Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 1 Bios verwijderen  (gelezen 5949 keer)

Offline bboybram

  • Lid
1 Bios verwijderen
« Gepost op: 2009/06/04, 22:43:28 »
Ok ik heb nog geen ubunt wil het wel heel graag maar omdat ik een slome pc heb. Ga ik toch voor Xubuntu Zit die nu te downloaden nog 7 min van 20 min.

Mijn probleem.

Ik heb 2 bios[en?]

Microsoft Windows
Microsoft Windows (Screenshot)

Ik wil die 2de verwijderen beide brengen me gewoon naar dezelfde user of hoe dat ook heten mag.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die 2de kan verwijderen

Offline bboybram

  • Lid
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/04, 23:25:11 »
Ik heb net Xubuntu geinstalleert en hij is al 1 keer gecrashd  =D

Ik heb het met Wubi gedaan dus ik weet niet echt wat ik heb gedaan. Maar ik weet
wel dat ik met Xubuntu wil blijven werken en dus nu heb ik 3 bios(en_) en ik wil dus nu.

Microsoft Windows
Microsoft Windows (Screenshot)

Verwijderen dus alleen Linux Xubuntu.

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/04, 23:41:40 »
Sowieso is het imo geen goed idee om *buntu met Wubi te installeren.
Dan ga je beter voor  een Dual Boot :
Wat bedoel je eigenlijk met meerdere Biossen, voor zover ik weet is dat niet mogelijk : BIOS is een acroniem voor Basic Input Output System. (http://nl.wikipedia.org/wiki/BIOS)
Heb je het mss over meerdere OS'en (Operating Systems)?

Offline juup

  • Lid
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/05, 07:38:27 »
of bedoel opstartmanagers zoals GRUB en Windows heeft ook zoiets (ik dacht wubi)?
als je GRUB hebt zou ik die houden. probeer met SUPERGRUB de anderen te verwijderen.
grote groet
juup

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/05, 08:36:53 »
Als eerst, er kan maar 1 BIOS per computer zijn, en kun je dus niet verwijderen.
Meerdere OSsen kun je wel verwijderen, door gewoon met een Partitie Beheerder dit te verwijderen.
En Wubi, dat is echt af te raden!
Als je PC toch zo sloom is, download dan de ISO, brand het op een lege CD, start je PC op via de CD, back-up alles, indien mogelijk en ga voor een volledige installatie.
Dan crasht je PC niet.
Je kunt ook tijdens de installatie de Windows partities automatisch laten verwijderen.

En, je zegt ook iets over Windows XP (Screenshot).
Waar is de screenshot dan?

Offline bboybram

  • Lid
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/05, 13:16:18 »
oowh ik dacht dat als ik moet kiezen op welke OS ik wil werken. Ik mijn bios moet kiezen
maar dat klopt dus niet. Mijn pc kan niet branden en ik had een keer ubuntu op een usb gezet
alles ging goed behalve dat opeens mijn beeldscherm ''Out of Range'' bleef hangen. Ook met wubi

Dus ik had verwacht dat het ook met Xubuntu ging gebeuren maar nee dus. Ik ga het vandaag op een usb zetten en als David gelijk heeft dan zoek ik nog ff hoe ik andere OSsen automatisch kan laten verwijderen

En die Windows XP (Screenshot) is omdat ik een keer me loading Screen wou veranderen. Heb dus 1 of andre kut programma geinstalleert en kreeg dus een zogenaamde 2 os met een andere loading screen. Toen ik die programma had verwijderd bleef die Windows XP (screenshot)

Thanks voor de Responses :D
P.S. Ik ben nog een andere probleem tegen gekomen maar ik post die wel in een andere Topic

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/05, 13:29:09 »
Als je PC toch zo sloom is, download dan de ISO, brand het op een lege CD, start je PC op via de CD, back-up alles, indien mogelijk en ga voor een volledige installatie.
Dan crasht je PC niet.

