Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites  (gelezen 3501 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Gepost op: 2011/03/12, 16:21:33 »
Vanmiddag ben ik lelijk geschrokken bij het webstekbeheer van Google Sites. Ik heb een aantal webstekken, die vallen onder het Computertip-account. Eentje daarvan heb ik verwijderd. Tot zover niks aan de hand, dat doe ik wel meer. Maar: ineens waren *al* mijn webstekken verdwenen uit het beheerpaneel!

Ik schrok me natuurlijk rot. Een fout in de programmatuur van Google Sites! Ik wist immers zeker dat ik het goed had aangepakt. Menselijke fout was uitgesloten.

Gelukkig bleken bij controle de "verdwenen" sites nog steeds in de lucht te zijn. Razendsnel heb ik weer nieuwe kopieën gemaakt, ook lokaal op de harde schijf. Ik had wel oudere kopieën, maar die waren al enkele maanden oud.

Nu (een paar uur later) zijn de "verdwenen" webstekken inmiddels vanzelf weer opgedoken in het beheerpaneel, dus het was gelukkig een storm in een glas water. Maar ja, wel deze waarschuwing: wees voorzichtig met het verwijderen van webstekken uit Google Sites.....

Ter geruststelling van de regelmatige bezoekers van mijn webstek: ik maak altijd kopieën voor noodgevallen. Dat deed ik al en dat blijf ik doen. Voortaan wekelijks i.p.v. om de paar maanden.... :)

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/12, 17:04:22 »
Dit is een goede tip, alleen ken ik weinig mensen hier, die alles via Google Sites doet.

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/12, 17:19:55 »
Dit is een goede tip, alleen ken ik weinig mensen hier, die alles via Google Sites doet.

Pjotr, ik.

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/12, 17:22:45 »
Zei ik dan "niemand gebruikt het, dus boeit niet"?
Ik vind dat deze tip een sticky moet krijgen, maar ik weet gewoon niet wie het gebruikt op dit Forum.

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/12, 17:24:51 »
Dat was even flinke stress neem ik aan, tenminste, dat heb ik wel bij zulke gevallen. ;) Gelukkig dat je geen maanden werk kwijt bent geraakt!

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/12, 17:28:20 »
Sticky lijkt me een beetje overbodig, maar Pjotr, bedankt voor de tip :)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/12, 18:44:22 »
Sowieso moet je eigenlijk altijd overal backups van maken, er kan altijd ergens iets fout gaan!

Offline kriekske

  • Lid
Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/12, 22:04:54 »
Ik ben deze week ook geschrokken.
Ik gebruik Google docs als backup en ik ben 5 Gb aan mp3's kwijt.
Gewoon weg. Een melding hiervan gemaakt op het forum, maar ondertussen nog geen reactie van Google en waarschijnlijk zal dit ook niet gebeuren. Ondertussen is er nog een persoon die hetzelfde heeft. Al zijn mp3's kwijt. Ik had 17 Gb aan bestanden en nu nog 12 Gb. Gelukkig zijn deze wel gebackupd, maar de meeste dingen niet zoals belangrijke documenten,...
Doet mij toch eens nadenken om alles weer op harde schijf te plaatsen en hiervan een backup te nemen op een draagbare harde schijf ipv alles in de cloud.



Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/13, 09:06:01 »
Ik ben deze week ook geschrokken.
Ik gebruik Google docs als backup en ik ben 5 Gb aan mp3's kwijt.
Gewoon weg. Een melding hiervan gemaakt op het forum, maar ondertussen nog geen reactie van Google en waarschijnlijk zal dit ook niet gebeuren. Ondertussen is er nog een persoon die hetzelfde heeft. Al zijn mp3's kwijt. Ik had 17 Gb aan bestanden en nu nog 12 Gb. Gelukkig zijn deze wel gebackupd, maar de meeste dingen niet zoals belangrijke documenten,...
Doet mij toch eens nadenken om alles weer op harde schijf te plaatsen en hiervan een backup te nemen op een draagbare harde schijf ipv alles in de cloud.




Dat kan, maar op zich is niks veilig, alles kan kapot gaan, zelfs een draagbare hdd, of die zelfs juist. Ook in de cloud gebeuren dat soort dingen. Bij een betaalde dienst zou ik het begrijpen dat je het team dat erachter zit aanspreekt, maar google biedt alles gratis aan, en zal geheid ergens inde privacyverklaring hebben staan niet aansprakelijk te zijn...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/13, 11:17:31 »
17 Gb aan bestanden

Hoe kan dat? Google Documenten biedt toch slechts 1 GB ruimte?

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/13, 11:20:02 »
Google Apps Premier?

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/13, 15:30:36 »
Fijn dat het paniek om niks geweest is, maar kan me voorstellen dat je even met klamme handjes en wat zweetparels op je voorhoofd gezeten hebt.

Offline kriekske

  • Lid
Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/13, 18:20:13 »
Ik heb extra ruimte gekocht.
Momenteel heb ik 20 Gb bijgekocht en ik was van plan om 80 Gb te nemen, maar hier ga ik van terugkomen.
Op het Google forum zijn al 3 mensen het slachtoffer hiervan.
Mijn filmpjes en foto's staan allemaal online (Picasaweb) zonder backup op een harde schijf, maar ik ga dus deze week een harde schijf bijkopen en alles opnieuw downloaden en op harde schijf plaatsen zodat ik 2 backups heb.
Alle documenten die ik wil bewaren scan ik in en staan online.
Ik vind dit gemakkelijk om allerlei dingen te delen met personen en indien de computer defect geraakt is dit geen probleem want alles staat in de cloud. Tot deze week dus.   :|

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/13, 18:28:43 »
Ik vind dit gemakkelijk om allerlei dingen te delen met personen en indien de computer defect geraakt is dit geen probleem want alles staat in de cloud. Tot deze week dus.   :|

Google gebruikt ook maar servers en software, geen magische wondermiddelen die nooit falen. Het is misschien niet goed voor hun imago, maar ge kunt nooit 100% zeker zijn dat er niks met uw bestanden gebeurd.
Dus een backup maken is nooit overbodig, zeker als die bestanden zo belangrijk zijn.

Offline kriekske

  • Lid
Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/28, 11:56:17 »
Ondertussen heb ik mijn mp3-bestanden terug.
Ik ben gecontacteerd door een Google medewerker die enkele vragen stelde en sinds eergisteren zijn mijn bestanden terug.

Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/31, 02:53:17 »
Wat betreft het cloud-gebeuren heb ik last van hoogtevrees. In mijn pc zit een 2e hd voor backups de rest gaat eens in de zoveel tijd op een cd-rommetje. Bovendien hou ik er al helemaal niet van om mijn (prive)gegevens/documenten op servers van google e.d. te zetten. Een ieder voor zich natuurlijk, maar ik blijf liever down to earth ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline hvb

  • Lid
Re: Waarschuwing: webstekbeheer Google Sites
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/31, 20:16:13 »
Ook iets mee gemaakt met google vanmiddag.

Ik ben een video aan het uploaden, en overweeg om een weinig bekeken andere video te verwijderen. Ik vink de video aan, klik op verwijderen en krijg de waarschuwing dat ik meerdere video's wil verwijderen, en of ik wil doorgaan (nee natuurlijk niet).
Ik controleer de lijst en zie dat ik echt maar één video heb aangevinkt. Bij een tweede en derde poging bleef het resultaat hetzelfde.

Even geen video's meer weggooien bij youtube.