Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scanner Medion 9705  (gelezen 3918 keer)

Offline db

  • Lid
Scanner Medion 9705
« Gepost op: 2008/06/05, 22:22:15 »
Hallo,

Net Ubuntu 8.04 geïnstalleerd.
Heb een scanner Medion 9705.
Wordt herkend als zijnde artec eplusu enz.
Als ik echter gebruik maak van xsane krijg ik een foutmelding. M.n.; Kon apperaat niet vinden. Artec blablabla. Fout argument.
Iemand een idee hoe ik m'n scanner wel aan de praat krijg.

Cfr. volgende site http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-MEDION-LIFETEC-TEVION-CYTRON zou m'n scanner wel ondersteund worden en moeten werken
Grtz
Db

Ralphius

  • Gast
Scanner Medion 9705
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/06, 20:51:39 »
Ik heb een hele tijd geleden eens een dergelijk probleem opgelost voor iemand, en naderhand dit genoteerd, ik geef je mee voor wat het waard is, ik volgde onderstaande link op dit forum... en dan ook verder uitgewerkt, want het ging niet vanzelfsprekend, maar heb toen toch die scanner werkende gekregen...

R.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5265

In de locatie /usr/share/sane/
moet je een dir aanmaken
/artec-eplus48u

daarin moet een bestandje van de installatie cd rom van de scanner;
Artec48.usb
De installatie-cd was niet voorhanden; dan maar de driver van de medion site gehaald en met wine getracht te installeren wat niet lukt maar op deze manier konden we wel het bestand Artec48,usb copieren.

dan moet je het config bestand aanpassen
dat bevind zich in:
/etc/sane.d/artec_eplus48u.conf

en hierin moet je je device aangeven
en dit vind je door het commando lsusb
zoek naar dit

“Bus 005 Device 005: ID 05d8:4003 Ultima Electronics Corp. Artec E+ 48U

Offline db

  • Lid
Scanner Medion 9705
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/07, 14:15:26 »
Hallo,

Heb de juiste dir gevonden.  Kan echter niet de gewenste dir bij maken.  Heb blijkbaar niet voldoende rechten.  Heb nochtans geen aparte admin account aangemaakt bij installatie. Als ik kijk binnen de gebruiksinstelling zijn er blijkbaar twee accounts. M.n. root en m'n aangemaakte gebruikersaccount. Hoe moet ik dit nu oplossen?

Mvg,
Db

Scanner Medion 9705
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/18, 17:22:18 »
in de terminal type je:
sudo nautilus
vervolgens wordt je password gevraagd en daarna ga je in de inmiddels door de terminal geopende nautilus naar de map /usr/share/sane en daar kun je de map aanmaken met de gewenste naam: artec-eplus48u.
Met bovenstaand commando ben je tijdelijk alleenheerser en kun je alle mappen openen.
Pas op dat heeft ook consequenties....!
Je kunt het ook gebruiken om het configuratiebestand aan te passen.
Ben hier ook bezig met installeren van dezelfde medion scanner en vond dit topic.
Mocht je het bestandje artec48.usb nodig hebben kan ik het je per e-mail toesturen is maar 8 kb klein.

EDIT:
Helaas moet ik melden dat het op de door Ralphius beschreven manier hier niet wil werken.

Xsane meldt: Kan apparaat niet vinden 'artec_eplus48u:libusb:002:005;
                    Fout argument

Zal alles nog eens overdoen en weer herstarten om te zien of ik ergens foutjes heb gemaakt.....
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline db

  • Lid
Scanner Medion 9705
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/19, 09:07:26 »
Spijtig dat het voor jou niet lukt Peter.

Bij mij is het wel gelukt.  Heb de handleiding gevolgd en hij deed het onmiddellijk.

Mvg,
Db

Scanner Medion 9705
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/19, 11:55:59 »
@db: Goed te horen dat het bij jou wel lukte, dan moet het hier ook gaan.
Welke methode heb je toegepast: die van het oorspronkelijk topic (5265) of die van Ralphius?
Er zijn enkele wezenlijke verschillen tussen beide methodes.
Ralphius spreekt over een dir ( map toch ?) met de naam:artec-eplus48u.
Moet dat niet zijn: artec_eplus48u ?
Is jouw artec.usb bestand ook maar 8Kb klein? Ik heb hem van de originele cd gehaald en daar staan er drie op alledrie onder verschillende windows versies. Maar volgens mij is er geen verschil in die bestanden (althans niet in datum en grootte).
Alvast bedankt voor je tegenbericht

EDIT
Hier werkt het nu ook. Bleek wat over het hoofd te hebben gezien.
Overigens moet de map inderdaad artec_eplus48u heten zoals ik hierboven aangeef.
Misschien kan iemand anders daar weer zijn voordeel mee doen.
We kunnen dit topic dus sluiten db (mag jij doen, want jij hebt het geopend).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Ralphius

  • Gast
Scanner Medion 9705
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/19, 13:24:07 »
Het is al een hele poos geleden dat ik dit deed, nu ik heb toen kort nadien genoteerd wat ik had gedaan, ik geef je mee wat ik toen genoteerd heb. Het was ook niet op mijn pc en ook niet mijn scanner...

lees dit

hopelijk heb je er wat aan..

beste groet

Ralph

edit: ja dit komt  op hetzelfde neer wat ik voorheen al postte, sorry dat ik je niet verder kan helpen

Scanner Medion 9705
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/19, 14:28:47 »
@Ralphius: Ik ben je juist heel dankbaar voor je hulp en dat er een klein foutje in de bestandsnaam zat heeft me hooguit wat extra tijd gekost.
Mijn edit en jouw bericht hebben elkaar gekruist (practisch op zelfde tijdstip)
Lees in mijn #7 de EDIT: het werkt nu PRIMA mede dankzij jouw aanwijzingen en link.
Dank daarvoor
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood