Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 17.1  (gelezen 920 keer)

Offline yJi

  • Lid
Linux Mint 17.1
« Gepost op: 2015/05/16, 10:19:28 »
http://www.bto.eu/bto-v-book-15cl07.html

Welke Linux Mint 17.1 zou je adviseren om te installeren op mijn nieuwe BTO VBook 15CL07 quad-core+SSD laptop met een 15.6 inch scherm. 4 Gig geheugen en 120 Gig Hdd.
Cinnamon of Mate; 64 of 32 bit.

Heb het nog niet maar is besteld, mogelijk a.s. donderdag. Het is kaal er staat dus GEEN Windows of Mac op.

Mint bevalt me heel erg goed, nog beter dan Xubuntu. Heb de pdf in NL ook al binnengehaald.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/16, 10:37:43 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline joop905

  • Lid
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/16, 10:28:05 »
En hoeveel MB zit er in?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/16, 10:53:08 »
Cinnamon 64-bits. Er zit een SSD in, dus hou hier rekening mee:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Offline yJi

  • Lid
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/16, 11:24:24 »
Cinnamon 64-bits. Er zit een SSD in, dus hou hier rekening mee:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Bedankt voor deze goede tips! Heb beide pagina's opgeslagen en ga ze nog uitprinten.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/17, 09:32:22 »
Cinnamon 64-bits. Er zit een SSD in, dus hou hier rekening mee:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Hmmm, dit geeft mij wel te denken over SSD. Er zit een in mijn HP Touch desktop. Die heeft nu een dualboot Elementary en Win 7. Staat geen data op. Ik wou op Win 10 wachten deze zomer om te kijken of het wat is. Zal eens gaan lezen hoe Win 10 met SSD omgaat.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/17, 10:15:00 »
Cinnamon 64-bits. Er zit een SSD in, dus hou hier rekening mee:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Hmmm, dit geeft mij wel te denken over SSD.
Er komen steeds meer negatieve berichten over SSD, of we dit serieus moeten nemen weet ik niet. Bijvoorbeeld:
https://www.security.nl/posting/427953/SSD+verliest+data+al+na+enkele+dagen+zonder+stroom
http://www.visieopit.nl/storage/ssds-bieden-hoge-prestaties-maar-ook-hogere-kans-op-falen/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/17, 10:35:08 »
Oudere SSD' s hadden problemen, de nieuwe generatie is te vergelijken met een mechanische hardeschijf.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/17, 10:45:07 »
Interessante informatie, dank RikRik.

Ik zet er gewoon geen data op, wacht op Win 10 om te zien of het wat is en als dit tegenvalt komt er alleen een mooie en goed werkende Linux distro op zoals Mint 17.1 Cinnamon. Mocht dit later door de SSD toch slechter gaan werken komt er weer een gewone HD in.

@yJi: Cinnamon is een erg mooie desktop die je geheel naar eigen wens kunt inrichten, Mate is wat beperkter en voor wat oudere hardware zeer geschikt. Beide zijn dus prima geschikt, het blijft je eigen keuze. Ik zou zeggen probeer ze beide uit met een Live USB/CD/DVD.

Veel plezier met de nieuwe laptop! ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/17, 10:46:46 »
Mijn bureaucomputer bevat slechts één harde schijf, en dat is een SSD. Draait al jaren probleemloos....

Die SSD is overigens wel van een goed merk, namelijk Intel.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/17, 10:50:16 »
Oudere SSD' s hadden problemen, de nieuwe generatie is te vergelijken met een mechanische hardeschijf.
De berichten van de afgelopen tijd gaan volgens mij niet speciaal over de vorige generatie SSD.

Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/17, 12:02:04 »
Bij sommige SSD's dien je goed na te kijken bij de fabrikant of er firmware-updates zijn voor jouw SSD; van die firmware hangt veel vanaf, en als daar een 'bug' in zit ben je geheid de klos.

Daarom, zoals Pjotr aangeeft, steeds je SSD van een "goed merk" kopen en niet met obscure Chinese zooi aan het werk te gaan; tenzij je SSD puur als storage dient, maar als boot dien je wel een goede kwaliteit te hebben.

Helaas is het speelveld van SSD-fabrikanten zeer groot (ik bedoel: wat is dan een goed merk en wat niet? ) maar soms kan je op technische sites (b.v. Tweakers) al lovende revieuws lezen wat toch al een beetje zekerheid geeft.

Niet onbelangrijk: SSD's met grote capaciteit (groter dan 100Gb) zijn gevoeliger dan kleinere SSD's (rond de 60 GB zit je ideaal), dit heeft te maken met de constructie ism de geheugenbanken in de SSD (en natuurlijk weer de firmware). Ik had daarvoor een bron, maar helaas verloren met de omschakeling naar Debian op dit moment.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/17, 17:55:13 »
@Joris en Femke, jullie maken ook intensief gebruik van de pc, volgens de laatste berichten over SSD is dit heel gunstig tegen dataverlies  ;)

Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/18, 08:42:07 »
@Joris en Femke, jullie maken ook intensief gebruik van de pc, volgens de laatste berichten over SSD is dit heel gunstig tegen dataverlies  ;)

Een ingebouwde SSD kan voor mij niet op tegen het voordeel van te werken met een NAS; misschien dat de prijzen nu wat gunstiger worden met de SSD, maar de komende 4 a 5 jaar blijf ik met de NAS verder gaan. Wie weet bouw ik hem om  :P maar dat is toekomstmuziek.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline yJi

  • Lid
Re: Linux Mint 17.1
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/18, 17:24:40 »
Volgens mij zijn dit twee (2) heel verschillende zaken, een nas is volgens mij en Computeridee een netwerk opslagmedium...de Solid State Drive heeft met name met de hdd van doen.

Een nas kun je zelfs gebruiken voor al je (bestaande/oude) cd's en dvd's voor data opslag. Data die je zeker niet missen wil. Hoe oud die ook maar kan zijn. Daarom ook staan bepaalde schijven van mij nog steeds als NTFS geformateerd, omdat ook die data ook in dat formaat ooit opgeslagen werd.

Weet niet of bijvoorbeeld CDBurnerXP ook onder Linux Mint Cinnamon 17.1 kan werken om zo al mijn oude cd's en dvd's op mijn nas te zetten als iso's.
Dit kan dus niet/nooit met audio cd's en ook niet met video dvd's. Dat formaat zou dat niet toestaan.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro