Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beschikbare schijfruimte  (gelezen 2241 keer)

Ralphius

  • Gast
beschikbare schijfruimte
« Gepost op: 2008/01/04, 01:01:00 »
hallo,

Wie met linux gebaseerde systemen begint te werken na Win, kan beter niet gaan vergelijken maar teruggaan naar de basics van : waarom heb ik mijn computer nodig en wat wil ik ermee bereiken, als je op deze manier naar een Linux systeem toegaat is succes verzekerd.

Maar toch blijven we geconfronteerd worden met met mensen die absloluut alles willen gaan vergelijken met Windows, en vaak heeft dat een hoop gezeur als gevolg...

Meestal is de eerste vraag dan: "Waar is m'n C en hoeveel ruimte heb ik nog op m'n C ... IK WIL M'N C ZIEN!"
Dan moet je snel zijn dat je die laptop, waar je net met zoveel passie een fijn ubuntu systeem hebt opgezet, nog net kan opvangen op zijn vlucht richting vuilnisbak... dan nog eens rustig proberen uit te leggen dat Linux geen gratis Windows is dat er TOCH een heel LOGISCH systeem in de schijfindeling zit....

Om dit soort situaties voor te zijn ben ik op zoek naar een goede tool die de beschikbare ruimte op je hd HEEL EENVOUDIG voorstelt. Ik ben gekomen tot bij GTKDISKFREE...

Wat zijn jullie favorieten?? Er staan er heel wat in de repos...

beschikbare schijfruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/04, 01:05:33 »
Ik kijk meestal gewoon via de Gnome Systeem Monitor. Ik zou erg graag een applet in mijn gnome werkbalken hiervoor maar die ben ik nog niet tegengekomen. Helaas..

Ralphius

  • Gast
beschikbare schijfruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/04, 01:20:32 »
Ik dacht dat ik dat vroeger ergens nog heb gezien maar dan niet in de repos maar gewoon een .deb , maar ik vind het niet meer terug waar ik dat had gevonden...
idd zo een applet zou best leuk zijn!

Offline wiert

  • Lid
beschikbare schijfruimte
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/04, 10:05:23 »
Ik kijk als root nog wel eens met Gparted.

Maar een simpele applet waar wat minder voorzichtigheid mee is geboden zou niet vervelend zijn.

beschikbare schijfruimte
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/04, 10:15:18 »
Euhm, de Disk Usage Analyser...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beschikbare schijfruimte
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/04, 10:16:49 »
In de terminal het commando df -h
En Toepassingen>Hulpmiddelen>Schijfgebruik.

Dat zijn toch echt de makkelijkste vind ik.

artvds2708

  • Gast
beschikbare schijfruimte
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/04, 13:21:18 »
@vintendo
Staat gewoon onder : toevoegen aan panneel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beschikbare schijfruimte
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/04, 13:25:14 »
Citaat van: artvds2708
@vintendo
Staat gewoon onder : toevoegen aan panneel.
Daarmee kan je niet zien hoeveel ruimte er vrij is. Je ziet dan alleen de activiteit van de harde schijf (lezen/schrijven).

Ralphius

  • Gast
beschikbare schijfruimte
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/04, 13:26:43 »
Citaat van: Vintendo
Ik kijk meestal gewoon via de Gnome Systeem Monitor. Ik zou erg graag een applet in mijn gnome werkbalken hiervoor maar die ben ik nog niet tegengekomen. Helaas..
Ik heb alvast die systeemmonitor op m'n werkbalk gezet, die manier vind ik dan nog de beste

R.

artvds2708

  • Gast
beschikbare schijfruimte
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/04, 13:56:09 »
@johanvd
Tuurlijk wel
gewoon oplikken en jij krijgt gewoon allles te zien wat systeemmonitor ook weegeeft.
Klik ook voor de grap eens Voorkeuren aan
:)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beschikbare schijfruimte
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/04, 14:06:28 »
Dat klopt. Ik dacht dat je het over een icoontje op het paneel had. :)
Ik heb nu 1 icoontje aan staan van de systeemmonitor. Die laat het processorgebruik zien.
Het is ook mogelijk om extra icoontjes toe te voegen, bijvoorbeeld voor het geheugengebruik.

beschikbare schijfruimte
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/04, 19:49:36 »
Die had ik al. maar ik wil gelijk kunnen zien hoeveel schijfruimte er nog vrij is. En dat bestaat nog niet... Jammer genoeg.

Offline mcgyver

  • Lid
beschikbare schijfruimte
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/04, 20:47:43 »
Het kan toch met die desklets? Of vergis ik me. Persoonlijk vind ik ze niet zo leuk maar het kan wel dacht ik.

Offline lizardman

  • Lid
beschikbare schijfruimte
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/04, 20:58:25 »
Ik kijk gewoonlijk in nautilus op de statusbalk, daar staat voor iedere partitie die ik aanklik hoeveel ruimte er nog vrij is.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Ralphius

  • Gast
beschikbare schijfruimte
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/05, 18:06:10 »
Ik wil opmerken dat het gebruik van de systeemmonitor aplet weleenswaar een mooie grafische weergave geeft maar het werkt niet correct.
Je kan er niet op rekenen want zonet was m'n laptop /dev/sda1 voor 90% vol, ik heb alles gebackuped en dan gewist.
Nog steeds was het 90%!
Je moet telkens als je wil nazien hoeveel ruimte er nog rest , eerst de prullebak leeg maken! Pas dan weet je echt hoeveel ruimte er nog is.
;-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beschikbare schijfruimte
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/05, 18:15:26 »
Dat werkt in Windows toch precies hetzelfde? Daar moet je ook eerst de prullenbak leeggooien voordat het echt verwijderd wordt.
Je kan in Ubuntu en ook in Windows ook bestanden direct weggooien als je dat wil. (shift-delete).

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
beschikbare schijfruimte
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/05, 18:23:56 »
Antwoord op de originele post:
Ik gebruik filelight. Dit kan je installeren via synaptic of volgend magisch commando: sudo apt-get install filelight.
De applicatie haalt al uw partities en kijkt per partitie naar gebruikte/beschikbare ruimte. Vervolgens kan je doorklikken en per partitie het verbruik zien in detail. Zo kan je ondermeer in één oogopslag zien welke folders veel ruimte in beslag nemen. Jammer genoeg een KDE applicatie, maar perfect te gebruiken onder GNOME (ik gebruik GNOME, dus). IMHO is dit een superieure tool en ik gebruik hem dagelijks :)

Fijs

  • Gast
beschikbare schijfruimte
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/05, 18:27:29 »
YaLiMon ;)
project van een klasgenoot, werkt zeer deftig hier :)
http://yalimon.sourceforge.net/

Ralphius

  • Gast
beschikbare schijfruimte
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/05, 18:38:50 »
@Johanvd

Helemaal terecht, zo is het en als je met een aparte data partitie werkt moet je ook even gaan kijken daar hoeveel ruimte er nog rest in een Win omgeving..
Dus wat dat betreft: is systeemmonitor zeer goed!
Bij deze wil ik dan mijn vorige bericht rechtzetten...

Het was ook al weer zo een tijd geleden dat ik met Win gewerkt had...

R.