Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe harde schijf, wil eerst Windows XP en daarna Ubuntu installeren  (gelezen 644 keer)

Arie123

  • Gast
Hallo!

Ik wil graag Ubuntu proberen, lijkt me een verademing.
Maar ik ontkom er niet om ook nog Windows XP Home Edition te gebruiken, dus ik wil een dual boot.

Ik ga een nieuwe harde schijf kopen van 160 GB en wil daar eerst XP op installeren omdat ik eerst zeker wil zijn dat mijn draadloze internetverbinding werkt alvorens ik ga beginnen met Ubuntu. Of althans, Windows moet werken voordat ik met Ubuntu aan de slag wil.

Na wat zoeken op Internet kom ik verschillende voorstellen tegen voor de partities.

Mijzelf lijkt het volgende wel wat:

Partitie1: 25 GB Windows XP en Windows programma's
Partitie2: Ubuntu root, zeg 10 GB
Partitie3: Ubuntu swap, zeg 1 GB
Partitie4: Windows data (foto's etc.) (suggestie voor grootte, svp.)
Partitie5: Ubuntu data (/home etc.) (suggestie voor grootte, svp.)

En nu mijn vragen:
1) Hoe kan ik het beste deze partities op deze harde schijf instellen? Tijdens de installatie van XP kan ik kiezen uit FAT en NFTS. Moet ik meteen deze 5 partities tijdens de installatie van XP aanmaken? En dan later de partities veranderen tijdens de installatie van Ubuntu? Of kan ik beter eerst een speciaal partitie programma gebruiken om ook 'ext3' en 'swap' partities vast te leggen? Of kan ik beter eerst Ubuntu installeren en de schijfindeling daar  bepalen?

2) Is het handig/verstanding om bij Ubuntu speciale partities te maken voor: /home, /usr, /var etc.? Zo ja, hoe groot zal ik die dan maken?

Alvast bedankt voor de informatie.

groet, Arie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe harde schijf, wil eerst Windows XP en daarna Ubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/23, 15:49:35 »
Kijk hier eens:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

en hier:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

Als je vooraf wil gaan partitioneren, gebruik dan *niet* het bekende Partition Magic, maar de Gparted LiveCD of de Parted Magic LiveCD. Die verpesten je Linuxpartities tenminste niet....

loki

  • Gast
Nieuwe harde schijf, wil eerst Windows XP en daarna Ubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/23, 16:08:28 »
hey,

Ben zelf nog een leek, maar door mijn gepruts op gebied van installaties ben ik al genoeg op mijn bek gegaan om er iets over te kunnen zeggen.

Ik werk met twee harde schijven, windows op een schijf van 180G en voor ubuntu één van 320G .  Het handige is dat je vanuit ubuntu aan de windows gegevens kunt, omgekeerd lukt dit echter niet. Daarom gebruik ik 160G/320G als FAT32 om gegevens verzamelt in linux te plaatsen zodanig dat ik daar vanuit windows ook aan kan.

Terwijl je windows installeert voorzie je gewoon vrije ruimte voor ubuntu, de vrije partitie kan dan bij de ubuntu installatie handmatig aangepast worden.

Als speciale partitie gebruik ik  /home  omdat daar uiteindelijk de meeste gegevens geplaats worden( foto's, muziek, enz), al moet ik het nut daarvan nog ondervinden, aangezien ik er toch in slaag die gegevens bij herinstallatie te verliezen.

(ik gebruik mijn FAT32 eigenlijk nog als backup voor zowel windows als linux)