Ik zou ook voor de oplossing gaan die David voorstelt. Al je data backuppen (naar een externa harde schijf ofzo) en dan xubuntu op de volledige computer zetten (tenzij je die XP echt nodig hebt voor belangrijke programma's of games)
Je kunt niet branden zeg je. Je kunt het op een andere PC doen, ofwel een steunpunt in de buurt contacteren, die hebben mss een CDtje voor je liggen. Een steunpunt zoeken die je via: http://kaart.ubuntu-nl.org/
Mss dat je in je profiel ook je woonplaats kunt aanduiden. Als je bij mij in de buurt (Lauwe, West-Vlaanderen) woont mag je gerust eens langskomen dan help ik je wel. Ik heb xubuntu 8.04 ergens op CD liggen.

Offline bboybram

  • Lid
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/05, 16:10:42 »
Als ik het dus snap kan ik gewoon al mijn liedjes films en documneten gewoon verplaatsen naar E:\ of D:\ en dan Xubuntu installeren op C:\ en andere OSsen verwijderen en dan heb ik geen bestanden verloren, alleen Windows die ik niet nodig heb.

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/05, 16:17:37 »
je hebt maar één BIOS.

Offline track

  • Lid
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/05, 16:32:21 »
Hoi bboybram,

met de benamingen D: E: enz.. is er een probleem: het is niet eenduidig ! 
Want in Win.. kun je dat best veranderen en je weet uiteindelijkt niet waar wat precies staat.

Dus liever vanuit Uby een keer een  sudo fdisk -l  doen (in de terminal). 
Dan weet je in ieder geval zeker welke partitie wat bevat.

En mits je Uby via wubi geïnstalleerd hebt is er nog een ander probleem. 
Je moet (als ik het goed heb) eerst de installatie omzetten en een grub- startsector installeren.
(maar ik zou je niet kunnen uitleggen hoe, ik begrijp van wubi alleen dat er voortdurend problemen zijn)

Vandaar zal ik je in ieder geval aanraden gewoon een zuivere dual-boot-installatie te doen.
(-> http://sites.google.com/site/computertip/installeren )

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/06/05, 16:35:03 door track »

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/05, 16:55:06 »
Linux en andere UNIX-OS'en werken niet met schijfletters, omdat het erg onhandig is. Want hoe zie je nu aan een schijfletter of het een harde schijf, een optische drive of iets anders is? En hoe zie je welke schijf en welke partitie het is? Nee, daarvoor is er op Linux het volgende systeem:

tweeletterige aanduiding schijfletter partitienummer

Voorbeeld: hda1. Hierin is hd (hard disk) de harde schijf, a is de eerste harde schijf en 1 is de eerste partitie. Zo heb je ook hda2, hda3, of zelfs hdb1, hdb3 enzovoorts. Op moderne computers is het trouwens sd (de S staat hier voor SATA of SCISI). Hetzelfde principe geldt ook voor andere apparaten, zoals een optische drive (sr0,sr1), video-apparaten (video0,video1,video2) enzovoorts enzovoorts. Tijdens normaal gebruik zul je dit niet tegen komen, want opslagapparaten worden gewoon beheerd door de gebruiksvriendelijk grafische desktop. Maar wanneer je eenmaal dieper in Linux duikt (commandline), kom je dit tegen. Ook zul je dan zien dat alles in Linux/Unix een bestand is, zelfs je muis! Een harde schijf moet dus ergens "gemount" worden. Dat zul je misschien kennen van Windows met een image-bestand. Onder Linux gaat dit nog veel verder.

Maar dit alles is pas van belang als je je er echt in verdiept ;)

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/05, 17:03:28 »
met de benamingen D: E: enz.. is er een probleem: het is niet eenduidig ! 
Want in Win.. kun je dat best veranderen en je weet uiteindelijkt niet waar wat precies staat.
Maar als je de bestanden vanuit Windows verplaatst, is dat geen probleem.
adhv de schijfgrootte/gebruikte ruimte kun je dan achterhalen welke partitie/harde schijf gebruikt moet worden.

Offline bboybram

  • Lid
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/06, 18:47:33 »
Ik wil echt iedereen bedanken ik heb iemand gevonden die voor mij kan branden, moet hem alleen een cd geven. Dus ik ben er bijna klaar voor en wil iedereen nog een keer bedanken.

