Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (K)ubuntu in virtual box lukt niet  (gelezen 3008 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
(K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Gepost op: 2016/09/06, 20:10:23 »
Beste mensen,

Ik probeer Kubuntu in een virtual box te installeren. De boot lukt, maar het installeren zelf niet. Ik kom niet verder dan het 2de schermpje (zie screenprint in bijlage). Behalve dat het scherm niet goed past werkt de knop ">Verder" niet. De knop "<Terug" werkt wel. Wie kent het probleem, of beter: wie kent de oplossing?

Alvast bedankt voor een reactie.

Jop
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Frederik

  • Gast
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/06, 22:02:48 »
Ik doe een gok: plaats vinkjes voor de suggesties en je kunt verder.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/06, 22:07:13 »
lol  :)

Ja ik heb met en zonder vinkjes geprobeerd. In het engels en in het nederlands. Eerst de live versie opgestart, maar niets helpt. Tot nu toe.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline peer

  • Lid
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/07, 07:41:24 »
ik heb hetzelfde probleem gehad. Nadat ik de iso opnieuw gedownload had kon ik wel installeren.

Echter, ik heb kubuntu niet goed kunnen uitproberen. Na installatie van de virtualbox-additions verdween het menu en panel als ik een programma wilde starten. Daarna regeerde kubuntu nergens meer op.
Ik heb het een paar keer geprobeerd en ook de iso een paar keer gedownload. Geen succes.

Ik heb kubuntu ook op een usb-schijf geïnstalleerd. Dit ging beter maar ook hier raakte kubuntu na een tijdje in de war.

Twee op kubuntu gebaseerde distro's: Neon en Mint 18 kde werkten allebei feilloos zowel in virtualbox als op de usb-disk. Mint draaide net iets soepeler dan Neon maar het verschil was erg klein.

Frederik

  • Gast
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/07, 10:54:05 »
lol  :)

Ja ik heb met en zonder vinkjes geprobeerd. In het engels en in het nederlands. Eerst de live versie opgestart, maar niets helpt. Tot nu toe.

Probeer dan eens een andere distributie. Het komt wel vaker voor dat een distributie zich niet laat installeren door 'onbekende' problemen onder de motorkap van de computer.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/07, 22:18:29 »
@Peer
Tja, ik wilde Kubuntu eens testen voor ik het echt op mijn PC zet. Maar echt hoopvol wordt ik er niet van. Op mijn ene PC is het gelukt om een 32 bits versie in de virtualbox te draaien.  Maar het is allemaal erg traag ... En na de update lijkt het niet meer op gang te komen. ... of toch wel, net, na 10 minuten ratelen :) En met 1,5 Gb geheugen lijkt het ook wat sneller te reageren. Maar nu dan de additionals er bij proberen te zetten. Ik weet van Xubuntu dat dat ook altijd een hele worsteling was.

Voor mijn laptop zal ik de 64 bits .iso een keer opnieuw downloaden. Misschien is dat het probleem.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Frederik

  • Gast
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/07, 22:38:07 »
Vanavond op een antieke laptop Kubuntu 16.04 32bits proberen te installeren is ook niet gelukt. Kon ook niks aanvinken en ook niet verder installeren :(
Dan maar eens de Live versie uitproberen: tijdens het opstarten van de live cd vijf keer geconfronteerd met een plasma crash, einde oefening.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/07, 22:51:34 »
Hoi,
Bij mij is de 32 bits wel gelukt. Maar Xubuntu 16.04 32 bits geeft een crash achtig scherm.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/08, 10:00:32 »
en dit is een screenprint van wat ik krijg :) wel decoratief
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/09, 17:36:32 »
Even terug naar het begin: Kubuntu 64 bits:
Nieuwe versie gedownload. Maar dit heeft geen effect gehad. Ik kom nog steeds niet verder dan het 2de scherm. Iemand nog een idee?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jolo

  • Lid
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/09, 18:21:38 »
Het gaat toch wel om de eerste puntuitgave van Kubuntu 16.04.1. Want Kubuntu 16.04 die in april verscheen, heeft nog wat foutjes. Ik heb Kubuntu 16.04.1 amd64 hier wel in VirtualBox kunnen installeren. Alleen is het dan wel beter in VirtualBox te kiezen voor 2048 MB werkgeheugen. Ook is een grotere virtuele schijf te verkiezen , dan 8 GB. Ik koos voor 16 GB. Voor de fysieke pc zelf is dan minimaal 4 GB werkgeheugen aan te raden.

Overigens zijn de opties bij het "Voorbereiden op de installatie van Kubuntu" scherm, optioneel.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/14, 10:47:44 »
@Jolo
Ja, ik heb 16.04.1. De virtuele schijf van 8Gb niet aangepast, maar 8Gb werkgehuigen moet me ruim voldoende lijke ;-)

Dus daar zit het me niet in lijkt me.

