Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen omtrent linux en veiligheid  (gelezen 5611 keer)

Vragen omtrent linux en veiligheid
« Gepost op: 2017/07/21, 00:16:09 »
Laatste tijd duiken er steeds vragen op omtrent de veiligheid van linux. Dit zoals we weten door de gijzeldrama's bij win.
Lees de volgende links een allemaal lekker door en je weet zelf voortaan hoe het met je veiligheid gesteld is, en hoeft niet meer af te gaan op opgeworpen onrust door derden.

Deze kwam ik tegen en ik kon het niet laten deze te delen.
https://www.linux.com/learn/myth-busting-linux-immune-viruses

En hier de google translate page.
https://translate.google.nl/translate?sl=en&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.linux.com%2Flearn%2Fmyth-busting-linux-immune-viruses&edit-text=

Enkele interessante citaten.

Citaat
Maar zeg dat de bijlage Linux-machines heeft gericht en in de vorm is van .deb, .rpm of .bin - wat dan? Die typen bestanden kunnen op Linux-apparaten geïnstalleerd worden. Nou, vooral als het bestand in .deb formaat is en u een RPM-systeem gebruikt, gebeurt er niets. Als u echter een e-mail ontvangt met een .rpm-bijlage, en u gebruikt een RPM-systeem, wat gebeurt er? Het vraagt ​​u om uw root of uw sudo wachtwoord (afhankelijk van uw beveiligingsmodel).

Wat zou de juiste reactie op dit zijn? Niet verder gaan.
Het verschil tussen dit model en het traditionele Windows-model is dat wanneer u dubbelzijdig klikt op die bijlage in Windows, de installatie zonder uw interventie kan doorgaan.

Zei ik al vaak.

Citaat
U kunt echter vertrouwen op alle software die wordt verspreid door de officiële kanalen van uw distributie. Bijvoorbeeld, elke software die officieel wordt ondersteund binnen het Ubuntu Software Center, zal veilig zijn. Zodra u buiten het rijk van de "Officieel Ondersteunde" wacht, kunt u schadelijke software installeren.

Overigens ben ik het niet eens met gebruik van de virusscanner, omdat je deze alleen zou moeten gebruiken om voor win gebruikers te waken. IMO kiezen zij zelf voor de onveiligheid daarvan en ligt de verantwoordelijkheid daarvoor te moeten waken dan ook bij hen zelf.
Gebruik van virusscanner heeft dus geen enkele betrekking op de linux gebruiker (mag je alvast raden waarom als je nog niet gelezen hebt).
« Laatst bewerkt op: 2017/07/21, 00:40:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/21, 00:17:30 »
Nog een erg interessante.
https://www.linux.com/news/running-windows-viruses-wine
en de google vertaling.
https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fwww.linux.com%2Fnews%2Frunning-windows-viruses-wine

Ik heb zo'n vermoeden dat zulks risico ook op gaat in gevallen van dual-boot en andere samenwerkingsverbanden.
Dus weet waar je aan begint als je voorbij de muren, poorten en grachten van linux gaat kijken. ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/07/21, 00:41:08 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/21, 00:25:45 »
ALLE linuxvirussen in een lijstje.
Schrik niet, het zijn er 35.  ^-^ Waarvan ook nog een deel t.b.v. research van de veiligheid van linux (dus geen echte virussen of nooit actief geweest).

https://help.ubuntu.com/community/Linuxvirus
En de vertaling.
https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fhelp.ubuntu.com%2Fcommunity%2FLinuxvirus

Een paar citaten.

Citaat
Vermijd het invoeren van uw wachtwoord om hogere niveaus van toestemming te geven voor programma's zonder dat u zich ervan bewust bent dat u die programma's hebt gestart.
...... zoals ik al vaak zei in gevallen van angstzaaierij.

Citaat
Dat is de hele lijst van Linux virussen en wormen. Minder dan dertig. Vergelijk dat met de geschatte 140.000 virussen voor Windows, en u begrijpt waarom mensen zeggen dat u geen virus scanner op Linux nodig heeft.

