Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot Update naar Windows 10  (gelezen 3445 keer)

Dualboot Update naar Windows 10
« Gepost op: 2015/07/31, 11:25:38 »
Ik heb een systeem met enerzijds Windows 7 en anderzijds Ubuntu (laatste LTS) met een normale BIOS. Ik overweeg nu Windows 7 te upgraden naar 10. Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik ben eigenlijk bang dat Windows alles overhoop gaat gooien en mijn gehele harde schijf gaat gebruiken en daarbij mijn Linux de nek omdraait.
Ik heb ook al geprobeerd mijn virtuele  Windows 7 te upgraden, maar dat loopt nog vast op additions pack van VirtualBox; daarvoor nog even wachten denk ik.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/31, 11:26:50 »
Pjotr heeft er het volgende over te zeggen:
Om m'n handleidingen actueel te houden, heb ik vandaag op een tweevoudig opstartbare computer de bestaande Windows 8.1 opgewaardeerd naar Windows 10. De definitieve versie, met behulp van een iso-bestand:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO

Tijdens de installatie kun je kiezen voor opwaarderen "met behoud van" of schoon opwaarderen, dus radicaal: gewoon formatteren die partitie. Ik heb 't laatste gekozen.

Het installatieprogramma vraagt een paar keer om je productcode, maar die vraag kun je rustig overslaan. Op computers met voorgeïnstalleerde Windows 8.x zit de productcode in het UEFI, en dat leest W10 na installatie alsnog zelf uit.

Goed nieuws: Grub wordt niet gewist. Slecht nieuws: het UEFI werd op mijn computer geheel op z'n standaardwaarden teruggezet!   :o
Verder werd ook de Ubuntu-opstartregel gewist in het UEFI.

Om Linux Mint en Ubuntu weer opstartbaar te maken, moet je in het UEFI Windows bootmanager wederom naar onderen verplaatsen. De harde schijf (HDD) moet er in elk geval boven staan. Als je dan opnieuw opstart krijg je het Grubmenu weer te zien, als vanouds.

Het is maar dat je het weet....

Overigens zie ik vooral nadelen in Windows 10 Home t.o.v. 8.1. De niet-uitschakelbare automatische updates worden straks waarschijnlijk erg vervelend.... Natuurlijk net als je haast hebt (snel even je TomTom-navigatiekastje opwaarderen), gaat 't kreng bij het afsluiten tientallen updates lopen uitvoeren ("Sluit de computer niet af!").

Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/31, 16:43:55 »
Ik heb gisteravond W7 Starter op mijn Asus 1005PE geupgrade naar W10.
De installatie heb ik gedaan via de Media Creation Tool https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 waarbij je kan kiezen om een installatiemedia te maken of de PC bijwerken.
Ik heb gekozen voor bijwerken.
Via dezelfde tool kan je naderhand ook nog de installatiemedia maken.
Het binnenhalen heeft uiteindelijk de hele nacht geduurd. Vanmorgen kon ik gelijk verder en ik moet zeggen dat de installatie soepel is verlopen.
Er is bij mij nooit om een productcode gevraagd!
Ik heb ook het idee dat W10 sneller opstart dan W7.
Al mijn overige Ubuntu installaties (Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Mint) zijn ongeschonden uit de update gekomen en staan netjes in grub.
Kortom ik zie geen belemmeringen om te upgraden.




OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/31, 17:11:08 »
De media creation tool gebruikt om een bootable USB te maken.
Twee stuks, een voor home 32 en 64bit, een voor pro 32 en 64bit.
Op de home versie de SP1 voor Win 7 erbij gezet, nu nog 25M over op deze 8G USB.
SP1 handig voor het eerst verplicht bijwerken van verwaarloosde W7 installs vóór de upgrade.

Eerste dual boot portable upgrade vanaf USB probleemloos.
Tweede dualboot portable upgrade vanaf USB staat nu op 16%.
Beiden In W7 opgestart met setup vanaf de USB.

