Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian (testing) Lenny  (gelezen 12282 keer)

Debian (testing) Lenny
« Gepost op: 2009/12/20, 00:07:04 »
Ik heb recentelijk voor een vriend op de computerclub een Debian netinstall (testing) gedaan en heb daar na installatie iets raars mee voor. Alles werkt perfect, behalve, als ik in de terminal met sudo een bewerking (installeren) wil uitvoeren en het root-wachtwoord ingeef, wordt ik géén root, dat wordt ik enkel door het gebruik van su - + het root-wachtwoord. Dan kan ik wel een programma installeren.

Debian werkt in grote lijnen net als Ubuntu, en gebruikt dus ook sudo om root te worden, maar dat gaat hier niet, wél via su - dus. Er is tijdens de installatie wel degelijk een root-wachtwoord aangemaakt, plus een "normale gebruiker met wachtwoord". Weet soms iemand waar dit aan kan liggen?
Graag wat info hieromtrent.  :|
« Laatst bewerkt op: 2009/12/20, 10:57:25 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/20, 09:44:38 »
Volgens: O'Reilly's Linux-desktop pocketguide (ISBN 0-569-10104-X) is "sudo" van Ubuntu de uitzondering (die via een programma loopt) om root te worden en is "su -  en daarna het wachtwoord" de normale gang van zaken binnen Linux. "su" kan beëindigd worden door "exit", waarna je weer gewone gebruiker bent.

Ik vind dit eigenlijk bevestigd door wat je moet doen om bij je printer te kunnen, daar wordt je ook in Ubuntu echt "root".
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Duckie

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/20, 11:21:34 »
Je kunt sudo gewoon gebruiken onder Debian.
Krijg je een foutmelding, of is sudo niet geïnstalleerd?
Als het laatste het geval is kun je gewoon (als root uiteraard) "apt-get install sudo".
Waarschijnlijk moet je hierna nog je gebruikersnaam toevoegen met "visudo".
____________________________________________

Offline koos4401

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/20, 11:37:09 »
Duckie schreef:
Citaat
Krijg je een foutmelding, of is sudo niet geïnstalleerd?
Als het laatste het geval is kun je gewoon (als root uiteraard) "apt-get install sudo".

Dit bevestigt dus mijn bericht:
Koos4401 schreef:
Citaat
is "sudo" van Ubuntu de uitzondering (die via een programma loopt)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/20, 11:38:51 »
Citaat
Je kunt sudo gewoon gebruiken onder Debian.
Krijg je een foutmelding, of is sudo niet geïnstalleerd?
Als het laatste het geval is kun je gewoon (als root uiteraard) "apt-get install sudo".
Waarschijnlijk moet je hierna nog je gebruikersnaam toevoegen met "visudo".

Duckie:
Een foutmelding krijg ik niet direct, wel een raar soort melding die ik nu niet zo uit mijn hoofd kan opsommen, maar je sugestie of sudo al dan niet geïnstalleerd is zou wel eens juist kunnen zijn, daar ik tijdens die netinstall er vanuitging dat sudo standaard in het base-pakket zit, wat blijkbaar niet het geval blijkt te zijn, dus ga ik, van zodra ik die pc terug onder handen krijg sudo alsnog installeren via su -. Waarschijnlijk zal dit dan wel opgelost zijn, een mens denkt niet altijd terdege na hé.

Alvast bedankt voor de nuttige sugestie, ik laat later wel weten of het dat was.  :)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Duckie

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/20, 14:25:51 »
Ik kreeg zelf bij het installeren de vraag of ik de mogelijkheid als root in te loggen wilde gebruiken. Als je dan nee zegt wordt sudo standaard gebruikt. Dit was wel bij een expert install. Volgens mij wordt het bij een standaard of automatische install inderdaad niet geïnstalleerd.
____________________________________________

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/20, 14:31:34 »
Citaat
Ik kreeg zelf bij het installeren de vraag of ik de mogelijkheid als root in te loggen wilde gebruiken. Als je dan nee zegt wordt sudo standaard gebruikt. Dit was wel bij een expert install. Volgens mij wordt het bij een standaard of automatische install inderdaad niet geïnstalleerd.

Dat klopt, ik had nagelaten om de installatie uit te voeren met de parameter: Expert26 om zodoende het installatiemenu te verkrijgen, heb dus (was mijn éérste Debian installatie) in Normal-mode. Volgende keer beter dus.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/25, 15:45:01 »
bij sudo gebruik je normaal gesproken je *eigen* wachtwoord, niet die van root. Het idee is dat op die manier alleen de beheerder het root wachtwoord hoeft te weten.

man sudo:
Citaat
If the invoking user is root or if the target user is the same as the invoking user, no password is required.  Otherwise, sudo requires that users  authenticate themselves with a password by default (NOTE: in the default configuration this is the user's password, not
 the root password).

Offline Jitse

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/02, 21:07:48 »
In debian kun je gewoon een terminal als root openen. Programma's -> Hulpmiddelen -> Terminal als root. (voer dan het ROOT wachtwoord in en niet je eigen...)

Jitse

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/02, 21:40:00 »
hehe je bedoelt zeker de melding "the user * is not member of the sudo file, this incident will be reported!" Dat betekent eigenlijk dat je, de user niet aan de root group heb toegevoegd geloof ik, ik fix het altijd door /etc/sudoers aan te passen maar er zijn makkelijkere manieren...

Ik heb hem zelf ook wel is, dit is al je gewoon een normale installatie gedaan hebt en een user aangemaakt heb standaard zo dacht ik.

Offline Double12

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/15, 22:07:57 »
In Debian is sudo standaard wel geinstalleerd (was bij mij althans zo), jouw gebruiker staat alleen niet in het /etc/sudoers bestand en mag daardoor geen sudo gebruiken.

Maak (als root!) eerst een backup van je /etc/sudoers:
$ cp /etc/sudoers /etc/sudoers.backup/etc/sudoers kun je niet zomaar bewerken, dit moet je doen met het commando visudo:
$ visudoVoeg aan het eind van dit bestand de volgende regel toe:
%admin ALL=(ALL) ALLHiermee mogen alle gebruikers in de groep admin het sudo-commando gebruiken. Jouw gebruiker moet dan natuurlijk wel in de groep admin zitten. ;) Je kunt er ook voor kiezen om een andere groep toe te voegen aan het bestand, waar jouw gebruiker al wel in zit.

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/15, 23:27:48 »
Voor diegenen die liever met nano werken dan vi:  Je kunt sudoers ook bewerken met nano als tekstverwerker terwijl je dezelfde bescherming tegen fouten houdt op deze manier:
EDITOR=nano visudo

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/16, 09:09:54 »
wie werkt er nou liever met nano :')

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/16, 12:24:22 »
wie werkt er nou liever met nano :')
Iedereen moet natuurlijk zelf kiezen wat hij/zij prettig vindt. Ik heb zelf in ieder geval geen zin om die eigenaardige toetsencombinaties van Vi op te zoeken die ene keer per maand dat ik een configbestandje aanpas.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 12:27:59 door AptlyNamed »

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/16, 13:08:50 »
Je zegt overigens Debian (testing) Lenny. Lenny is stable, Squeeze is testing.

Als je testing installeert krijg je de vraag of je een root-wachtwoord wil aanmaken, doe je dat niet dan word je automatisch een sudoer.

In Lenny krijg je deze vraag niet maar moet je een root-wachtwoord invoeren zonder de mogelijkheid om zomaar sudoer te worden. Dan moet je dus in alle gevalleen met visudo de sudoers file muteren.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/16, 13:43:38 »
bij beide heb je de mogelijkheid om tijdens de installatie te kiezen voor wel of geen root weachtwoord, wel kiezen voor expert mode bij installeren

Expert install lukt me op één of andere manier nooit. Geeft meteen mijn niveau weer :-[

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/16, 19:57:31 »
Zoals jij het beschrijft deed ik het ook Arie (zonder de grafische schil dan).

Ik raak alleen in het begin al in de war welke extra modules er geladen moeten worden, en de installatie van grub geeft een error waardoor de rest niet installeerbaar blijkt.

De Squeeze install die ik nu heb, heb ik gedaan vanaf de Squeeze business card, en van daaruit een "gewone" netinstall gedaan.

En dat lukt dan weer wel :)

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/16, 21:21:47 »
De extra modules moet je eerst idd aan wennen maar naar verloop van tijd snap je waar het voor staat

Offline Drummies

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/03, 22:57:03 »
De ultimate Debian liveCD i686 hier te downloaden .....uiteraard voor de liefhebber

http://linux.softpedia.com/get/System/Operating-Systems/Linux-Distributions/Ultimate-Debian-LiveCD-i686-54010.shtml
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/04, 19:20:30 »
De ultimate Debian liveCD i686 hier te downloaden .....uiteraard voor de liefhebber

http://linux.softpedia.com/get/System/Operating-Systems/Linux-Distributions/Ultimate-Debian-LiveCD-i686-54010.shtml

Wat is de Username en Password voor de dit ? (om in te loggen)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/04, 19:32:22 »
Misschien begrijp ik je verkeerd henkoegema ,maar als je op de download button klikt krijg je toch dit
http://linux.softpedia.com/progDownload/Ultimate-Debian-LiveCD-i686-Download-54010.html
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/04, 19:48:52 »
Misschien begrijp ik je verkeerd henkoegema ,maar als je op de download button klikt krijg je toch dit
http://linux.softpedia.com/progDownload/Ultimate-Debian-LiveCD-i686-Download-54010.html

Ja, dat klopt.   ;)
Maar als ik dan bij de Live CD wil inloggen, vraagt Debian om een Username en password. (en dat kan ik nergens vinden)

« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 19:53:32 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/04, 19:55:28 »
Weet dit niet zeker maar is dat niet gewoon ¨live¨

of user....live.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 19:58:30 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/04, 21:01:05 »
Weet dit niet zeker maar is dat niet gewoon ¨live¨

of user....live.

Heb al van alles(?) geprobeerd, maar ben er nog niet uit.  :rolleyes:
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Debian (testing) Lenny
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/04, 21:05:10 »
Verdorie wat vervelend,ik ben aan het spitten geweest.,Kreeg eigenlijk maar een bruikbare ¨hit¨

Download Ultimate-Debian-LiveCD-i686 Final for Linux -
25 Jan 2010 ... The powerful and vast Debian Repositories are only a click away! This LiveCD is VIOLATILE! username: user password: live ...

Edit nog iets gevonden
Default username, password and hostname of any downloadable iso of Debian Live is: "debian" .
dus user en password zou debian kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 21:10:57 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011