Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apache verhoogt zomaar ineens mijn ping naar 8000  (gelezen 879 keer)

Offline suvois

  • Lid
Apache verhoogt zomaar ineens mijn ping naar 8000
« Gepost op: 2010/12/18, 04:53:41 »
Ik heb een vreemd probleem.
Mijn Apache zorgt er op de een of andere manier voor dat mijn internet-verbinding bij vlagen zeer traag is. Normaal is de ping zo rond de 15ms, maar bij vlagen is deze dan ineens 2000 of soms zelfs 8000.
Zowel de externe pagina's als mijn eigen site laden dan uiterst traag.
Herstart ik Apache vervolgens, dan gaat alles weer goed. Maar op ongezette tijden kan het dan ook ineens weer misgaan.
Aan gebrek aan bandbreedte kan het niet liggen, want mijn website kent nog nauwelijks bezoekers.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Re: Apache verhoogt zomaar ineens mijn ping naar 8000
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/18, 10:36:03 »

Herstart ik Apache vervolgens, dan gaat alles weer goed. Maar op ongezette tijden kan het dan ook ineens weer misgaan.

Aan gebrek aan bandbreedte kan het niet liggen, want mijn website kent nog nauwelijks bezoekers.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?


Het zou makkelijk aan je bandbreedte kunnen liggen.
Het aantal bezoekers hoeft niet hoog te zijn, het kunnen ook crawlers en robots zijn die over je server wandelen.
Daarnaast ligt het eraan welke provider je hebt.
De meeste providers worden continu gescand door kwaadwillende scriptkiddies die servers zoeken welke door amateurs zijn opgezet, om ze vervolgens te hacken.
Hebben ze jouw server ontdekt zijn ze misschien bezig al je poorten te scannen waardoor je netwerk verkeer platgaat.

Daarom is het soms erg lastig een eigen server te hebben, zeker als je weinig bandbreedte hebt.
zelfs een 100 MB lijn kan snel vollopen, denk eraan dat je nix hebt aan je download gedeelte, alles heeft namelijk te maken met je upload snelheid.
Die moet namelijk hoog zijn omdat je alles moet uploaden.
En als die bandbreedte vol zit kan je zelf ook weinig tot nix meer downloaden omdat je eigen request ook in de wachtrij komt bij de andere uploads.

effin, houd je netwerk in de gaten met programma's zoals Nmap of Ntop en of installeer Wireshark waarmee je jouw netwerk in de gaten kan houden.

TIP: na installatie in Ubuntu moet je Wireshark starten met sudo anders werkt hij niet goed.
Of je moet een aantal rechten en groepen veranderen zodat hij wel met je NIC's kan werken.

Last but not least:

Het ergens een geheugen lek kunnen zijn in 1 van de programma's die je op de server hebt geinstalleerd, alhoewel dat vroeger alleen gebeurde.

Of je server is inmiddels gehackt en je bent atm bergen met spam-mails aan het verzenden.....
Maagoe als dit laatste aan de hand is zal je binnenkort wel een mailtje krijgen van je provider die je offline gooit  =D
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline suvois

  • Lid
Re: Apache verhoogt zomaar ineens mijn ping naar 8000
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/18, 16:43:10 »
Het heeft inderdaad met een overmaat aan uploadverkeer te maken, zoals ik ontdekte via Gnome System monitor. Op het moment dat het er weer in schoot stond de upload-wijzer daar continue voluit en kon ik het wederom alleen maar stoppen door Apache weer opnieuw op te starten.

Maar het gekke is dat ik hiervan niets in mijn Apache logfile terug zie, terwijl die normaal gesproken toch echt alles netjes registreert. Sterker nog: op het moment dat het weer mis was werd volgens de file de site in het geheel niet bezocht.

Dus wat zit er dan massaal pakketten te versturen?

Bij het scannen met Wireshark op eth0 zie ik, ongeacht of ik wel of geen Apache aan heb, constant een hoop aan informatie voorbijrazen, maar begrijp er eerlijk gezegd niet veel van. Hoe kan ik nu zien wat wel en niet 'normaal' is?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 17:33:09 door suvois »