Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update probleem ( opgelost )  (gelezen 1247 keer)

Offline MichelP

  • Lid
Update probleem ( opgelost )
« Gepost op: 2012/08/18, 15:32:40 »
Ik heb een vraagje over het automatisch updaten, ben een tevreden Linux gebruiker maar is het enige euvel wat ik steeds tegen kom en snap daar niks van.

Gebruik overigens Linux Mint 13, maar had dit probleem ook met Ubuntu zie ander topic.
Heb de levels 1, 2 ,3 en 5 aan gevinkt en elke dag als ik handmatig check zijn er meerdere updates.
Hopelijk heeft iemand een tip voor mij bij voorbaat bedankt alvast. ;)

Lol mode

O ja en windows gebruik ik ook regelmatig, op de dinsdag patch dagen....o nee verhip ook nood patches.
Kortom zit vaak op security. nl en de dag dat windows voorgoed van me pc af gaat komt dichter bij.

Lol mode uit. 8-)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/20, 14:33:30 door MichelP »
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Re: Update probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/18, 15:55:39 »
Wat is het probleem, het aantal updates (daar is niet veel aan te doen) of dat je ze niet automatisch krijgt?

Offline MichelP

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/18, 16:38:05 »
Dat staat in mijn openings zin automatisch.
Ben controle freak alles moet gewoon werken zeg maar.
Ben veel sudo en terminal oplossingen tegen gekomen, maar durf ik niet aan te beginnen, want zijn allemaal verschillend.
Kortom wil weten wat ik doe, dat is mijn punt.
Wil in jip en janneke taal weten, wat ik moet doen als het kan? :)

Om nog even te verduidelijken, vergelijk graag dingen.
Zie airbags en gordels in een auto.
Gordel werkt, airbag kan je niet testen, wil gewoon safe zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/18, 16:45:13 door MichelP »
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Update probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/18, 17:18:44 »
Als ik je goed begrijp, wil je alle updates automatisch laten installeren?
Nu ben ik zelf geen control-freak, maar wil dit nu juist niet: ik wil nl. graag zien wat er wordt aangeboden. Dan weet ik tenminste wat er gebeurd  ;) Maar goed, er is ook wat voor te zeggen.

Je kan in de Update Manager de security updates automatisch laten installeren, gewoon via het menu. Altijd handig als je Ubuntu installeert bij een minder handige kennis, die 100 km. verderop woont.
Als je alle updates automatisch wilt laten installeren, dan voorziet het menu daar niet in- dus moet je zelf configuratiefiles gaan aanpassen: http://www.liberiangeek.net/2012/01/turn-on-automatic-update-in-ubuntu-11-10-oneiric-ocelot/?ModPagespeed=noscript , voor een vrij duidelijke tutorial.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline HarzG

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/18, 17:53:53 »
... in aanvulling op het verhaal van asphyxia ...
Er is ook een Duitstalige informatie beschikbaar over het automatisch installeren van "overige" updates.
Op deze site wordt ook uitgelegd dat Canonical een overbelasting van de servers wil voorkomen en daarom naast de standaard-vertraging (login+5min) een random-vertraging heeft ingebouwd.

Verder kan er een "probleem" voor het zoeken/aanbieden van upgrades bij notebooks ontstaan omdat het systeem liever aan een stopcontact wil hangen voordat men zware installaties uitvoert. (Als de accu tijdens de installatie op is, dan heb je een beschadigd systeem zodra Murphy tussen de hardware en de software zit.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline MichelP

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/19, 03:46:29 »
Ok bedankt voor de reactie `s, heb dit gedaan en wacht in spanning af of ze komen.
Dan pas schrijf ik opgelost in de topic titel, maar zal sneller zijn als met ubuntu.
Kreeg ze dacht ik gemiddeld eens in de week.
In mint bijna dagelijks bedenk ik me nu.
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline MichelP

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/19, 05:20:36 »
Nog een aanvulling las net op me gemak terug, wordt volgens mij nog steeds niet begrepen en zo moeilijk is mijn vraag toch niet?
Reageer nu even op de reaktie van asphyxia, quote niet wordt het nog ingewikkelder.