Er wordt geadviseerd voor non UEFI systemen eerst een upgrade te doen om het exclusieve hardware ID gekoppeld met registratie code opgeslagen te krijgen in de MS databases.
Daarna kun je vanuit de software (ergens) kiezen voor schone installatie of een complete installatie vanaf 0 vanaf DVD of USB zonder dat je je zorgen hoeft te maken over activering, doet ie dan middels de bij MS opgeslagen info. (Hoezo privacy)
Wel altijd dezelfde, home of pro, versie gebruiken.

edit: portable 2 upgrade (pro) van 16.04-17.55 finished. Dual boot nog steeds intakt.


« Laatst bewerkt op: 2015/07/31, 22:26:08 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/02, 01:14:51 »
Na zo'n anderhalve dag leek het bij mij ook gelukt, maar helaas toch niet:
Omdat ik het toch nog niet aandurfde Windows 7 in de dualboot te upgraden, dacht ik te beginnen met mijn virtuele Windows 7. Na een kopie  eerst in veiligheid gebracht te hebben heb ik deze middels een iso-bestand proberen te upgraden. Dat ging niet in verband met een foutmelding van niet ondersteunde videodrivers. Dat vond ik al vreemd omdat ik voor dat ik me realiseerde dat er echt een upgrade plaats moest vinden ik al even een geïnstalleerde Windows 10 had, maar die kon ik dus niet activeren. Omdat mijn Windows 7 ook een upgrade betrof ben ik vervolgens vanaf (een nog bestaande) Windows XP gaan opbouwen naar Windows 7 en vervolgens naar Windows 10. Dat lukte, geregistreerd en wel.
Omdat ik graag voor de toekomst over een 64 bits machine (virtueel) wil beschikken en omdat ik dacht dat ik nu wel bij Microsoft geregistreerd zou staan als Windows 10 gebruiker, ben ik weer met een hele nieuwe schone installatie begonnen; volgens allerlei commentaren op het net zou dat moeten kunnen. Niet dus!; systeem draait, ook inmiddels met (legale) versie van Office 2013 en het lijkt inderdaad ook wel wat vlotter te draaien dan Windows 7, maar geregistreerd krijg ik hem niet.
Wat doe ik fout? Heel omslachtig zou ik nog kunnen proberen een 64 bits XP versie te bemachtigen en vervolgens zo op te bouwen, maar nu even niet...
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline bsdaddict

  • Lid
Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/02, 11:46:49 »
De initiele vraag ging over de dual-boot voor een "oude" BIOS, niet een UEFI. Voor de pc's met een UEFI werkt het blijkbaar (redelijk) vlot, zie de post van TopGear.
@Maasnet : is uw pc eentje met een oude Bios of met de nieuwe UEFI ?

Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/02, 11:54:49 »
oude BIOS, maar zoals gezegd probeer ik het nu eerst virtueel
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/02, 11:58:11 »
De initiele vraag ging over de dual-boot voor een "oude" BIOS, niet een UEFI. Voor de pc's met een UEFI werkt het blijkbaar (redelijk) vlot, zie de post van TopGear.
@Maasnet : is uw pc eentje met een oude Bios of met de nieuwe UEFI ?
Oude bios.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/02, 15:01:45 »
Nu 5 dual/multiboot (Oude Bios) succesvol upgraded.
1 terug naar W7 via de ingebouwde W10 optie, videokaart niet ondersteund.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

swake

  • Gast
Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/22, 02:46:01 »
Ik lees nu pas dit topic.
#reactie 1
Citaat
Pjotr heeft er het volgende over te zeggen:
Citaat van: Pjotr op 2015/07/29, 16:10:39Om m'n handleidingen actueel te houden, heb ik vandaag op een tweevoudig opstartbare computer de bestaande Windows 8.1 opgewaardeerd naar Windows 10. De definitieve versie, met behulp van een iso-bestand:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO

Tijdens de installatie kun je kiezen voor opwaarderen "met behoud van" of schoon opwaarderen, dus radicaal: gewoon formatteren die partitie. Ik heb 't laatste gekozen.

