Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NTFS schijven zichtbaar maken  (gelezen 3902 keer)

Issib

  • Gast
NTFS schijven zichtbaar maken
« Gepost op: 2007/02/14, 21:04:25 »
Hallo, ik heb een vraag over NTFS-partities.
Sorry voor het enorme stuk tekst maar ik weet niet hoe ik het korterr kan doen zonder onvolledige informatie te leveren.

Sinds vorige week heb ik Ubuntu 6.06 LTS draaien.
Deze heb ik gewoon geinstalleerd op de harde schijf die ik daarvoor (dedicated) voor mijn Windows OS gebruikte.

Nu heb ik nog meer harde schijven in mijn PC, maar deze kan ik niet meer zien.
Ze zijn allen geformatteerd in NTFS format. Ik heb begrepen dat er wel een manier moet zijn om ze benaderbaar te maken. Ik kwam twee instructies tegen op het web en heb ze beide geprobeerd, maar ben er niet zeker van, ook omdat ik gewoon echt nog bijna niks van Linux afweet.

De configuratie is als volgt:

Primary master:
Samsung, 200 GB (bevat m'n multimedia) NTFS!
/dev/hda

Primary slave:
Maxtor, 80 GB (voorheen deels boot disk, deels backup disk, nu volledig boot) geen NTFS meer (geen idee hoe het nu heet?)
/dev/hdb

Secondary master:
Western Digital, 300 GB (hierop staat allerlei data die belangrijk voor me is) ik denk NTFS!
Ook spannend, ik dacht dat dit een NTFS disk was, maar heb hem destijds onder Win geformatteerd als 1 grote partitie, werd onder Windows disk mgmt ook gezien als 'Simple volume' en nu onder Linux als ik sudo fdisk -l doe, zie ik geen NTFS maar SFS ? Wat dat ook moge zijn
/dev/hdd

Secondary slave is m'n dvd-bakker.

Dan heb ik nog op 2 aparte soort van IDE-slots 2 schijven zitten:
Maxtor 80 GB en Maxtor 80 GB (staat nog 1 onbelangrijk tekstbestandje op) NTFS
Was onder Windows met HPT-drivers geconfigureerd als stripe RAID.
Wil ik niet meer als RAID set gebruiken maar als 2 losse disks.
Wordt nu onder Linux gezien als 2 losse disks van beide 80 GB:
/dev/hdf
/dev/hdh (over deze zegt 'ie: doesn't contain a valid partition table).

Tot zover m'n harde schijven.
Omdat de twee Maxtor-disks die ik als RAID set gebruikte, geen belangrijke data bevatten, heb ik geprobeerd om deze te benaderen. Dit heb ik geprobeerd als volgt:

sudo mkdir /media/raidmaxtors
suco cp /etc/fstab /etc/fstab-backup
sudo gedit /etc/fstab
daaraan toegevoegd: /dev/hdf1/media/raidmaxtors ntfs umask=0222 0 0
maar dat maakte niks uit, ik kon de schijf nog steeds niet benaderen.
Daarna werd m'n installatie verpest door een ander dom iets van mezelf en heb ik hem geherinstalleerd.

Na de tweede installatie heb ik hetzelfde nog eens geprobeerd, maar het lukte weer niet.
Ik heb het ook handmatig geprobeerd te mounten:
sudo mount /dev/hdf1/media/raidmaxtors
dan krijg ik de error: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdf1, missing codepage or other error.

Ook heb ik de fstab aangepast en 0222 veranderd in 002, want dit kwam ik nog weer ergens anders tegen, maar precies hetzelfde gebeurde.

Vervolgens heb ik geprobeerd:
system, administration, disks. hdf1 geselecteerd, geklikt op partitions.
partition geselecteerd (er was er maar 1) en geklikt op Enable.
Dan gebeurt er niks, maar kan ik hem wel benaderen in Places, computer, filesystem, media, raidmaxtors.
De schijf wordt dan echter als leeg gezien en als 80 GB. Volgens mij had ik wel een (weggooibare) file op die raid set staan, maar toen waren het 2 schijven.
Ik weet niet zeker of dit de juiste manier is om mijn schijf zichtbaar te maken.
Bovendien zegt hij over die tweede disk: 'doesn't contain a valid partition table'.
Dat zegt hij als ik informatie over m'n schijven opvraag dmv sudo fdisk -l .

