten:

rm -rf .gconf/apps/compiz*
rm -rf .cache/compizconfig-l/
rm -rf .config/compiz-l/
rm -rf .compiz*

Ik herstartte de pc, en inderdaad, hij laadt ubuntu niet meer (ik krijg geen inlog scherm meer, het blijft zwart, met links zo'n knipperende _)
Vervolgens handmatig rebooten, en opstarten in rescue mode.
daar vul ik de bovenstaande commando's in, en de pc start bij de volgende reboot weer op.
De kubus, etc. doen het dan gek genoeg nog wel?

Het probleem is nu dat ik telkens eerst in rescue mode moet opstarten, en dan pas normaal, anders laadt hij niet....


Hoe is dit te verhelpen? (het liefst hou ik de kubus natuurlijk, maar als t niet kan, dan moet t maar :)


Bedankt!
ElCroco

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/18, 08:50:00 »
Ik heb die commando's nog nooit gebruikt, die zijn ook niet nodig om de cubus aan te zetten. Als je normaal bent ingelogd kan je naar ccsm gaan, daar naar 'voorkeuren' gaan, en dan 'standaard waarden herstellen' kiezen. Los dat het probleem op?

Zou je ook een link naar die tutorial kunnen plaatsen?


Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/18, 14:42:46 »
@redmar: de commando's zijn om de instellingen van ccsm naar de standaardwaarden terug te zetten (had ik ook op mijn laptop), niet om de cubus te laten werken.

@joris, hij weet dat rm -rf gevaarlijke commando's zijn, maar zolang je de juiste locatie gebruikt is r niks aan de hand.

de link is trouwens deze:

http://ubuntuguide.net/enable-compiz-desktop-cube-in-ubuntu-11-10-oneiric-unity

Groet,

dexterd (de broer van)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline ElCroco

  • Lid
Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/18, 18:22:21 »
ik heb het geprobeerd, maar nu moet ik nog steeds dezelfde procedure doen voor ik bij het opstartscherm kom.
mijn dash balkje is ook verdwenen.....
weten jullie hoe ik dit bijden kan verhelpen?

groetjes ElCroco

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/18, 21:08:31 »
Kan je eens proberen om normaal in te loggen zonder die commando's tussendoor uit te voeren? Ik verwacht namelijk dat die sowieso niets doen, en dat het probleem ook niets met compiz te maken heeft.

Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/18, 21:30:45 »
Hadden we van tevoren al uitgeprobeerd, natuurlijk :)
zonder die commando's opstarten (ook nu) levert alleen een zwart scherm, met een knipperend streepje linksbovenin, en in het midden een pijl (van de muis))..

Na de commando's in rescue mode ingevoerd te hebben krijgt ie de normale desktop, maar dan zonder zijbalk.

Het probleem deed zich voor direct nadat de tutorial was opgevolgd, dus vandaar mijn gok richting compiz...
(had t op mijn laptop ook, daar verhielpen de 4 commando's meteen alles..)

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/19, 09:19:49 »
Staat de pc ingesteld op automatisch inloggen? Want compiz heeft pas effect na het inloggen, en dit klinkt alsof er iets bij het booten foutgaat.

Je zou kunnen proberen om compiz volledig te verwijderen, en dan weer te installeren.

sudo apt-get purge compiz.*purge=programma + configuratie verwijderen. Maak even een aantekening van de pakketten die je zo verwijdert zodat je ze daarna opnieuw kunt installeren.

sudo apt-get install compizVergelijk nu de pakketten die geinstalleerd zijn met diegene die je verwijderd hebt, en installeer eventueel de pakketten die missen.

Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/19, 10:03:37 »
Mocht die tip van Redmar niet helpen zou je een ultieme poging kunnen ondernemen door Unity compleet te vervangen (ik denk dat die de meeste klappen heeft gekregen)

Verwijder Ccsm eerst via Synaptic (dat pakket doet meer slecht dan goed)

unity --replace
Ik dacht dat LightDM mee in dat pakket zat. [Eventueel eerst eens checken met Google]
Natuurlijk als het resultaat nihil is, zou ik de bluts met de buil nemen en gewoon een complete herinstallatie overwegen.

Unity is al freel, Ccsm is een hoop onstabiliteit, en Compiz heeft ook apenkuren indien mee gestoeid. Dus motivatie genoeg om met een schone lei te beginnen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/19, 17:27:44 »
@redmar: er moet eerst ingelogd worden, idd.

Compiz herinstalleren proberen we zo ff.
wordt vervolgd.

EDIT:
zojuist compiz geherinstalleerd, de dash balk is nu in ieder geval weer terug.
helaas werkt het opstarten zonder de commando's die in de 1e post zijn aangegeven niet... :(

unity --replace ga ik nu proberen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/19, 18:12:17 door dexterd »
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Compiz: ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/21, 20:38:19 »
Hmm, het is heel vreemd, ik snap niet hoe dat kan. Misschien weet iemand anders het?