Wie heft nog een idee?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/14, 13:24:10 »
@ poj,

euh,.... toch wel, het vergroten en toewijzen van de grootte van de virtuele schijf  én van het virtuele geheugen, is wel degelijk van belang (zoals jolo schrijft)...doe dit maar eens zoals jolo beschrijft. Voor jou --je schrijft dat je 8 GB ( = dit het toegekende virtueel werkgeheugen of is dit het werkgeheugen van de computer ? ) hebt -- mag je gerust méér virtueel werkgeheugen ( bvb. 3 GB ) toekennen.
Ik doe dit ook steeds. De nieuwere 'Linux-versies' vragen meer werkgeheugen en virtuele opslag, dan wat voorgeschreven staat ( zelf ondervonden).
Succes!

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/14, 13:28:55 »
@Spievensterke:
de 8Gb is werkgeheugen van de computer (RAM/ROM oid).
de virtuele schijf is ook 8Gb
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/14, 13:33:08 »
@ poj,

vergroot de virtuele opslag naar 16 GB en het virtuele werkgeheugen stel je in op 2048 MB óf 3072 MB. Dan zou dit moeten lukken.

Opmerking: K(Ubuntu) is de Kde-versie van Ubuntu = zwaarder dan Ubuntu --> dus,... vraagt méér werkgeheugen én opslag in VirtualBox.

Succes.
groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/14, 13:51:49 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/22, 22:14:14 »
@Spievensterke
Je hebt gelijk, met 16Gb virtuele schijf lukt het wel. Kennelijk is 8Gb onder het minimum benodigde voor Kubuntu 16.04. Dank.

Heb je nog tips voor het grafische probleem met Xubuntu?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/23, 17:57:50 »
@ poj,

Grafische instelling voor VirtualBox:

In VirtualBox:  Instelling --> Beeldscherm --> Videogeheugen (schuif volledig naar rechts schuiven = maximum) = 128MB.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/23, 22:41:40 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/24, 22:35:08 »
Dat is kennelijk niet de oplossing, krijg nog steeds een vreemd scherm ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/25, 20:23:53 »
@ poj,

probeer eens een en ander in en uit te vinken bij:  Instelling --> Beeldscherm --> Scherm (tabblad)--> Acceleratie -->3D-acceleratie / 2D-videoversnelling afwisselend uit of aan te vinken...wat lukt er ?
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/26, 23:21:53 »
2D kan ik niet aanvinken, 3D heb ik getest maar geeft geen verschil ... nog steeds een raar groen scherm. Ik heb het idee dat het pas in een latere fase gebeurd, want ik zie al even het standaard blauwe bureaublad met een normale hoogte breedte verhouding, maar dan zonder icoontjes en werkbalken en zo. Daarna springt het scherm naar een andere verhouding en wordt het groen met rode dollartekens ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/27, 18:54:52 »
@ poj,

spijtig dat dit niet wil lukken. Ik kan je daarmee ook niet verder helpen omdat ik ook geen verklaring meer kan vinden om alsnog het probleem te kunnen oplossen. Jou computersysteem kan dit, mijn inziens wel aan, maar er loopt wat mank bij het grafische...De additions zouden nog moeten geïnstalleerd worden--> maar als je geen deftig scherm hebt is dit niet mogelijk...
Hopelijk kan iemand anders, van dit forum, jou daar verder mee helpen en een oplossing aanreiken.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jan11000

  • Lid
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2016/09/27, 20:04:39 »
Deze van virtualbox site downloaden, en goed kijken welke je moet hebben.
VirtualBox 5.1.6 Oracle VM VirtualBox Extension Pack

Dan ook installeren in je virtualbox linux, gues addition.

Eerder hoef je ook niet met 2 d en 3d te gaan spelen, liefst ook van de standaard instellingen afblijven.
Meer video geheugen mag wel of meer ram ter beschikking stellen mag ook.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2016/09/27, 21:19:57 »
@spiebensterke: dank je voor je input.

@jan: op dezelfde virtual box draait kubuntu wel, dus daar zit het hem niet in ... denk ik ... maar ik zal de nieuwere versie er op zetten en kijken wat het resultaat is.

Update: helaas, precies hetzelfde. Het is in ieder geval wel consequent ;-)

Iemand nog een idee?
« Laatst bewerkt op: 2016/09/27, 21:25:49 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K)ubuntu in virtual box lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2016/09/27, 21:39:49 »
Grappig, maar ik heb een videocapture proberen te maken van de opstart. Maar die laat alleen maar het betreffende groene scherm zien, ook in het deel waar ik zelf wel de normale opstart zie ... Raar.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.