Citaat
Als u bestanden in een Windows-wereld wilt verhandelen, moet u die bestanden voor virussen scannen. Je zult niet besmet raken, maar je kan iemand anders infecteren.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/25, 12:18:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/21, 00:26:36 »
Hebben jullie het rekensommetje gemaakt?
Je loopt een risico van 0,0207%  8-) dat er een virus voor je bestaat wat dan ook nog eens stukken minder risico en gevaar met zich mee brengt. En dan moet je dat virus vaak ook nog helpen omdat helemaal zelfstandig binnen komen zoals eigenlijk gebruikelijk is bij linux behoorlijk moeilijk zoniet onmogelijk is.

Dit komt dus neer op een verhouding van 1 virus per halve eeuw (mensenleven?) voor linux, tegenover 1 virus per jaar.
Hoeveel mensen ken jij uberhaupt die gegijzeld waren met ransomware? Reken dan zelf jouw linux risico op een gijzeling maar eens door. Al hoef je dat nu nog niet te berekenen aangezien er nog geen ransomware bestaat die linux kan besmetten is de kans simpelweg 0%. =D

Kijken jullie ook even naar de gebruikte bronnen/links zodat de betrouwbaarheid van deze bronnen duidelijk is?  8-)
Deze bronnen worden ook door anderen hier als zeer betrouwbaar gepresenteerd (maar soms een beetje uit hun verband getrokken).

Zo, dit lijkt me allemaal wel erg duidelijk en niet echt meer voor discussies of onrust vatbaar. Nihile (lees: geen) reden tot zorgen.
Wel oplettend blijven en zelf geen domme acties uithalen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/07/21, 01:15:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/21, 09:49:05 »
@partyrabbit

bedankt voor deze interessante bijdrage!

Laat dat nu eens en voor altijd de ongelovigen over de linux-streep trekken...

Het enige wat mij blijft bezighouden is op een dualboot computer met Win-partitie naast Linux-partitie op dezelfde schijf:
of eventuele virus- of worm- of andere miserie vanuit Win je Linux-partitie kan om zeep helpen of onbereikbaar maken.
Waarschijnlijk is een puur Linux computer toch het beste.

groeten van Michael.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/21, 10:15:02 »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/21, 10:16:47 »
Het enige wat mij blijft bezighouden is op een dualboot computer met Win-partitie naast Linux-partitie op dezelfde schijf:
of eventuele virus- of worm- of andere miserie vanuit Win je Linux-partitie kan om zeep helpen of onbereikbaar maken.
Waarschijnlijk is een puur Linux computer toch het beste.
Windows begrijpt geen Linux bestandsformaten zoals ext4 omdat Microsoft dat nooit ingebouwd heeft. Malware onder Windows kan daardoor ook niet aan andere partities met Linux erop. Als er echter een gezamenlijke NTFS datapartitie is voor Windows en Linux, kan Windows malware daar natuurlijk wél aan.

En in verband met veiligheid onder Linux is het belangrijk drie dingen te weten (en dat werd in andere topics al vaker aangehaald):

  • Niets van wat van internet komt is standaard uitvoerbaar. Je kunt dus niet door op iets verkeerd te klikken geïnfecteerd raken.
  • Als je iets downloadt, zelf uitvoerbaar maakt en het dan ook uitvoert ben je zelf verantwoordelijk om zeker te zijn dat deze software komt vanaf een betrouwbare bron. Gebruik ALTIJD het Softwarecentrum om nieuwe software te zoeken en te installeren.
  • Als je software van buiten het Softwarecentrum op internet ergens gedownload hebt, wees dan zéér voorzichtig als die software bij het uitvoeren om je wachtwoord vraagt. Geef je dat in, dan heeft de software beheerrechten en kan ze onder Linux vrijwel evenveel als malware onder Windows.

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/21, 11:21:35 »
Het enige wat mij blijft bezighouden is op een dualboot computer met Win-partitie naast Linux-partitie op dezelfde schijf:
of eventuele virus- of worm- of andere miserie vanuit Win je Linux-partitie kan om zeep helpen of onbereikbaar maken.
Waarschijnlijk is een puur Linux computer toch het beste.
Windows begrijpt geen Linux bestandsformaten zoals ext4 omdat Microsoft dat nooit ingebouwd heeft. Malware onder Windows kan daardoor ook niet aan andere partities met Linux erop. Als er echter een gezamenlijke NTFS datapartitie is voor Windows en Linux, kan Windows malware daar natuurlijk wél aan.

Ik vraag me toch ook af hoe het gaat met bios blokkeringen en dat soort virussen. Dus virussen die net een stapje verder gaan dan 'bestandjes'.
Wat denk je van de virussen die je hdd uiteindelijk over de zeik en letterlijk kapot trekken? En dan ook je linuxbestanden meesleuren.

En dan stel ik nog geen vragen over hoe dual-boot computers ingericht zijn, want ik geloof niet dat iemand dan al zijn data dubbel gaat beheren. En aangezien linux makkelijker in win kan dan vice verse, en iemand vaak een dual boot heeft om toch met andere win gebruikers te communiceren, zal er waarschijnlijk toch meer terug gegrepen worden op win. Je gaat een onder win aangemaakt bestand echt niet 'veilig kopieren' naar linux. En dan loopt alles weer risico.

Waarschijnlijk is een puur Linux computer toch het beste.

Nou. Dat weet ik wel zeker.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/21, 11:27:21 »
  • Niets van wat van internet komt is standaard uitvoerbaar. Je kunt dus niet door op iets verkeerd te klikken geïnfecteerd raken.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
'Klik hier om naar de volgende webpagina te gaan' .... en dan draait er op die achtergrond een webscriptje mee die de virus gaat uitvoeren.
Loop je bij linux inderdaad aan tegen de vraag om wachtwoord waardoor de installatie niet door gaat, daar waar je bij win allang de pineut bent omdat het geïnstalleerd is.

Ja, theoretisch activeer je zelf, maar strikt genomen doe je niet meer dan een pagina bezoeken.
Dit heb ik vrij recent na onze overstap naar linux nog gehad op een spelletjessite. Ineens uit het niets de vraag om wachtwoord. Alleen maar met een spelletje beginnen, niet meer.
Deze manier is een eindje terug gedrongen inderdaad. Daarom werken veel bewegende javascript bannertjes en andere geinigheidjes op sites ook niet meer. De schrik van elke webdesigner, weer een nieuw script waardoor iets op de site niet meer werkt want geblokkeerd door de scanner. Maar het gebeurd zo nog steeds. Dit is gewoon een welbekende manier van besmettingen.

Het is zo simpel. Ik plaats op mijn site een link naar een .exe bestand maar dan als verkapte link (is heel makkelijk), en als jij dan denk te klikken naar ..... dan start die .exe en krijg jij meldingen. Als je wilt zet ik het in 5 minuten online zo simpel (met .exe dan, niet met virus).
Sterker nog, ik kan de .exe zelfs geheel automatisch op laten starten als je simpelweg op de webpage belandt, al zal dat tegenwoordig zeker meteen geblokkeerd worden dus niet echt gaan werken. Dan bezoek je alleen maar een pagina.

En als je dan ook nog met auto-extractortjes gaat werken die instal-scripjes plaatsen die gaan draaien bij de volgende computer start ..... dan ben je het 'installatieproces' helemaal aan het ontwijken en dus verbergen.
En vergis je niet in wat ik al eerder zei. De zooi aan hacktools om dat allemaal te maken is gewoon online te downloaden, voor jou mij en iedereen die het wil.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/21, 11:39:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/21, 11:38:06 »
Ik vraag me toch ook af hoe het gaat met bios blokkeringen en dat soort virussen. Dus virussen die net een stapje verder gaan dan 'bestandjes'.
Wat denk je van de virussen die je hdd uiteindelijk over de zeik en letterlijk kapot trekken? En dan ook je linuxbestanden meesleuren.
Dat is nu net wat ik bedoel: dat vb. de partitietabel vervormd of vernietigd wordt.
Als dat zo is houd ik enkel nog 1 W10 machine over, al de rest moet dan puur Linux zijn.

