Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen Voip / USB Headset / Ekiga / VPN  (gelezen 819 keer)

Offline RogierVLD

  • Lid
Problemen Voip / USB Headset / Ekiga / VPN
« Gepost op: 2010/03/19, 16:53:16 »
Hallo,

Ik heb een groot probleem met Ubuntu en het bellen. De verbinding wordt regelmatig verbroken of na verloop van tijd kan er geen verbinding worden gemaakt.

De volgende situatie is van toepassing:

- Op kantoor hebben we een Asterisk telefooncentrale. Deze werkt prima en op kantoor bellen we er ook mee.
- Thuiswerkers maken via VPN (KVPN) verbinding met kantoor (via onze CISCO router)
- Een softphone van de thuiswerker, EKIGA maakt verbinding met de Asterisk op kantoor.
- Het geluidsapparaat van de EKIGA is een PLANTRONICS CS50/60 draadloos headset via USB.

Tot zover de opstelling. Als we verbdinding hebben is de kwaliteit prima. Alleen gaan er een aantal zaken mis:

- Elke keer als de computer van de thuiswerker wordt opgestart , moeten de geluidsinstellingen opnieuw worden ingesteld. Deze staan standaard op DEMPEN.
- In de Ekiga moet regelmatig het input/output device weer op de CS50/60 worden gezet
- Af en toe wordt de verbinding verbroken. Vooral bij lange gesprekken.
- Hierna moeten of alle instellingen van het geluid weer goed worden gezet (ik denk bv een situatie dat de batterij van de headset leeg raakte)
- Soms brandt er geen enkel lampje meer op de USB headset. In dit geval, ook na een Reboot van de computer, moetje de headset er uit en weer in pluggen (in de USB poort). Daaerna de geluidsinstellingen weer goed zetten.

Mijn vragen zijn:
- Wie heeft er ervaring met goed bellen?
- Hoe kan ik de fout zoeken? Is de VPN gecrashed, is de batterij op, is de USB poort controller gaar?
- Hoe kan ik de status of een LOG bestand vinden van de USB headset?

Verder:
- Kan ik een script maken waar de instellingen van het geluid en van de Ekiga, geforceerd worden uitgevoerd als ik op een snelkoppeling druk?
- Prive ben ik fan van Ubuntu. Ik dacht ik ga het ook zakelijk gebruiken voor thuiswerkers. Koop een paar goedkope PC's en laat ze met kantoor verbinden. Helaas. Veel problemen....

Help!!!!! Dank u!!! Dank u zeer!

Rogier

Offline aad75

  • Lid
Re: Problemen Voip / USB Headset / Ekiga / VPN
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/19, 17:21:36 »
De meeste cisco-routers zijn zo ingesteld dat als er een X aantal minuten geen verkeer is, ze je eruit gooien. Dit kun je even controleren en mischien uitzetten, maar dit verklaart niet al je andere prolemen.

Sorry, verder kom ik ook niet