Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux installatie op usb stick  (gelezen 3979 keer)

tsjippy

  • Gast
Linux installatie op usb stick
« Gepost op: 2009/05/18, 10:27:04 »
Hallo,

op mijn externe hardeschijf heb ik de nieuwste versie van ubuntu geïnstalleerd en dat werkt perfect.
Nu wil ik het ook op mijn usb stick van 64 GB, maar dat lukt niet.
Als ik het via de normale installatie probeer krijg ik de erro dat het ext3 bestandssysteem niet gekoppeld kan worden aan/
Als ik het via http://www.pendrivelinux.com/ probeer krijg ik de melding:  "boot error".
Weet iemand hoe het komt dat linux het wel doet op een externe hardeschijf en niet op een usbstick en hoe het dan wel moet?


Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/18, 16:05:21 »
Gebruik je de persistant uitleg? Als je het gaat installeren krijg je tijdens de installatie nog fouten te zien? Kan je niet de Live cd gebruiken en dan installeren op je USB stick, natuurlijk wel bij de installatie aangeven dat de Grub op de USB stick komt. Na het instellen van de partities, swap en root / , krijg je een scherm met alle instellingen die je gedaan hebt. Rechts onder staat een knop geavanceerd, als je hier op drukt kan je Grub installeren waar jij wilt. Het beste is om je harde schijven fysiek af te koppelen,, lukt dat niet moet je de Grub menu.lst aanpassen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/18, 16:23:07 »
Er zijn drie hoofdmanieren. Zie hieronder.

Nummer 3 is een afrader, want het levert een behoorlijk traag systeem op. Omdat USB-doorvoersnelheid sowieso al vrij traag is en omdat schrijfacties op flitsgeheugen zeer traag zijn (lezen is wel snel).

Ik heb het voor de lol ook weleens gedaan, maar het valt in de praktijk erg tegen. Bovendien slijt het flitsgeheugen van de staaf snel, door de vele schrijfacties.

Ik raad dus methode 1 of 2 aan, want als Live-USB doet Ubuntu vrijwel alleen leesacties en nauwelijks schrijfacties. Werkt dan vrij vlot.

1. een Ubuntu Live-usb-staaf maken met Unetbootin.
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Met Unetbootin kun je ook andere distro's op de USB-staaf zetten, dan alleen Ubuntu. Fedora 10 is ook een leuke voor op de staaf. Een aardige mini-Linux op de staaf is Puppy Linux.

2. een Ubuntu Live-usb-staaf maken in Ubuntu 9.04 zelf.
Via het menu van 9.04, ik dacht ergens in Systeem - Beheer. Wijst zich vanzelf.

3. een volledige installatie op een USB-staaf, eveneens met Unetbootin.
Aanpak: verdeel de USB geheugenstaaf in drie partities, waarvan 1 x swap, 1 x EXT2 en 1 x FAT32. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Gparted LiveCD:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Installeer daarna met behulp van Unetbootin, de Netinstall-versie van de distro van je keuze, op de FAT32-partitie op de staaf.

Zorg ervoor, dat in het BIOS van de computer, de opstartvolgorde zodanig is, dat USB-media bovenaan staan. Start daarna de computer op vanaf de USB-geheugenstaaf. En installeer de distro op de EXT2-partitie van de staaf.

Grub wordt nu netjes in de MBR van de staaf gezet. De MBR van de interne harde schijf van de computer wordt geheel met rust gelaten.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/18, 16:54:36 door Pjotr »

tsjippy

  • Gast
Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/19, 15:17:19 »
Bedankt voor de goede reacties!

Ik heb alle drie de opties geprobeerd en alle drie werken ze niet helaas.

1. een Ubuntu Live-usb-staaf maken met Unetbootin: hierbij krijg ik de melding dat het niet mogelijk is om te laden.

2. een Ubuntu Live-usb-staaf maken in Ubuntu 9.04 zelf.: Dit kan hij niet omdat er een unrecognized disk label is.

3. een volledige installatie op een USB-staaf, eveneens met Unetbootin.: Hierbij krijg ik de melding: boot error.

En normale installatie lukt dus niet omdat hij de partitie niet aan \ kan koppelen.

4 pogingen, 4 errors, hoe komt het dat het op andere usb sticks wel lukt?
Ik heb een sony micro vault  van 64 GB


Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/19, 15:23:14 »
Heb je de USB stick er zo uitgetrokken onder Windows zonder eerst netjes af te koppelen?
Hoe is de USB geformatteerd? NTFS? Probeer anders met Gparted de stick te formatteren naar FAT32.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

tsjippy

  • Gast
Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/19, 15:46:39 »
ik heb inderdaad niet afgekoppeld, mischien is dat het probleem.

Ik heb hem wel fat32 geformateerd.

Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/19, 18:20:03 »
Even opnieuw in Windows aankoppelen, daarna netjes afkoppelen, anders blijft er als het ware een slotje opzitten. Anders om geld dat ook, ook in Ubuntu netjes afkoppelen anders kan Windows er ook niets mee.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 00:17:19 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/19, 18:57:29 »
Gijsbert heeft gelijk: even in Windows de USB-staaf "veilig verwijderen" via het pictogram rechtsonder in het systeemvak. W. schrijft dan een stopcode die Linux nodig heeft.

Maak er een goede gewoonte van.... Ook in Windows is "veilig verwijderen" er niet voor niets.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/19, 19:03:41 door Pjotr »

tsjippy

  • Gast
Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/20, 11:56:46 »
helaas heb ik door al het formateren nu mijn stick gesloopt.

Onder windows geeft hij aan dat hij een grootte heeft van 0 bytes, en kan hij hem niet formateren.

Onder linux zegt hij dat er een nieuwe partitietabel moet komen, als ik dat doe geeft hij de volgende keer dat opnieuw aan.

Iemand een reparatie idee?

Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/20, 13:23:52 »
Misschien kan je nog wat doen met dit proggie (is een windows proggie)
http://www.transcendusa.com/Support/DLCenter/Software/mFormat_A.zip

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Linux installatie op usb stick
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/20, 13:39:41 »
Of met testdisk, staat op de knoppix cd, op de Ubuntu live cd helaas niet. Is een terminal progje.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.