We moeten dus af en toe onze gewoontes bijstellen om de steeds maar nieuwe fenomenen te omzeilen.

groeten van Michael.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/21, 11:43:46 »
Als je software van buiten het Softwarecentrum op internet ergens gedownload hebt, wees dan zéér voorzichtig als die software bij het uitvoeren om je wachtwoord vraagt. Geef je dat in, dan heeft de software beheerrechten en kan ze onder Linux vrijwel evenveel als malware onder Windows.
Je moet het lekker zelf weten maar ik ben ook zéér voorzichtig als die software niet om mijn wachtwoord vraagt omdat ik weet dat mijn persoonlijke bestanden (in ~/) ook zonder wachtwoord kunnen worden gewist.
(zelfs door een eenvoudig scriptje, zonder deze te installeren, direct vanuit de ~/download map)
p.s. malware onder Windows heeft ook geen beheerrechten nodig, althans niet de recente vormen van cryptoware / ransomware
Deze kennen jullie niet:
zdnet: Ubuntu most secure end-User os
Jawel hoor , oud nieuws maar dat gaat niet over een standaard out-of-the-box installatie. Je  moet nogal wat doen om het helemaal veilig te gebruiken (versleutelen, Application Whitelisting, vpn gebruiken, enz. enz.) Maar goed, dat kan met Ubuntu.  :)

Bijzonder topic zo met al die linkjes maar ik ben helemaal niet bang voor een grootschalige virusaanval op Ubuntu desktops, niet in de laatste plaats omdat maar weinig mensen een Ubuntu desktop gebruiken.  :|
Voor de lol volledigheid wat andere linkjes over veiligheid in Ubuntu (niet over virussen in het bijzonder):
Myth: Security through obscurity keeps me safe.
Reality: It's a favoured argument from Linux supporters, but Linux/Ubuntu is not that obscure to “crackers”. They may be obscure to you or your friends, however, there are many who know how to exploit Linux vulnerabilities just as easy as Windows, Mac OSX, Solaris, AIX, or any other operating system's vulnerabilities.
Myth: I can browse however I want to because malware on the web is mostly designed for Windows.
Reality: While the majority of malware does target Windows, this statement overlooks the fact that an entire spectrum of web based attack vectors exist that work on any operating system.
Myth: Ubuntu is harder to exploit than Windows, Mac OSX, whatever else - and it's targeted less than those other operating systems as well.
Reality: The process of discovering a vulnerability and exploiting it is pretty much the same across the board, regardless of operating system.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/21, 11:44:25 »
Dat is nu net wat ik bedoel: dat vb. de partitietabel vervormd of vernietigd wordt.
Als dat zo is houd ik enkel nog 1 W10 machine over, al de rest moet dan puur Linux zijn.
Dat heb ik me allang voorgenomen Michael.
Als hier ooit nog win in huis moet komen (ongetwijfelt ooit) dan gescheiden op een eigen pc. En de rest gewoon stand alone linux.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/21, 12:00:49 »
Je moet het lekker zelf weten maar ik ben ook zéér voorzichtig als die software niet om mijn wachtwoord vraagt omdat ik weet dat mijn persoonlijke bestanden (in ~/) ook zonder wachtwoord kunnen worden gewist.