Enige wat ik nog niet snap is Als ik Xubuntu installeer en Andere O/S'sen verwijder raak ik alleen die O/S'sen kwijt of echt alles alsof ik een nieuwe PC heb gekocht? En maakt het uit op welke HardeSchijf ik bestanden laat die ik wil houden. Dat zijn de enige 2 vraagjes die ik heb.

Offline Dave

  • Lid
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/06, 19:08:10 »
Ja, beste is álles verwijderen in jouw geval en lekker een schoon systeem te installeren.
Al je data als foto's en brieven gaan al op cd las ik, heel prima.
Met snelle pc's zijn er meer mogelijkheden maar om een beetje vlot te kunnen werken is een nieuwe installatie zonder wubi of virtualisatie een aanrader voor jouw PC.

De hele schijf schoon vegen en indien genoeg ruimte(>20Mb) aparte partitie voor je data aanmaken. (/home)

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/07, 10:35:24 »
De hele schijf schoon vegen en indien genoeg ruimte(>20Mb) aparte partitie voor je data aanmaken. (/home)
Moet dat niet 20 GB zijn, Mb lijkt me wat weinig (^_^)

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/08, 13:09:08 »
Enige wat ik nog niet snap is Als ik Xubuntu installeer en Andere O/S'sen verwijder raak ik alleen die O/S'sen kwijt of echt alles alsof ik een nieuwe PC heb gekocht? En maakt het uit op welke HardeSchijf ik bestanden laat die ik wil houden. Dat zijn de enige 2 vraagjes die ik heb.
Waarom denk je dan dat ik zei dat je een back-up van je bestanden moet maken? >.<
Het wordt ook tijdens de installatie vermeldt, dat je alles kwijt raakt van wat er vóór de installatie staat.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/08, 15:21:21 »
Als eerst, er kan maar 1 BIOS per computer zijn, en kun je dus niet verwijderen.
Meerdere OSsen kun je wel verwijderen, door gewoon met een Partitie Beheerder dit te verwijderen.
En Wubi, dat is echt af te raden!
Als je PC toch zo sloom is, download dan de ISO, brand het op een lege CD, start je PC op via de CD, back-up alles, indien mogelijk en ga voor een volledige installatie.
Dan crasht je PC niet.
Je kunt ook tijdens de installatie de Windows partities automatisch laten verwijderen.

En, je zegt ook iets over Windows XP (Screenshot).
Waar is de screenshot dan?

En dual bios dan? Zit op de meeste nieuwe moederborden!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/09, 03:06:04 »
Dan nog heb je er maar 1 in gebruik ;)
De 2e doet alleen wat als er iets mis is gegaan met flashen of overklokken oid.

En verwijderen is heel simpel als de chip niet vastgesoldeerd is: gewoon uit het voetje trekken :)
(Niet aan te raden trouwens, voordat iemand het daadwerkelijk probeert)

Offline bboybram

  • Lid
Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/09, 13:22:00 »

Waarom denk je dan dat ik zei dat je een back-up van je bestanden moet maken? >.<
Het wordt ook tijdens de installatie vermeldt, dat je alles kwijt raakt van wat er vóór de installatie staat.
[/quote]

Jaah daar ben ik ook net achter gekomen, kan ik niet Xubuntu volledig installeren als enige OS maar een paar films houden?

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/09, 13:44:50 »
Jaah daar ben ik ook net achter gekomen, kan ik niet Xubuntu volledig installeren als enige OS maar een paar films houden?
Jawel, door ze tijdelijk op bv een externe harde schijf (od) te zetten.
Of door ze op een andere partitie te zetten, maar dat wordt iets moeilijker.

Re: 1 Bios verwijderen
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/10, 12:07:58 »
Of je maakt een aDrive (50GB Online Hardeschijf) account aan, zet daar je videos neer, en dan installeer je Xubuntu, indien je geen Externe HDD of USB Stick hebt.

aDrive: http://www.adrive.com