Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS  (gelezen 4565 keer)

(heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Gepost op: 2012/02/11, 00:37:26 »
http://nos.nl/video/339654-kpn-haalt-2-miljoen-mailaccounts-uit-de-lucht.html Zie het filmpje vanaf 1:20 beetje nodeloos geklop in de terminal, leuk voor het effect :P
« Laatst bewerkt op: 2012/02/11, 00:39:26 door erik1984 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/11, 01:50:57 »
Of je er blij mee moet zijn is een ander verhaal.
Iedere keer als er iets van hackers in het nieuws komt en je krijgt beelden van een scherm te zien dan laten ze vrijwel altijd Linux zien.
Daarbuiten is het de vraag of een leek het wel herkend heeft als Linux.
Degene die het herkennen zijn of Linux gebruikers of gebruikers die Linux kennen en er al vooroordelen over hebben.

Nu nog een keer Linux in het nieuws met iets positiefs over Linux. Zou veel beter zijn voor Linux.

Offline Suns

  • Lid
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/11, 07:23:30 »
Als er stront aan de knikker is  laten ze Linux zien , laten ze Linux eens meer positief in het nieuws brengen daar hebben we veel meer aan maar ja de NOS he...
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/11, 07:38:48 »
Het viel mij inderdaad ook al op :D

Maar het kwam dit keer in beeld toen ze het hadden over het oplossen, geloof ik hoor.

Offline chaos7

  • Lid
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/11, 09:52:29 »
laatst hoorde ik iemand tegen mij zeggen; "diegene die linux gebruiken, zijn hackers".

ik ben het er niet mee eens, maar hoe kan je daar tegen op, dat mensen daar zo in geloven.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/11, 09:56:43 »
Ik zag het gisteren ook op TV, maar toen leek het wel een langer stukje, volgens mij niet alleen in de terminal. Ik had gelijk. Minuut 11
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1239474

Je kan hem op Flash zetten als je naar instellingen ga ;)

laatst hoorde ik iemand tegen mij zeggen; "diegene die linux gebruiken, zijn hackers".

ik ben het er niet mee eens, maar hoe kan je daar tegen op, dat mensen daar zo in geloven.

9/10 zijn wel hackers, maar dan gaat het weer om hoe jij hacker vertaal, met hacker wordt meestal aangeduid internetboef. Eigenlijk is het gewoon iemand die iets aanpast om iets werkend te laten krijgen.

« Laatst bewerkt op: 2012/02/11, 10:01:16 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/11, 10:04:43 »
Of je er blij mee moet zijn is een ander verhaal.
Iedere keer als er iets van hackers in het nieuws komt en je krijgt beelden van een scherm te zien dan laten ze vrijwel altijd Linux zien.
Daarbuiten is het de vraag of een leek het wel herkend heeft als Linux.
Degene die het herkennen zijn of Linux gebruikers of gebruikers die Linux kennen en er al vooroordelen over hebben.

Nu nog een keer Linux in het nieuws met iets positiefs over Linux. Zou veel beter zijn voor Linux.


Het ging ook er niet om dat het nu ineens herkend wordt door een leek, het is slechts een leuk detail voor ons ;)

Trouwens, er zijn al 2 positieve dingen gebeurd in Linux-nieuws hoor. Vorige week had het groooote Duitse blad Die Spiegel een workshop Ubuntu erin staan met als doel beginners en gisteren had een belangrijke Engelse site een positieve review over Ubuntu op de bedrijfsvloer.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/11, 10:33:24 »
Ik zag het gisteren ook op TV, maar toen leek het wel een langer stukje, volgens mij niet alleen in de terminal. Ik had gelijk. Minuut 11
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1239474

Je kan hem op Flash zetten als je naar instellingen ga ;)

laatst hoorde ik iemand tegen mij zeggen; "diegene die linux gebruiken, zijn hackers".

ik ben het er niet mee eens, maar hoe kan je daar tegen op, dat mensen daar zo in geloven.

9/10 zijn wel hackers, maar dan gaat het weer om hoe jij hacker vertaal, met hacker wordt meestal aangeduid internetboef. Eigenlijk is het gewoon iemand die iets aanpast om iets werkend te laten krijgen.