Als je pc is op gestart zie je een groen v teken, betekent up to date en staat letterlijk u systeem is bij gewerkt.
Niet dus als ik dan controleer en er op klik staan er updates klaar?
Er hoort gewoon een blauw pictogram te staan, in het blauw updates beschikbaar.
Wil ook weten wat ik installeer namelijk, dus nee niet automatisch. ;)

Om het nog ingewikkelder te maken heb het advies, weer uit geschakeld want wil niet automatische updates, wil bijna zucht zeggen maar komt door de warmte denk. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/19, 05:30:25 door MichelP »
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline jan11000

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/19, 08:08:32 »
Dacht dat ubuntu om de dag voor update's kijkt.
Dus indien je 100% wilt updaten en wilt kijken wat geupdate wordt, dan zul je elke dag zelf moeten updaten.

Offline jolo

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/19, 09:55:39 »
Als Softwarebronnen op tabblad Updates, Automatisch controleren op updates: Wanneer er veiligheidsupdates zijn op direct weergeven staat, en Wanneer er andere updates zijn staat op Wekelijks weergeven, dan hoeft er niet meer handmatig op updates te worden gecheckt.

Dat de andere updates op Wekelijks weergeven staat, is omdat deze minder belangrijk zijn dan de   veiligheidsupdates. Zelf installeer ik de andere updates meestal gelijk mee, met de  veiligheidsupdates.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/19, 10:13:12 »
Om het nog ingewikkelder te maken heb het advies, weer uit geschakeld want wil niet automatische updates, wil bijna zucht zeggen maar komt door de warmte denk. :)
Waarom gebruik je niet de functie om alle beschikbare updates meteen te laten downloaden?
Op deze manier worden die op de achtergrond binnengehaald en je moet ze dan alsnog "handmatig" installeren -> gevolg, je ziet ze allemaal.

Het kan aan mij liggen, maar ik ben er slechts een korte tijd met Mint bezig geweest en begreep de verschillen tussen Ubuntu en Mint niet door de Mint-update-functie. Als ik mij goed herinner, waren de updates in Ubuntu (1-2 dagen?) eerder beschikbaar.
Het lijkt mij beter deze vragen in het Mint-forum te stellen, want daar weet men tenslotte of de snelle/langzame updates ook bij andere Mint-gebruikers voorkomen. Misschien kan je ook een andere server gebruiken, laat bij de update-functie zoeken naar de snelste ... ("andere" server -> rechtboven "snelste zoeken").
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline MichelP

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/19, 14:04:29 »
Even een correctie op mijn reactie, of jullie me vraag niet snapte zo ingewikkeld is die toch niet...

Heb het net mijn vriendin laten lezen en ik vroeg is toch geen chinees?
Ze zei,  je had ook gewoon kunnen vragen waarom doet het blauwe update dingetje met updates beschikbaar het niet.
Ze heeft nog gelijk ook zeg, mijn vraag is complexer als de oplossingen.  :rolleyes:

Bedankt weer voor de reactie`s  ga er morgen mee verder is 32 C strand weer dus. :)
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline MichelP

  • Lid
Re: Update probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/20, 14:31:20 »
Nou bij deze opgelost, vraag me niet hoe weet ik niet meer precies.
Bedankt voor jullie reactie .
Tip gevonden door Mint te googlen en kreeg net eindelijk het blauwe `dingetje`met updates beschikbaar. ;)
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline MichelP

  • Lid
Re: Update probleem ( opgelost )
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/26, 05:45:39 »
Nou klein vervolg ben er achter wat het was en misschien  handig als nog iemand dit probleem tegen komt.
Ik heb namelijk de pc van de buurvrouw van het gedrocht, nou laat maar begint met een V verlost.
Kwam zelfde probleem tegen en komt denk ik doordat ik mijn account type van administrator naar desktop user had gewijzigd voor nog meer veiligheid.
Probleem kwam pas na dat ik alles naar wens had ingesteld, niet na schone installatie.

Nog even en er kan expert bij me avatar. ;)
 
« Laatst bewerkt op: 2012/08/26, 06:01:09 door MichelP »
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya