Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu Dash Menu  (gelezen 871 keer)

Offline sidonia

  • Lid
[Opgelost] Ubuntu Dash Menu
« Gepost op: 2012/04/29, 19:04:20 »
Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik ben overgestapt op Ubuntu 12.04.
Bij de vorige versies van Ubuntu (t/m) versie 11.04 kon je het pulldown menu zelf aanpassen.
Dat was wel handig, want ik had een aantal programmaatjes (java), welke ik zelf in het pulldown menu had toegevoegd. Zo kon ik deze programma's ook starten vanuit dat menu.
Nu bij Unity wordt gewerkt met de DASH. Daar kan ik niks zelf aan toevoegen. (althans ik zou niet weten hoe.)
Als ik mijn Java programma's wil staren, moet ik dat doen via de persoonlijke map en dan navigeren naar de betreffende map waar de java programma's staan. Eeen beetje omslachtig.

Is er een mogelijkheid, om bij dit DASH Menu  zelf programma's toe te voegen?

met vriendelijke groet, Sidonia
« Laatst bewerkt op: 2013/05/29, 13:50:01 door sidonia »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu Dash Menu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/29, 19:09:43 »
Dat kan wel, maar spijtig genoeg nog niet via een grafisch tooltje. Een programma komt in de launcher terecht door een .desktop bestandje, op de juiste plaats aan te maken. In dit draadje zie je bijvoorbeeld hoe we een launcher om de computer af te sluiten, terug toevoegen aan de dash (die is er in de nieuwste versie van ubuntu uitgehaald): http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/rode-aflsuitknop-terug-in-12-04/

p.s.: dat lukt wellicht wel met alacarte, het "klassieke" tooltje om het klassieke gnome menu aan te passen. Dat maakt namelijk ook van die desktop bestanden aan. Moet je wel even installeren, want is niet meer standaard geïnstalleerd in Ubuntu 12.04
« Laatst bewerkt op: 2012/04/29, 19:11:22 door vanadium »

Re: Ubuntu Dash Menu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/29, 19:57:25 »
@vanadium
Dit kan wel via een grafisch programma hoor, het heet "alacarte"
In het softwarecenter heet dit "Hoofdmenu"

EDIT: ik had je ps'je even niet gelezen, ik kan bevestigen dat het werkt met unity.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Ubuntu Dash Menu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/29, 20:33:31 »
Oke,

Bedankt, ik ga het proberen met alacarte.

mvg, Sidonia