Bij fysieke aanwezigheid inderdaad.
Op afstand uiterst onwaarschijnlijk want gelukkig is er voor linux nog steeds geen actief virus bekend, en is zo'n opmerking vooralsnog slechts fictief en speculatief.  8-)
« Laatst bewerkt op: 2018/04/03, 23:29:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/21, 12:23:42 »
Testcees verkondigt zeer duidelijk het standpunt van Microsoft dat alle besturingssystemen onveilig zijn en onderhevig aan malware- en hackeraanvallen, maar dat uiteraard de meest populaire ook het meest geschaad worden. En volgens die redenering is Linux alleen maar veiliger omdat het niet populair genoeg is.

Dat die redenering niet klopt, kun je bewijzen met de wereld van webservers. De overgrote meerderheid daarvan werkt met LAMP (Linux, Apache, MySQL of MariaDB en PHP). En ja, die worden ook het meest aangevallen door snoodaards. Zonder veel succes. Maar welk systeem wordt het vaakst met succes aangevallen? Het minstgebruikte: Windows met IIS (Internet Information Server). Dat bewijst meteen dat het niet om populariteit draait.

Het gaat om architectuur. Windows heeft een architectuur die vanaf de grond af opgebouwd is om software toegang tot alles te geven: heel het geheugen en heel de harde schijf. Linux en Unix niet, daar zit de veiligheid al vanaf het prille begin ingebakken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/21, 12:28:24 »
Als je software van buiten het Softwarecentrum op internet ergens gedownload hebt, wees dan zéér voorzichtig als die software bij het uitvoeren om je wachtwoord vraagt. Geef je dat in, dan heeft de software beheerrechten en kan ze onder Linux vrijwel evenveel als malware onder Windows.
Je moet het lekker zelf weten maar ik ben ook zéér voorzichtig als die software niet om mijn wachtwoord vraagt omdat ik weet dat mijn persoonlijke bestanden (in ~/) ook zonder wachtwoord kunnen worden gewist.
(zelfs door een eenvoudig scriptje, zonder deze te installeren, direct vanuit de ~/download map)
p.s. malware onder Windows heeft ook geen beheerrechten nodig, althans niet de recente vormen van cryptoware / ransomware
Van het internet komende scriptjes zijn NIET uitvoerbaar als ze in je Download directory gezet worden en kunnen dus ook niet gestart worden. Je moet ze ZELF eerst uitvoerbaar maken.
JavaScript zou wel een en ander kunnen doen, maar dat vereist al een zwaar gecompromitteerde website. Daarom draai ik zelf de NoScript add-on in combinatie met uBlock Origin en Privacy Badger: zo krijgen reclamebanners met JavaScript aan boord geen kans.
En malware onder Windows heeft standaard beheerrechten. UAC werkt alleen voor wat binnen de desktopGUI gestart wordt. Alles wat in Windows via het internet binnenkomt, kan gestart raken. En dan heeft het probleemloos beheerrechten zonder toestemming of verdere actie van de gebruiker. DAT maakt van Windows zo'n groot probleem en dat heb je dus totaal niet in Linux.
Stop alsjeblieft met het bangmaken van Linux-gebruikers: het is nergens voor nodig en het werkt contraproductief.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/21, 15:49:46 »
Heren (ik noem geen namen), er wordt hier weer op de man gespeeld...................
Het onderwerp daarom een beetje opgeschoond, bij herhaling komt er een slotje!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #16 Gepost op: 2017/07/21, 16:38:56 »
Heren (ik noem geen namen), er wordt hier weer op de man gespeeld...................
Het onderwerp daarom een beetje opgeschoond, bij herhaling komt er een slotje!

Dat zou erg jammer zijn aangezien dit topic veel duidelijkheid schept binnen de onrustige ontwikkelingen de laatste tijd hier.

Sorry Ron, maar je bent nog vergeten één onjuist en offtopic bericht te verwijderen.
Die reactie trekt in zijn onvolledigheid het hele doel en nut van dit topic uit zijn verband.
Aan de andere kant vertrouw ik er op dat iedereen zelf wel de betrouwbaarheid van informatie kan wegen.

