Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tip: pdf maken van website  (gelezen 3435 keer)

tip: pdf maken van website
« Gepost op: 2014/12/12, 17:14:33 »
Hallo,

In een eerder topic over het Xubuntu boekje van Just raakten we aan dit onderwerp: hoe kan ik netjes een pdf maken van de inhoud van een website?
Er werden programma's en online mogelijkheden genoemd. Ikzelf gebruik soms een Mozilla Firefox plugin, genaamd Print pages to pdf. Maar dat heeft vaak zo zijn beperkingen.

Tótdat ik de nieuwste Libre Office weer eens probeerde. Nieuw is in dit geval: 4.3.3.2
Zowel onder Linux als Windows, kun je hierin heel eenvoudig tekst en plaatjes inclusief opmaak plakken. Dat was tot voor kort echt niet zo eenvoudig, maar nu - yum!
Deze tip wilde ik jullie niet onthouden.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/12, 17:54:10 »
Firefox heeft standaard de optie "Deze pagina afdrukken".
Dan krijg je hetzelfde als met: http://www.printwhatyoulike.com/

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/12, 18:07:04 »
Firefox heeft standaard de optie "Deze pagina afdrukken".
Dan krijg je hetzelfde als met: http://www.printwhatyoulike.com/

Ja die gebruik ik ook gewoon. Werkt prima.

In de android-mozilla zit wel die leuke functie. Ik geloof onder Menu -> Extra -> Maak pdf van pagina.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/13, 10:21:33 »
Hai Femke,

Wat ik doe, is alles selecteren van een pagina, kopiëren en dan plakken in Libre Office. Dat loopt echt gesmeerd.
Vervolgens kun je alle zaken weghalen die je niet wilt en eventueel de opmaak aanpassen.
Via Bestand > Exporteren als PDF kun je er een pdf van maken.

Eerder kreeg je dan niet alle plaatjes mee, of links. Maar nu importeert Libre Office alle inhoud wel. Dat is echt veranderd en ik ben er zelf blij mee. Icoontjes van bv Facebook blijven achterwege, maar die zou ik toch verwijderen.

Zo heb je meer controle over het uiteindelijke pdf en bovendien een bewerkbaar .odt bestand op je computer.
Online toepassingen maken wel een pdf, maar ik vind de vrijheid vaak niet groot genoeg om het bestand aan te passen. En als ik later het pdf wil aanvullen, gaat dat ook niet eenvoudig.

De discussie ging er toen over, dat het me leuk leek om een klein boekje te maken van bijvoorbeeld een eigen blog. Op deze wijze kun je de pagina's inhoudelijk opslaan en later tot één geheel maken.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline EZ-man

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/13, 10:54:13 »
@Kristie: dat het kopieren vanuit de webbrowser naar LibreOffice nu ook met plaatjes lukt is afhankelijk van de browser (en ligt niet aan LO). De browser Opera bv doet het standaard niet.

De andere methode, direct een pdf maken vanuit de browser, is afhankelijk van de style sheets die de browser (en de website) hanteert. Als voorbeeld: smalle kolommen van de website kunnen in de print-versie tot volle papierbreedte worden omgezet. De verschillende browsers behandelen dit soort wijzigingen in pagina opmaak niet uniform.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/13, 17:39:32 »
Of het browser gerelateerd is weet ik niet.
Ja, het is browser gerelateerd.

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/13, 20:16:07 »
Hier in Yandex Browser kan ik, na gekozen te hebben voor Opslaan als PDF, de PDF alleen maar bewerken met een PDF-editor als Master PDF Editor bijv. (en voor de volledigheid: Yandex Browser is gebaseerd op Chromium).

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/14, 15:40:17 »
Hej,
Hier had ik gisteren toch een antwoord gepost, wat er nu niet staat. Hmmm dat gebeurt me wel vaker met mijn Lubuntu laptop.

Herkansing:
Onder Windows kan je ook webpagina's importeren vanuit Internet Explorer en Opera. Alleen png's worden geplet..

