Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stabiliteit van wireless connection  (gelezen 4120 keer)

Offline EdEase

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Gepost op: 2007/11/08, 22:02:11 »
Toch maar weer eens begonnen aan Linux en vorige week Gutsy geinstalleerd. Na wat troubles met de wireless netwerkverbinding draait het nu, mede dankzij wat handige posts op dit forum. Helaas valt de verbinding af en toe nog weg. Het ene moment nog connectie, het moment daarop niet meer. Het lijkt erop dat de verbinding wegvalt door te weinig signaalsterkte of zo, maar op dezelfde machine (het is dual boot) onder XP heb ik dit probleem nooit gehad. Heeft iemand nog goede tips om de signaalsterkte te boosten of zo zonder investeringen in nieuwe hardware te moeten doen?

Hieronder een uitdraaitje van iwconfig. Met name de parameter Signal level viel mij op. Weet niet of ik het goed interpreteer want Linux is voor mij nieuwe koek. TIA.

iwconfig wlan0
wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:"@Home71493"  
          Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: 00:14:6C:3C:1A:90  
          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2346 B  
          Link Quality=45/64  Signal level=20/65  
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

FYI Het accesspoint is een Netgear WGR614v6 en ik gebruik een Netgear WG111v2 USB-dongle.

* edit * Zag de verplaatsing. Sorry voor het posten in verkeerde topic..

Offline emargen

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/08, 22:42:31 »
Draadloos netwerken met WICD werkt wel stabieler is mijn ervaring! Waar het in zit?? De installatie is simpel. Open een terminal type in: sudo gedit /etc/apt/sources.list
Voeg als laatste regel toe:  deb http://apt.wicd.net gutsy extras  Sla het bestand op en tik in de terminal het commando: sudo apt-get install wicd

De standaard NetworkManager wordt automatisch uninstalled en daarna wordt WICD geïnstalleerd. Om toch een beetje zicht te houden op de verbinding kun je aan een paneel de Netwerkmonitor toevoegen wel zo handig!!

De instellingen van WICD kun je wijzigen onder Toepassingen >Internet >WICD.

Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/09, 12:36:14 »
jep idd...mijn intel 4965agn kaartje draait zeer slecht onder network manager en viel ook na een tijdje uit...met wicd heb ik heel wat minder problemen...en ge moet niet telkens dat wachtwoord intikken als uw pc opstart...

wicd voegt ge zo toe aan uw paneel zodat het altijd opstart:
voorkeuren - sessies - toevoegen

bij naam typ Wicd en bij opdrachtregel: /opt/wicd/tray.py

Offline EdEase

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/09, 13:50:44 »
Bedankt voor de tips ik ga het dit weekend eens proberen.

Offline Julian

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/11, 20:41:07 »
Hoi mensen,
net geupgrade naar gutsy maar helaas heb ik ditzelfde probleem, mijn wireless internet knalt er na verloop van tijd gewoon uit. Ik moet het systeem opnieuw starten om weer verbinding te krijgen.
Mbv WICD heb ik het geprobeerd te verbeteren, maar het resultaat was dat ik helemaal geen verbinding meer kreeg. Die er dus weer afgegooid.
Wat kan ik nog doen om er voor te zorgen dat ik wel op internet kan blijven?

Offline EdEase

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/12, 19:29:20 »
Ik ben per ongeluk tegen een hele simpele oplossing aangelopen. Mijn wireless USB-dongle lag namelijk op mijn bureau naast mijn monitor. Ik heb hem, om ruimte te maken, wat hoger op een boekenplank gelegd. Plotseling is de netwerkverbinding stabiel! Dus voorlopig laat ik de network manager maar even staan. If it ain't broken...

Offline quick30

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/16, 11:21:15 »
Begrijp ik het goed dat je jouw Netgear WG111v2 USB-dongle niet gebruikt? Of was het een andere USB-dongle die naast jouw monitor lag?

Offline quick30

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/16, 11:23:19 »
Vanwaar die interesse? Wil ook graag 100% wireless gaan in huis. Een paar wireless USB-dongles voor niet teveel zou mooi zijn.

Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/16, 11:42:58 »
Citaat van: quick30
Vanwaar die interesse? Wil ook graag 100% wireless gaan in huis. Een paar wireless USB-dongles voor niet teveel zou mooi zijn.
ik heb een usr 5423 usb stick met de zd1211rw chip en die doet het gewoon zonder problemen...inpluggen en surfen...

Offline quick30

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/16, 13:43:23 »
Een van de goedkopere :
http://www.routershop.nl/products/draadloos-netwerk/netwerkadapters/usb/netgear-wg111-usb-netwerkadapter.htm
Leek me goed genoeg. Nu zag ik na wat zoekwerk dat die van jou bijvoorbeeld ongeveer een 2x zo grote max. capaciteit heeft (54 t.ov. 125 Mbps). Ik zal nog even kijken naar goedkopere alternatieven. Hoewel ik wel technisch vrijwel hetzelfde als de USR te kunnen :)

Ben trouwens nog steeds benieuwd wat EdEase op de vraag in de post van vandaag, 10:21:15 heeft te antwoorden... Dat probleem met het wegvallen van de verbinding komt wel vaker voor...

Offline EdEase

  • Lid
Stabiliteit van wireless connection
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/18, 11:20:40 »
Citaat van: quick30
Begrijp ik het goed dat je jouw Netgear WG111v2 USB-dongle niet gebruikt? Of was het een andere USB-dongle die naast jouw monitor lag?
Jawel ik gebruik hem wel. Hij lag, met verlengkabel, kennelijk op de verkeerde plek. Verplaatsen scheen te werken (daarvoor helemaal geen verbinding), maar de verbinding valt soms nog weg.