Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 20 jaar Linux.  (gelezen 4202 keer)

Offline vds

  • Lid
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

jesse2314

  • Gast
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/11, 21:17:02 »
Hiep hiep hoera!  =D

Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/11, 21:41:40 »
Hiep hiep hoera!  =D
eigenlijk een uit de klauwen gelopen hobby XD
maar thelpt de wereld prima
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/11, 23:35:31 »
Inderdaad :)
Ik vraag me af wat Linus ons als verassing gaat geven.

Trouwens, even een beetje offtopic, maar weet iemand hoe het zit met kernel-upgrades? In de zin van een 2.x-upgrade? In de begintijd van Linux ging het nogal rap, maar de laatste jaren zitten we nog steeds op 2.6.x, dus weet iemand toevallig hoe dat in zijn werk gaat?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/12, 07:03:51 »
Happy Birthday Linux!! Ik denk dat de verrassing een prachtige kernelupgrade is :P

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/12, 08:48:10 »
Tja ... wat moet je hier van zeggen, ik ben er met Slackware bijgekomen dat was idd rond 1993, daarvoor kende ik Linux wel maar het stelde allemaal niet zo veel voor en was voor de leek die ik toen was niet echt werkbaar, nu na 20 jaar zie ik vooral veel gemiste kansen (het niet juist inspringen op momenten dat MS het liet liggen zoals bv bij Vista) en had ik gehoopt dat Linus het veld zou ruimen zodat Linux verder kan groeien maar het is niet anders.

wat de kernel betreft Vistaus.. dat is nu net een van de dingen die Linus tot grote ergernis van zijn naaste medewerkers tegenhoud.

Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/12, 10:24:39 »
Happy Birthday Linux!! Ik denk dat de verrassing een prachtige kernelupgrade is :P

Of Steve Ballmer vastgebonden in een donkere kelder toegevend dat Linux toch wel goed is  XD

Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/12, 11:03:48 »
Tja ... wat moet je hier van zeggen, ik ben er met Slackware bijgekomen dat was idd rond 1993, daarvoor kende ik Linux wel maar het stelde allemaal niet zo veel voor en was voor de leek die ik toen was niet echt werkbaar, nu na 20 jaar zie ik vooral veel gemiste kansen (het niet juist inspringen op momenten dat MS het liet liggen zoals bv bij Vista) en had ik gehoopt dat Linus het veld zou ruimen zodat Linux verder kan groeien maar het is niet anders.

wat de kernel betreft Vistaus.. dat is nu net een van de dingen die Linus tot grote ergernis van zijn naaste medewerkers tegenhoud.

Waarom dat? Omdat het anders niet backwards compatible is (zie de upgrade van 2.4 naar 2.6)? Denk je dat het ooit nog wel eens gaat gebeuren (bijv. 2.8)?

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/12, 11:24:58 »
weet niet die open wereld is een beetje gesloten op dat punt maar toen Cox er in 2009 vandoor ging na die knallende ruzie met Linus (Linus zou een dictator zijn) viel het werk aan de drivers vrijwel stil en nu in 2011 zie ik nog niet veel verbetering daarin.



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/12, 12:17:35 »
20 jaar Linux, en de doorbraak is gaande! Niet op de bureaucomputer, dat is nog steeds iets voor kenners. Maar wel op de mobieltjes en op de tabletten. En hoe!  =D

Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/12, 13:03:09 »
Ik ben het helemaal eens met Pjotr, Linux is nu echt definitief aan het doorbreken op de mobieltjes en tablets.
En flink ook, overal wordt gezegd dat Android (en Android is een Linux) absolute marktleider zal worden. Iets waar de Linux-gemeenschap trots op kan zijn.

Maar ook op de desktop is het e.e.a. veranderd. We moeten niet vergeten dat het niet zo gek lang geleden is dat Linux helemaal geen alternatief was voor Windows. De tijden van niet-werkende flash, gebrekkige hardwareondersteuning en terminalcommando's hebben we ook wel achter ons gelaten.
Tegenwoordig is het voor de meeste gebruikers een kwestie van cd'tje indouwen, paar keer op next drukken (en de installer is echt zeker stukken gemakkelijker dan die van de concurrenten, dat is een objectief feit), en alles werkt.
Dat een stuk hardware (bijvoorbeeld draadloos) niet werkt is tegenwoordig geen regel, maar uitzondering geworden.
En als je eens goed nadenkt: dit is niet altijd zo geweest :)

We hebben weer échte keuze op de desktopmarkt. De tijden van XP als enig bruikbaar systeem, IE als enig bruikbare browser zijn echt voorbij. En Linux begint meer- en meer ook voor de leken een goed alternatief te worden.

