Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Re: Gimp 2.8 onder Ubuntu 12.10 (opgelost).  (gelezen 1436 keer)

Offline marco1800

  • Lid
Re: Gimp 2.8 onder Ubuntu 12.10 (opgelost).
« Gepost op: 2012/11/02, 19:41:28 »
Als ik een afbeelding wil schalen met Gimp 2.8 onder Ubuntu 12.10 en de geschaalde afbeelding wil opslaan krijg ik volgend bestand (zie bijlage). Als je de dit bestand terug wil openen gaat dat terug open mer de Gimp 'geschaald' als je dan onder eigenschappen openen met afbeeldingenviewer kiest krijg ik volgende melding (zie bijlage).
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 20:19:05 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp 2.8 onder Ubuntu 12.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/02, 19:47:54 »
Een XFC file is de standaard bestandsformaat die Gimp gebruikt, je kan beter standaard opslaan met JPG.
Met Gimp moet je dan de optie exporteren gebruiken. Elke fotoviewer kan overweg met JPG bestanden.

Offline marco1800

  • Lid
Re: Gimp 2.8 onder Ubuntu 12.10 (opgelost).
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/02, 20:18:30 »
Bij het exporteren ga je het  bestand onder .jpg opslaan maar daarna moet je ook nog eens opslaan en dan krijg je telkens ook nog eens dat bestandje met die .xcf

Is dat laatste niet te vermijden?

Maar het is dus opgelost, bedankt!

Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Re: Gimp 2.8 onder Ubuntu 12.10 (opgelost).
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/02, 21:20:25 »
Dat .xcf bestand dient ertoe dat alle GIMP-bewerkingsinformatie bewaard blijft (bijvoorbeeld al je aangemaakte lagen) zodat je een volgende keer verder kunt gaan met bewerken. Een plaatje (.jpg, .png etc.) is platgeslagen en slaat niet zijn eigen bewerkingshistorie op. Als je slecht eenmalig een simpele bewerking wil doen op een plaatje, zoals schalen, is gimp wellicht overkill.

Wil je bijvoorbeeld een plaatje de helft kleiner maken volstaat dit terminalcommando van ImageMagick:

convert plaatje.png -resize 50% plaatje_klein.png
convert = naam van commando
plaatje.png = invoerbestand
resize 50% = 50% verkleinen, spreekt voor zich denk ik :P
plaatje_klein.png = uitvoerbestand

Offline marco1800

  • Lid
Re: Gimp 2.8 onder Ubuntu 12.10 (opgelost).
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/04, 10:31:32 »
Dat .xcf bestand dient ertoe dat alle GIMP-bewerkingsinformatie bewaard blijft (bijvoorbeeld al je aangemaakte lagen) zodat je een volgende keer verder kunt gaan met bewerken. Een plaatje (.jpg, .png etc.) is platgeslagen en slaat niet zijn eigen bewerkingshistorie op. Als je slecht eenmalig een simpele bewerking wil doen op een plaatje, zoals schalen, is gimp wellicht overkill.

Wil je bijvoorbeeld een plaatje de helft kleiner maken volstaat dit terminalcommando van ImageMagick:

convert plaatje.png -resize 50% plaatje_klein.png
convert = naam van commando
plaatje.png = invoerbestand
resize 50% = 50% verkleinen, spreekt voor zich denk ik :P
plaatje_klein.png = uitvoerbestand

Voor een verjaardagswebsite moest ik wat foto's schalen naar 200 beeldpunten breedte  op 150 beeldpunten hoogte?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp 2.8 onder Ubuntu 12.10 (opgelost).
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/04, 10:51:06 »
Voor een verjaardagswebsite moest ik wat foto's schalen naar 200 beeldpunten breedte  op 150 beeldpunten hoogte?

Als ik bij de wedstrijden van mijn sportclub foto's maak zet ik ze op Picasa. Die 300 prenten jaag ik door ImageMagick met het volgende commando vanuit een kopie-map:

mogrify -resize 1280 -sharpen 5  *.JPG
Is het erg donker geweest is en moest ik hoog in de ISO (dus ruis) dan zet ik een snuf ruisfilter aan met de toevoeging -noise 1
Ik zet altijd eerst de foto's in een aparte map met een iets andere naam. Dat is gemakkelijk zoeken en verzamelen aan het eind van het wedstrijdseizoen. Dan maak ik er namelijk een complete diashow van. Heel erg in trek, die diashow.

Die diashow draai ik op een stokoude Toshiba Tecra 8000 laptop met feh Die staat dan een hele feestavond vol te draaien.

Nog mooier wordt het als ik dat zou doen met de originele grote bestanden. Dan staat het ventilatortje van die laptop na elke foto-wisseling heel vinnig even vol te blazen  =D Lijkt het wel een soort kat. Maar dat doe ik hem maar niet aan ... .

Hoop dat je er wat aan hebt.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021