Nu onder Linux Mint even Chromium en Opera getest. Chromium zelfde verhaal als hierboven. Het maakt trouwens ook uit of je daarmee kopieert via de opdrachten copy & paste, of dat je alleen selecteert en plakt met de middelste muisknop. In het laatste geval komen er geen plaatjes mee.

Opera onder Linux - oudere versie?- kan alleen de tekst aan.

Dus ja, het is afhankelijk van de browser en toch vermoedelijk ook van Libre Office. Want LO kon het eerder echt niet, dat weet ik zeker. En na een nieuwe versie te hebben geïnstallleerd lukte het allemaal wel.

Maar wanneer je bijvoorbeeld van je eigen blog een bewerkbaar bestand wilt maken, zoals .odt, dan kan dit prima via Mozilla Firefox. En vandaar kun je er een pdf van maken. Soms is dit een functie die je graag wilt gebruiken met vrijheid om de inhoud aan te passen. Of zoals in dit geval, om er een pdf-boekje van te kunnen maken.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Henkp

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/14, 16:08:29 »
Als je iets moois wilt hebben kijk dan eens hier voor een: > http://wps-community.org/
Werkt bij mij op Ubuntu een stuk beter dan de laatste LO Versie: 4.3.4.1  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/12/14, 16:13:40 door Henkp »

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/15, 08:21:13 »
Hai Henkp,

Dit topic ben ik gestart om een tip te geven over het maken van een goed bewerkbare kopie van internetwebsites.

Dus, als je een bijvoorbeeld blog hebt en je zou er een boekje in pdf formaat van willen maken, dan kan je daar tegenwoordig heel handig Libre Office voor gebruiken.

Ik weet niet of Kingsoft Office daarvoor geschikt is. Als je daar positieve ervaring mee hebt, zou ik het graag lezen.
Groetjes Kirstie
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Henkp

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/15, 11:26:08 »
Hai Henkp,

Dit topic ben ik gestart om een tip te geven over het maken van een goed bewerkbare kopie van internetwebsites.

Dus, als je een bijvoorbeeld blog hebt en je zou er een boekje in pdf formaat van willen maken, dan kan je daar tegenwoordig heel handig Libre Office voor gebruiken.

Ik weet niet of Kingsoft Office daarvoor geschikt is. Als je daar positieve ervaring mee hebt, zou ik het graag lezen.
Groetjes Kirstie

Kirstie, ik weet maar al te goed dat je daar voor dit topic bent begonnen, vandaar die link.
Mijn ervaring is dat als je met Libre Office gaat werken en er een hele grote pagina met veel plaatjes in plakt, dat het dan zeer stroperig gaat of zelfs met het inladen blijft hangen.

En dat zelfde bij Kingsoft Office gedaan en het dan probleemloos werkt. Alleen het nadeel is dat het alleen in het Engels is en wat andere talen, maar nog niet in het Nederlands. Maar om op zo manier PDF te maken daar is het heel goed voor te gebruiken, dus laat ik ze er alle 2 gewoon opstaan.
Dat zowel in Mint 17.1 Cinnamon/Rebecca als ook in Ubuntu 14.04.1 beiden 64 bit.  =D =D

Offline Ramana

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/15, 13:54:48 »
Heb ook een tijdje met KO gewerkt, prima software en gaat aanzienlijk beter om met ' dat formaat wat niet genoemd mag worden'  om met Harry Poter te spreken.  Als ik me goed herinner heb ik ook de NL taalbestanden kunnen downloaden.....

Offline Henkp

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/15, 14:26:18 »
Heb ook een tijdje met KO gewerkt, prima software en gaat aanzienlijk beter om met ' dat formaat wat niet genoemd mag worden'  om met Harry Poter te spreken.  Als ik me goed herinner heb ik ook de NL taalbestanden kunnen downloaden.....

Als je die taalbestanden nog eens kunt vinden of een link er naar toe, hou ik mij zeer aanbevolen.