Van origine is een hacker idd gewoon een slimme programmeur maar de definitie is wat verschoven in de volksmond. Ook daar speelt hetzelfde als wat Chaos7 zegt: mensen hebben een bepaald beeld in het hoofd en dat krijg je niet meer weg. Zelf heb ik ook geen zin om elke keer ipv hacker 'black hat hacker' of cracker te schrijven. Niet-ITers snappen dan meestal niet eens wat je bedoelt. Natuurlijk is het ook de schuld van de cybercriminelen die zichzelf afficheren als hacker.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/11, 10:39:53 »
Precies. Terwijl hacken op zich helemaal niks mis mee is, alleen door criminelen wordt dat dus wel zo beschouwd in de volksmond.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/11, 11:12:03 »
ha ha , ze laten in het stukje zien wat de kpn heeft nagelaten te doen.... apt-get update && apt-get upgrade...

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1239108 rond 1:26

Ik ben benieuwd of dit een zero day exploit is wat gebruikt is. Anders is het natuurlijk een blamage voor KPN die zijn servers en routers niet op tijd van de recente updates voorziet en niet zozeer een prestatie van crackers.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/11, 11:42:09 »
En dan nog een Debian-derivatief (de aangepaste sudo prompt waar [sudo] voorstaat is typisch aan Debian en afgeleiden). Dus ik ga even Ubuntu aannemen (Gnome-Terminal trouwens ook).

Die acteur kon blijkbaar ook nog niet direct van de eerste keer "sudo su" juist typen :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/11, 17:15:49 »
Precies. Terwijl hacken op zich helemaal niks mis mee is, alleen door criminelen wordt dat dus wel zo beschouwd in de volksmond.

de mensen die achter wiibrew.org zitten zijn ook hackers, zij hebben tot nog toe het volgende voor elkaar gekregen:
- recovery-systeem voor je wii mocht er iets softwarematigs fout gaan
- wii kun je nu als DVD speler gebruiken (en als compleet mediacenter!!)
- je kunt homebrew op de wii draaien (dus je eigen programma's ervoor schrijven).
- debian PPC kun je via SD-kaart op je wii draaien...

hier is allemaal niets mis mee, het klopt dat ze dezelfde technieken gebruiken als cybercriminielen, maar die technieken kun je ook voor goede doeleinden inzetten, namelijk het verbreden van de functionaliteit van een apparaat.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/11, 18:11:22 »
Precies. Op mijn opleiding krijgen we over 6 maanden zelfs een vak erbij 'Hacken'. Zo legaal is het dus dat zelfs scholen er les in gaan geven.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/11, 18:42:28 »
KPN gebruikt op die servers gewoon Natty. Natty zou je als bedrijf helemaal niet moeten gebruiken. Bedrijven zouden enkel LTS versies moeten draaien, dus in dit geval Lucid.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/11, 19:04:46 »
KPN gebruikt op die servers gewoon Natty. Natty zou je als bedrijf helemaal niet moeten gebruiken. Bedrijven zouden enkel LTS versies moeten draaien, dus in dit geval Lucid.

Natty is inderdaad een zeer domme keuze, bijna niemand gebruikt die meer en word minder op gelet dan 11.10 en 10.04 lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/11, 19:06:47 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/11, 20:16:19 »
KPN gebruikt op die servers gewoon Natty. Natty zou je als bedrijf helemaal niet moeten gebruiken. Bedrijven zouden enkel LTS versies moeten draaien, dus in dit geval Lucid.

En wat nou als je server niet goed ondersteunt wordt door een LTS of je wilt gebruikmaken van die sterk verbeterde landscaping-client die pas na 10.04 kwam?

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/11, 20:54:01 »
KPN gebruikt op die servers gewoon Natty. Natty zou je als bedrijf helemaal niet moeten gebruiken. Bedrijven zouden enkel LTS versies moeten draaien, dus in dit geval Lucid.

En wat nou als je server niet goed ondersteunt wordt door een LTS of je wilt gebruikmaken van die sterk verbeterde landscaping-client die pas na 10.04 kwam?