Ik wil het graag proberen met een andere hard disk, die niet in een raid config zat en die gewoon op een normaal IDE-slot zit, maar daarop staat wel data die ik graag wil behouden, bestaat de kans dat linux er iets overheen gaat schrijven en ik m'n data kwijt ben?
Nou heb ik ook nog gehoord dat je helemaal niet op NTFS-schijven kunt schrijven vanuit Linux, dus misschien moet ik ook nog converteren naar FAT32 of zo. En kan hiervoor nergens een soort manual vinden hoe dit te doen.

Samengevat:

Vraag 1: Klopt het dat NTFS-partities misschien wel zichtbaar kunnen worden gemaakt, maar nooit beschrijfbaar zullen zijn onder Ubuntu?
Vraag 2: Als ik mijn huidige NTFS-disks beschrijfbaar wil maken, moet ik ze dan converteren? Moet ik ze dan converteren naar FAT32 of naar een ander filesystem? Weet iemand misschien waar ik hiervoor een handleiding kan vinden?
Vraag 3: Waarom ziet Linux 1 van de disks als SFS filesystem, is dit heel anders dan NTFS en is het erg?
Vraag 4: Hoe heet mijn filesystem van mijn bootdisk nu, heet dat gewoon 'linux format'? Dus wat je eerst NTFS noemde? (dit puur omdat ik me het afvraag)
Vraag 5: Kan ik nu veilig proberen om gewoon die Samsung disk met belangrijke data (die met SFS-filesystem) te mounten op de wijze zoals ik het hierboven beschreef? Of bestaat de kans dat linux iets met de disk doet waardoor hij helemaal onleesbaar wordt?
Vraag 6: wat is nu het beste stappenplan dat ik kan volgen om dit probleem uiteen te rafelen? Ik kan ook nog proberen die andere RAID-disk (waarvan hij nu zegt dat die geen valid partition table heeft) te mounten, en ik kan ook proberen om op die RAID disks te schrijven, maar het zegt misschien niks over die andere disks. Ik weet eigenlijk niet goed waar nu te beginnen om verder uit te vogelen hoe ik bij m'n disks kan.

Hopelijk kunnen jullie me met dit NTFS-vraagstuk uit de brand helpen.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
NTFS schijven zichtbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/14, 21:12:12 »
Citaat van: issib
raag 1: Klopt het dat NTFS-partities misschien wel zichtbaar kunnen worden gemaakt, maar nooit beschrijfbaar zullen zijn onder Ubuntu?
Je kan ze zichtbaar maken (bij mij was dit echter wel automatisch). Ze kunnen ook beschrijfbaar gemaakt worden, maar dit staat nog niet helemaal op punt en is dus nog niet aangeraden.

Citaat van: issib
Vraag 2: Als ik mijn huidige NTFS-disks beschrijfbaar wil maken, moet ik ze dan converteren? Moet ik ze dan converteren naar FAT32 of naar een ander filesystem? Weet iemand misschien waar ik hiervoor een handleiding kan vinden?
Je kan ze beschrijfbaar maken met een of andere tool, maar ik ken de naam er niet van.

Ik weet spijtig genoeg niets af van SFS en de andere vragen kan ik ook niet beantwoorden, maar nu ben je tenminste al iets verder geholpen.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

budster

  • Gast
NTFS schijven zichtbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/14, 22:05:06 »
Citaat van: Bail Hope
Je kan ze beschrijfbaar maken met een of andere tool, maar ik ken de naam er niet van.
diskmounter, staat hier ergens op deze site .... met zoekfuntie moet je die wel vinden.

NTFS schijven zichtbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/14, 22:21:40 »
Om ze zichtbaar te maken gebruik je het best het script van dennis. (diskmounte)

Alsvolgt in terminal uitvoeren:

wget http://media.ubuntu-nl.org/scripts/diskmountersudo bash diskmounterrm diskmounterOm te schrijven naar NTFS zijn wel mogelijkheden die goed werken hoor:
http://www.ntfs-3g.org/
of
ff je best doen en de driver uit Windows kopieeren naar je Ubuntu.
echter bij ieder opdracht moet je dit herhalen dus niet gebruiks vriendelijk.


SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

bosman

  • Gast
NTFS schijven zichtbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/14, 22:35:17 »
ik ben niet zo'n held, maar misschien dat je hier wat aan hebt:

http://tweakers.net/nieuws/43502/Nieuwe-Linux-driver-claimt-betere-NTFS-support.html

NTFS schijven zichtbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/14, 23:15:40 »
De ntfs-3g is perfecto op dit moment.

Zie linkje wat ik gaf.

:P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Issib

  • Gast
NTFS schijven zichtbaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/15, 22:11:06 »
Bedankt voor alle antwoorden, echt geweldig! Ik ga het proberen en kom terug op de resultaten.

Issib

  • Gast
NTFS schijven zichtbaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/16, 23:20:26 »
HOERA! Het werkt al een beetje! Ik ben ZO blij, woehoeoeoe!

Er is 1 schijf zichtbaar geworden, de Samsung van 200 GB.
De WD van 300 GB is niet zichtbaar geworden en de 2 vage Maxtors die ik in een raid config had draaien, zijn ook niet zichtbaar.

Maar het is al een stap in de goede richting! Ik ben dan ook heel benieuwd wat dat scriptje nou precies heeft gedaan, hoe kan ik dat nou zien?

In elk geval, dit gebeurde er:

sudo bash diskmounter
resultaat: Disk /dev/hdh doesn't contain a valid partition table.
Deze error staat 3 x onder elkaar.
Kan overigens wel kloppen want hdf en hdh zijn die 2 maxtors die ik onder windows in een raid-config had draaien (misschien dat ik daar nog iets aan kan formatteren of zo, want op deze 2 disks staat geen belangrijke data. Maar ik heb ze wel nodig om data over en weer te kopieren zodat ik die NTFS-schijven straks allemaal kan formatteren naar linux-sormaat)

Daarna kwam een warning over een ntfs fuse-module die ik beter niet kon gebruiken, heb ik dus NO op gekozen.

Daarna:
'Ignoring /dev/hdf1 - already in /etc/fstab (klopt, had ik zelf al gedaan. Dit is de eerste van de 2 vage Maxtors van de Raid set.)
Added /dev/hda1 as /media/hda1 (dit is m'n Samsung van 200 GB, die ik nu dus zie!)'
Waar niks over wordt vermeld, is /dev/hdd (m'n WD van 300 GB) (degene met m'n 'belangrijke' data)
Misschien komt dit laatste omdat dat ook als 'SFS' wordt gezien in plaats van als NTFS.

Daarna:
'Mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdf1, missing codepage or other error.'

Als ik bij Places/Computer kijk, dan ziet het icoontje van de Samsung schijf die ik nu kan mounten, er ook uit als een hard drive in plaats van als een cd-rom speler.

Voordat ik verder ga met tooltjes om de boel writable te maken, wil ik eerst nog proberen om m'n WD schijf ook zichtbaar te maken.

Mijn vraag is dan ook:

1. hoe kan ik zien wat dat tooltje precies heeft gedaan? (dit puur ter interesse, want nu ik linux wil leren wil ik graag proberen te begrijpen wat er gebeurt)

2. hoe zou het kunnen komen dat die WD niet zichtbaar wordt? Hebben jullie een suggestie wat ik hier verder mee kan proberen?

Aanvullende info: Deze disk is dus een Western Digital van 300 GB, heb ik in januari jl. gekregen voor m'n verjaardag, heb ik onder Windows XP geformatteerd maar geen partities op aangemaakt, omdat ik gewoon 1 grote ruimte van 300 GB wilde houden. Vervolgens heb ik al m'n belangrijke data naar deze schijf gekopieerd zodat ik later onder Linux de 2 raid-maxtors kon formatteren.
Ik zag nog wel onder Windows Disk Management dat deze disk niet als 'partition' werd gezien maar als 'simple volume', ik dacht doordat ik er gewoon geen partities op had aangemaakt.

Nu onder Linux wordt het gezien als 'SFS' in plaats van als NTFS.

vonk

  • Gast
NTFS schijven zichtbaar maken
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/05, 21:47:46 »
Zoals je in de andere post over dit onderwerp kan lezen, had ik zelf ook een schijf die door fdisk als SFS werd aangeduid.
Eerst kreeg ik die schijf enkel als read-only gemount, maar ntfs-3g kreeg ik em ook writeable

check: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

mvg,

jan.