Groet,
Henk

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/15, 14:37:06 »
Die taalbestanden zijn allang niet meer up-to-date. Ik was daar ooit aan begonnen maar met nieuwere versies van Kingsoft Office heb ik dat verder niet meer bijgehouden.

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/15, 15:04:21 »
@ Henkp

Kirstie, ik weet maar al te goed dat je daar voor dit topic bent begonnen, vandaar die link.
Mijn ervaring is dat als je met Libre Office gaat werken en er een hele grote pagina met veel plaatjes in plakt, dat het dan zeer stroperig gaat of zelfs met het inladen blijft hangen.

En dat zelfde bij Kingsoft Office gedaan en het dan probleemloos werkt. Alleen het nadeel is dat het alleen in het Engels is en wat andere talen, maar nog niet in het Nederlands. Maar om op zo manier PDF te maken daar is het heel goed voor te gebruiken, dus laat ik ze er alle 2 gewoon opstaan.
Dat zowel in Mint 17.1 Cinnamon/Rebecca als ook in Ubuntu 14.04.1 beiden 64 bit.  =D =D
Ah, bedankt voor de verheldering.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Ramana

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/15, 19:30:57 »
Als je die taalbestanden nog eens kunt vinden of een link er naar toe, hou ik mij zeer aanbevolen.

-------------------------

Dit kwam ik tegen: http://wps-community.org/download/dicts/
Heb het even gecontroleerd, het werkt.
NL taal bestand is ruim een jaar oud.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/15, 19:32:39 door Ramana »

Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/15, 20:25:45 »
Ik zal kijken of het me lukt om de vertaling bij te werken :) (de vertaling dus, *niet* de spellingcontroletaalbestanden)

Offline h2o

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/15, 22:02:30 »
Ik weet niet precies wat de bedoeling hiervan is, maar het wegschrijven van een website naar PDF kan kinderlijk eenvoudig:
sudo apt-get install cups-pdfDan bij de website van keuze afdrukken en dan de PDF printer, voilà...
Zijn er pagina's die je er naderhand uit wil hebben of gedraaid:
sudo apt-get install pdfshufflerHiermee kun je de pagina's prima mee bewerken, zelfs overbodige marges eraf knippen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Henkp

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/15, 22:40:41 »
Als je die taalbestanden nog eens kunt vinden of een link er naar toe, hou ik mij zeer aanbevolen.

-------------------------

Dit kwam ik tegen: http://wps-community.org/download/dicts/
Heb het even gecontroleerd, het werkt.
NL taal bestand is ruim een jaar oud.

Vriendelijk bedank.
Maar waar moet ik de bestanden dan in de .kingsoft/office6 dan plaatsen? ik heb er alleen maar een map dicts in en geen Language map. En als ik ze in de dicts map plaatst dan werkt het niet.

Offline Henkp

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/15, 22:47:17 »
Ik weet niet precies wat de bedoeling hiervan is, maar het wegschrijven van een website naar PDF kan kinderlijk eenvoudig:
sudo apt-get install cups-pdfDan bij de website van keuze afdrukken en dan de PDF printer, voilà...
Zijn er pagina's die je er naderhand uit wil hebben of gedraaid:
sudo apt-get install pdfshufflerHiermee kun je de pagina's prima mee bewerken, zelfs overbodige marges eraf knippen.

Die heb ik alle 2 geïnstalleerd staan, maar voldoen niet aan hetgeen ik er mee wil doen. Zoals het aanklikbaar van hyperlinken en een goede index, daar dat in de war loop zodra je de pdf files gaat mergen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: tip: pdf maken van website
« Reactie #20 Gepost op: 2014/12/15, 22:48:44 »
Ik zal kijken of het me lukt om de vertaling bij te werken :) (de vertaling dus, *niet* de spellingcontroletaalbestanden)

Dat is heel fijn om te horen.

Bij voorbaat vriendelijke dank voor de te nemen moeite,

Henk