Dan zou ik alsnog Lucid draaien. Ik draai zelf op mijn meest kritische systemen ook Lucid, terwijl ik voor volledige hardware support eigenlijk Natty/ Oneric nodig heb.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/11, 21:15:12 »
Mijn inziens legt Vincentlaborant de vinger op de zere plek, de gehackte servers zijn uitgerust met Natty, geen goede reclame voor de "veilige" Linux.
Hadden ze beter Windows servers kunnen gebruiken bij KPN.  :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/11, 21:21:48 »
Mijn inziens legt Vincentlaborant de vinger op de zere plek, de gehackte servers zijn uitgerust met Natty, geen goede reclame voor de "veilige" Linux.
Hadden ze beter Windows servers kunnen gebruiken bij KPN.  :evil:

Dan zouden ze elke week wel problemen hebben  :evil:
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/11, 21:25:47 »
Dat zou ze wel wakker houden. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/11, 21:31:00 »
Mijn inziens legt Vincentlaborant de vinger op de zere plek, de gehackte servers zijn uitgerust met Natty, geen goede reclame voor de "veilige" Linux.
Hadden ze beter Windows servers kunnen gebruiken bij KPN.  :evil:

Dan zouden ze elke week wel problemen hebben  :evil:

Ja, maar iedere systeembeheerder zou moeten weten dat de meest kritische systemen enkel op LTS zouden moeten draaien. Daarvoor heb je onder andere de volgende redenen:

  • Je wil niet telkens upgraden (je OS upgraden vergt tijd om te testen, uitproberen, installeren, configureren)
  • Vaak kan je alleen op LTS versies commerciële ondersteuning krijgen
  • LTS versies zijn veel stabieler dan reguliere uitgaven
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/11, 21:51:49 »
Als systeembeheerder zou ik sowieso niet op elke server Ubuntu installeren maar een verspreiding doen over het netwerk, net als Edubuntu dat aanpakt. Verder zou ik sowieso in een bedrijf virtuele servers aanraden via de cloud. Dan heb je ook geen last meer van vervelende systeembeheerders want het wordt op afstand beheerd.

"LTS versies zijn veel stabieler dan reguliere uitgaven"
En daar begint de eeuwige discussie weer. Dat verschilt echt enorm per hardware. Soms draait een reguliere uitgave stabieler dan een LTS.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/11, 21:56:47 »
Juist van een bedrijf als KPN, verwacht je toch dat ze een L.T.S. versie met commerciële ondersteuning gebruiken. OP deze manier komt Ubuntu juist in een kwaad daglicht te staan. Buiten dat mankeert er gewoon wat aan de beveiligingsstrategie als je een server of servers laat hacken.
Een dikke onvoldoende voor de IT afdeling van de KPN.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/11, 22:01:19 »
Ach, een kwaad daglicht zal KPM wel niet veroorzaken, dat heeft die club uit Beverwijk al veroorzaakt :rolleyes:

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #24 Gepost op: 2012/02/11, 22:36:57 »
Juist van een bedrijf als KPN, verwacht je toch dat ze een L.T.S. versie met commerciële ondersteuning gebruiken. OP deze manier komt Ubuntu juist in een kwaad daglicht te staan. Buiten dat mankeert er gewoon wat aan de beveiligingsstrategie als je een server of servers laat hacken.
Een dikke onvoldoende voor de IT afdeling van de KPN.
Natty Narwhal krijgt anders ook gewoon nog veiligheidsupdates etc. Dus zo verkeerd is het niet om een niet-LTS te gebruiken. Daarnaast is simpelweg geen enkel systeem onhackbaar, tenzij je hem afsluit van het internet, in een bunker onder de grond stopt en het installeren van geen enkel besturingssysteem toelaat. Maar das niet zo realistisch... ;) De vraag is natuurlijk wel, of Natty bij KPN op de nieuwste stand was. Een net ontdekt veiligheidsgat dat actief misbruikt wordt, kan zelfs dan nog worden uitgebuit...

Citaat van: Sesayux
En dan nog een Debian-derivatief (de aangepaste sudo prompt waar [sudo] voorstaat is typisch aan Debian en afgeleiden). Dus ik ga even Ubuntu aannemen (Gnome-Terminal trouwens ook).

Die acteur kon blijkbaar ook nog niet direct van de eerste keer "sudo su" juist typen
En moeite met z'n wachtwoord hattie ook ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."