Het installatieprogramma vraagt een paar keer om je productcode, maar die vraag kun je rustig overslaan. Op computers met voorgeïnstalleerde Windows 8.x zit de productcode in het UEFI, en dat leest W10 na installatie alsnog zelf uit.

Goed nieuws: Grub wordt niet gewist. Slecht nieuws: het UEFI werd op mijn computer geheel op z'n standaardwaarden teruggezet!   :o
Verder werd ook de Ubuntu-opstartregel gewist in het UEFI.

Om Linux Mint en Ubuntu weer opstartbaar te maken, moet je in het UEFI Windows bootmanager wederom naar onderen verplaatsen. De harde schijf (HDD) moet er in elk geval boven staan. Als je dan opnieuw opstart krijg je het Grubmenu weer te zien, als vanouds.

Het is maar dat je het weet....

Overigens zie ik vooral nadelen in Windows 10 Home t.o.v. 8.1. De niet-uitschakelbare automatische updates worden straks waarschijnlijk erg vervelend.... Natuurlijk net als je haast hebt (snel even je TomTom-navigatiekastje opwaarderen), gaat 't kreng bij het afsluiten tientallen updates lopen uitvoeren ("Sluit de computer niet af!").

Nu maar pas gelezen, en zal ook maar citeren, Het is maar dat je het weet .
Wat ik hier te lezen krijg is volledig fout uitgevoerd !!!

Citaat
Tijdens de installatie kun je kiezen voor opwaarderen "met behoud van" of schoon opwaarderen, dus radicaal: gewoon formatteren die partitie. Ik heb 't laatste gekozen.

Schoon opwaarderen is  Windows 7 of 8.1 bijwerken naar Windows 10 zonder dat programma's, persoonlijke documenten, e-mails enz.... meegenomen  worden maar de huidige windows 7 of 8.1  word bijgewerkt naar een nieuwere of hogere versie . Upgraden of opwaarderen is een bestaande versie bijwerken naar een nieuwere of hogere versie Ga jij de partitie formateren waar de vorige windows op geïnstalleerd stond , dan voer je geen schone installatie uit , maar een nieuwe kale installatie , met als gevolg dat je een nieuwe licentie kan kopen .

Offline roeland

  • Lid
Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/23, 14:14:01 »
Ik heb een oudere computer zonder UEFI.  Dual boot Xubuntu 14.40 en Windows 8.  Tot mijn verbazing verliep de update van W8 naar W10 zonder een enkel probleem.  Het enige wat ik heb gedaan is op de update knop voor Windows 10 drukken.  Het grub menu bleef in stand met als enige wijziging dat de tekst Windows 8 door Windows 8 is vervangen.  Geen vragen over productcodes e.d.

Mij ervaring nu; voor een update wel de nodige backups maken, kijken of je nog een installatie DVD van Windows 7 of 8 hebt (of kan maken) en gewoon de update starten.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Dualboot Update naar Windows 10
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/24, 17:09:33 »
Met een ouder bios gaat de upgrade van W8.1 naar W10 vlekkeloos.
(In Grub blijft wel de oude Windowsnaam staan - sec cosmetisch)

De laatste november update van W10 vond ik wat minder elegant. Werkt wel, maar in Grub (van de 14.04 versies) kwam bij mij 'Windows Recovery Environment' staan als entry voor W10.
Ook werd er meermaals herstart gedurende de installatie (lastig met een dual boot). Ik gebruik Windows op het moment bijna alleen nog maar om Windows te updaten (veel werk voor weinig plezier).

Met X/Lubuntu 15.10 geen last van: er komt netjes W10 in Grub te staan
(15.10 is welliswaar wat korter ondersteund, maar ook 14.04 gaat bij mij over naar 16.04 LTS- in beide gevallen geeft dat een levensduur van ca. 6 mnd).

NB: de echte grote november-update krijg je pas als je 31 dagen W10 hebt gedraaid en je niet meer terug kan naar W7/W8.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY