Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS  (gelezen 4587 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #25 Gepost op: 2012/02/11, 22:59:06 »
KPN gebruikt op die servers gewoon Natty. Natty zou je als bedrijf helemaal niet moeten gebruiken. Bedrijven zouden enkel LTS versies moeten draaien, dus in dit geval Lucid.

Waar haal jij vandaan dat ze bij KPN Natty gebruiken? Toch niet van dat filmpje van de NOS hoop ik? Want dat heeft niets met het echte nieuws te maken maar is bedoeld als illustratie van een "computertovenaar" die ingewikkelde dingen doet.

Volgens Tweakers gaat het bij de hack om een server van Sun, dus het waren helemaal geen Linux servers, laat staan Ubuntu.
Mogelijk is ook nog een router van Juniper bij KPN gehackt.

Verder las ik ook nog ergens anders (linkje even kwijt) dat ze voor de webmail Outlook Web Access 2003 gebruikten.  Software die op Windows draait dus, en die al bijna 10 jaar oud is...

Dus voordat je zelf Ubuntu onterecht in een kwaad daglicht stelt zou ik iets meer onderzoek doen als ik jou was :)

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #26 Gepost op: 2012/02/11, 23:48:29 »
Ubuntu draaide t/m 11.04 ook op Sparc, dus we weten niet of er Solaris of Ubuntu op die Sun-server draait.

Edit: de server in kwestie draaide kennelijk SunOS 5.8, maar dat zegt nog steeds niks over de rest van de servers bij KPN.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/11, 23:51:08 door Vistaus »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #27 Gepost op: 2012/02/11, 23:50:56 »
Nog interessanter is, dat die gelekte info van KPN klanten helemaal niets te maken heeft met de 'inbraak' bij KPN: http://www.nu.nl/algemeen/2738588/gelekte-e-mailgegevens-niet-van-kpn.html

Het was notabene een oplettende reaguurder op het internetblog GeenStijl, die het opviel dat er een aantal keren 'babydump' als wachtwoord stond in de gepubliceerde lijst, zijnde een bekend bedrijf in babyspullen...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #28 Gepost op: 2012/02/11, 23:52:01 »
Edit: laat maar, is al opgelost


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #30 Gepost op: 2012/02/11, 23:56:33 »
Kijk eens naar mijn eerdere post, daar staat die link ook al in ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #31 Gepost op: 2012/02/12, 03:08:20 »
1 ding is duidelijk, het NOS kent Linux en ze gebruiken beelden er van voor als het over hackers gaat.
Het is wel juist dat ze Linux gebruiken maar het beeld wat er heerst is dat als je Linux gebruikt, je een hacker bent en dat klopt niet.
Veel Linux gebruikers gebruiken Linux zoals iemand anders Windows gebruikt.
De hackers die bekend zijn, zijn maar een kleine groep en van die groep is een nog kleinere groep die er misbruik van maken.

Van het beeld komen ze niet zo snel af maar ik merk wel dat als je ze nu Linux laat zien dan men er anders tegen aan begint te kijken omdat ze nu zien dat het allemaal zonder de terminal gaat.
Dat scheelt een hoop.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #32 Gepost op: 2012/02/12, 10:15:10 »
Kijk eens naar mijn eerdere post, daar staat die link ook al in ;)

Je hebt gelijk, ik had dat over het hoofd gezien, het viel niet echt op dat er een link verwerkt zat in je post, maar toch wel inderdaad.

Offline Wout55

  • Lid
Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #33 Gepost op: 2012/02/12, 10:24:04 »
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. 95 % van de kijkers heeft nog nooit van Linux gehoord en denkt bij een zwart scherm en witte letters aan een dosshell in Windows.
Volgens mij was dat of een scherm van een NOS medewerker of een scherm van de goeroe die geïnterviewd werd. Het had in ieder geval niets met de hack te maken. Het lijkt me niet dat ze bij een bedrijf als KPN iets met Ubuntu doen al kan ik me vergissen natuurlijk.

Re: (heel kort) Linuxmomentje bij de NOS
« Reactie #34 Gepost op: 2012/02/12, 10:26:18 »
Als zelfs de consumentenbond op enkele computers Ubuntu gebruikt, dan waarom KPN niet?

Het gaat er trouwens ook niet om wat de consument in dat filmpje ziet, dit is hier gepost zodat wij huidige gebruikers even kunnen genieten van een kort momentje Linux.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/12, 10:28:44 door Vistaus »