Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: niet genoeg vrije schijfruimte  (gelezen 569 keer)

Offline Stanislas

  • Lid
niet genoeg vrije schijfruimte
« Gepost op: 2015/09/25, 11:18:49 »
Goedemorgen mensen,

ik heb sinds mei 2015 een nieuw netbook (3,8GB geheugen, 2,16GHz x2 processor, 488GB schijf) waarop ik met jullie hulp het voorgeinstalleerde Windows 8 volledig heb vervangen door Ubuntu 14.04 LTS.
Nu krijg ik bij het updaten van de software de melding: ¨de update vereist 65,1M vrije ruimte op schijf ´/boot´. maak aub tenminste 30,8M extra ruimte vrij op ´/boot´. Leeg uw prullenbak en verwijder tijdelijke pakketbestanden van vorige installaties met de terminal opdracht ´sudo apt-get clean´.  Ik heb dit meerdere malen geprobeerd, ook met de terminal opdracht ´sudo apt-get autoclean´ maar updaten lukt nog altijd niet.

hoe kan ik dit het beste oplossen?

ik had zelf verzonnen om ´/boot´ met gparted aan te passen maar ook dat lukt niet.
het lukt me vanwege de grootte van de png niet om een screenshot te uploaden, maar de info is als volgt:
partition            file system          mount point          size                   used                  unused             flags
/dev/sda1          ext2                                                        243.00MiB      198.06MiB       44.94MiB          boot
/dev/sda2          extended                                              465.52GiB       ---                       ----
    /dev/sda5      lvm2 pv                ubuntu-vg              465.52GiB       465.47GiB       48.00MiB           lvm
   unallocated   unallocated                                          1.02MiB          ---                       ---
ik ben niet echt handig  maar hoop dat ik dit met jullie hulp toch kan oplossen

alvast bedankt, groeten,
Stan

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: niet genoeg vrije schijfruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/25, 11:26:12 »
ook met de terminal opdracht ´sudo apt-get autoclean´ maar updaten lukt nog altijd niet.
probeer eens sudo apt-get autoremove, dat verwijderd ongebruikte dingen van je PC.
Daarna via b.v. synaptic zoeken naar linux-image en dan alleen de 2 hoogste nummers bewaren, de rest kan je volledig verwijderen.

Geeft dat weer wat ruimte?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Stanislas

  • Lid
Re: niet genoeg vrije schijfruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/25, 12:04:48 »
Hallo Ron, het is gelukt hoor (met synaptic), ontzettend bedankt!

Markeer als opgelost
« Laatst bewerkt op: 2015/09/25, 12:10:47 door Stanislas »