De informatie die ik plaatste is volledig en uit betrouwbare bron. Het kan toch niet zo zijn dat met onvolledige onjuistheden correcte informatie teniet gedaan wordt met onrust als gevolg?
Dus een goed bedoelde relevante informatie moet maar even het veld ruimen door het toestaan van irrelevante onrust? Als dat wel is dan gooi 'm maar meteen op slot.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/21, 16:46:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #17 Gepost op: 2017/07/21, 16:55:19 »
Btw. Detail.
Werd er onlangs niet ook een topic vekloot omdat er flink commentaar kwam richting iemand die engelstalige links en informatie gaf? En van dat onnodige commentaar mocht niets van gezegd worden?
Wie gaf dat commentaar toen ook alweer?
Goh, zie ik hier nu ineens engelse links en tekst?


Ik heb er een hekel aan als er met twee maten gemeten wordt.
Sorry Ron. Maar niet ik creëert deze ongemakkelijke situaties elke keer. Ditzelfde gebeurd ook doorlopend zonder mijn betrokkenheid.

Weet je wat. Het is wel goed. Gooi maar op slot.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/21, 16:58:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #18 Gepost op: 2017/07/21, 17:16:14 »
En ik vind dat Ron dit topic heel mooi opgepoetst heeft  ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #19 Gepost op: 2017/07/21, 19:10:25 »
Asilnevs, Ik ben het met je eens. Handen af van onze Ron! Die doet zijn werk subliem.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #20 Gepost op: 2017/07/21, 20:29:49 »
Asilnevs, Ik ben het met je eens. Handen af van onze Ron! Die doet zijn werk subliem.

groet,

Just
Mee eens Just. Als twee kampen woorden hebben heeft de scheids het gedaan.
Laten we s.v.p. hierover ophouden.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #21 Gepost op: 2017/07/22, 01:27:45 »
Asilnevs, Ik ben het met je eens. Handen af van onze Ron! Die doet zijn werk subliem.

groet,

Just

Wie zegt dat ik tegen Ron begin? Ik ben niet boos op Ron of wat dan ook. Stemmingmakerij is dit.
Ik heb het over een ongepaste en offtopic reactie in dit topic wat (weer) voor onnodige rust zorgt. Niet meer en niet minder.
Windows bashing is hier ten strengste verboden. Maar Linux bashing met onzinnige argumenten is toegestaan? Leg het eens uit aub.

Maar mijn plek is mij duidelijk. Succes met de angstaanjagerij en straks topics over de gevolgen met virussen en crashes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #23 Gepost op: 2017/09/01, 10:27:35 »
Voor de tweede keer met Linux een poging mogen ondervinden.
Om een bepaalde website die ik regelmatig gebruik te kunnen gebruiken kon ik zoals gebruikelijk niet anders dan bepaalde geblokkeerde scripts tijdelijk vrij te geven in NoScript. Noodzakelijk want anders werkt deze (op zich veilige) site niet.

Normaal zet ik dat na gebruik meteen weer geblokkeerd, maar in de haast deze keer vergeten.
En ja hoor, op een andere site dook ineens een website op met het welbekende 'update-advies'.

Al bij al is er niets gebeurd.  ^-^
Ondanks het niet blokkerende NoScripts draaide ook uBlock nog. En dan zat deze beveiligings-buffer nog voor die van Linux welke niet eens aangesproken werden.
'Zonder linux'  ;) was het weer eens feest geweest en had het wat uurtjes gekost om alles weer goed te krijgen. Alleen al het feit dat dit pas de tweede ervaring was in jaren zegt veel.

Wederom ben ik overtuigd van de veel verdergaande veiligheidsaspecten van Linux.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Vragen omtrent linux en veiligheid
« Reactie #24 Gepost op: 2017/09/01, 13:21:44 »
Kiezen voor tijdelijk scripts toestaan, zodra je die site dan verlaat worden die scripts vanzelf weer geblokkeerd