Het grootste probleem dat ik heb met het aanraden van Linux is de ondersteuning. Ik denk dat mijn Tante bijvoorbeeld in theorie prima met Linux kan werken. Maar als er problemen zijn, dan zie ik haar niet zo snel de steunpuntenkaart tevoorschijn halen. Laat staan een bezoek brengen aan het forum.
Een handige buurjongen kan er ook weinig mee, die kent het systeem niet. Dus dan heeft ze een probleem.
De echte digibeten zal ik dus (helaas) geen Linux aanraden, niet omdat het moeilijker is, maar als ze dan bijvoorbeeld belastingsaangifte moeten invullen (dat niet eens zo moeilijk is onder Linux, gaat praktisch hetzelfde) hebben ze niemand om op terug te vallen.
Ik heb het dus over de informele ondersteuning, de buurjongen om de hoek, een kleinzoon of een andere kennis die je kan helpen.

Iemand die een klein beetje bekend is met computers (een gemiddelde jongere, dus hij/zij weet wat een browser is. Echte grote kennis hoeft nieteens) raad ik wel absoluut aan om Dualboot te proberen. Als dat echt bevalt kunnen ze later naar Linux.
Dit had ik 5 jaar geleden niet gedurfd, toen waren er veel te veel hindernissen voor de gemiddelde persoon. (Gebrekkige hardwareondersteuning, veel terminalwerk, problemen met codecs en flash etc.. etc..)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/12, 13:11:32 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/12, 13:52:37 »
@Sjoerd: in die zin heb ik me wel aan een experiment gewaagd; ik heb een vriendin van me haar kinderen en oudere laptop gegeven met 10.04-2 erop geïnstalleerd en volledig gearrangeerd. Tot op heden loopt dat zeer goed ! Gnome wijst zichzelf uit en het gebruik van FF en Chrome is probleemloos.
Bij wijze van test heb ik na zo'n 3 weken eens gechecked hoe het gesteld was met de software.
Het enige foutje was dat er van Chrome ongeveer 6 snelstartertjes op de bovenste werkbalk stonden XD. Ik heb de oudste van 4 dan uitgelegd hoe je dat kan aanpassen. En de jongste uitgelegd dat ie tijdens het klikken wat moet opletten.
Hun verwondering was groot dat Linux wél overeind blijft ondanks het 'kinderlijk' surfgedrag (echt die gasten vreten van alles uit XD).

Ik denk na zo'n een maand gewenning dat ik ga uitleggen hoe de meer 'verborgen' functies werken en wat ze moeten doen als het misloopt.

Met Windows XP kon ik veelal na 6 maanden avontuurlijk gebruik meestal een schone installatie doen, en nu weten ze dat eigenlijk Ubuntu op dat vlak robuuster is.
De Windowsproblemen zal je tante ook niet hebben kunnen oplossen denk ik; meestal is dat een hoge moeilijkheidsgraad om te doen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/12, 14:32:54 »
20 jaar Linux, en de doorbraak is gaande! Niet op de bureaucomputer, dat is nog steeds iets voor kenners. Maar wel op de mobieltjes en op de tabletten. En hoe!  =D

Inderdaad, iedere keer weer een glimlach als ik met m'n Android aan het spelen ben op de terminal.
En dit bericht stuur ik ook vanaf m'n Android zakcomputer =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/12, 15:31:26 »
Zo is het maar net.... Linux is inmiddels de Calimero-rol ontgroeid ("zij zijn groot en ikke ben klein, en dat is niet eerlijk").

Op de professionele server-markt is Linux allang het dominante besturingssysteem, en op de mobieltjes- en tablettenmarkt is Linux hard op weg om dominant te worden.

Een onstuitbare opmars. Alleen de markt van de bureaucomputer nog, ook al wordt die markt steeds minder belangrijk....  8)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/12, 15:35:43 »
Happy Birthday Linux!! Ik denk dat de verrassing een prachtige kernelupgrade is :P

Of Steve Ballmer vastgebonden in een donkere kelder toegevend dat Linux toch wel goed is  XD

ROFLOL XD

Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/13, 10:53:50 »
Mag ik ook een stuk taart?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/14, 07:17:59 »
Mag ik ook een stuk taart?

NEE!!!XD :evil:

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/14, 10:19:09 »
oké dan is macha-ijs dan wel goed? (groene-thee-ijs)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: 20 jaar Linux.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/14, 15:27:20 »
oké dan is macha-ijs dan wel goed? (groene-thee-ijs)

Nou, vooruit, omdat jij het bent XD