Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eigen Live CD  (gelezen 3443 keer)

Bartacus

  • Gast
Eigen Live CD
« Gepost op: 2007/05/21, 14:54:24 »
Goeiedag iedereen hier,

Ik ben een zeer nieuwe gebruiker van Ubuntu, maar ik heb toch al een specifiek vraagje. Ik weet dat Ubuntu als CD ook opstartbaar is, maar ik zou nu eigenlijk zelf zo'n CD willen maken. Hiermee bedoel ik dat ik eigenlijk een bijna compleet gestripte versie van ubuntu zelf wil hebben die ik dan met een aantal utilities aanvul.
Ik moet de ISO file dus eerst extracten dacht ik, maar ik weet absoluut niet welke files kritiek zijn en welke van de toepassingen zelf zijn. Aangezien ik ook bepaalde files (van eigen gekozen toepassingen) wil toevoegen, zou ik ook hiervan graag enige uitleg hebben.

Zoals ik al zei, ben ik wel een beginner, toch wil ik echter laten weten niet direct afgeschrikt te zijn als de uitleg net iets minder simplistisch wordt weergegeven.

mvg
Bartacus

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Eigen Live CD
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/21, 16:19:50 »
Waarom zou je een eigen live-CD willen maken?
Als je een gestripte versie van Ubuntu wil, pak je de alternate-CD en installeert een server-versie. De pakketten die je daarna wenst te installeren, doe je met apt-get.

Als je heel wild wil doen: maak een scriptje van alle apt-get's die je nodig hebt, en draai deze na de basis-installatie. Meestal doe ik dat zelf niet, omdat ik weet dat voor iedere nieuwe versie, de packages veranderen en daarmee zou elke keer het script ook aangepast moeten worden.

Als je distributeur bent of zo, zoiets als Dell of kleiner, kan ik me de wens wel voorstellen, maar misschien heb je andere bedoelingen...

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Eigen Live CD
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/21, 16:31:46 »
Wanneer je alles zelf wilt doen, kernel compileren etc. dan is Ubuntu een minder geschikte distributie. Je ervaring met Linux ken ik niet maar een distributie waar ik zelf veel van heb geleerd is Gentoo. Dit is wel voor een iets meer gevorderde gebruiker. Hier ben je zelf bezig met de basis en installeer je alles op een manier die bij jouw computer past. Wellicht kan dit ook op een live cd (voor jouw computer).

Met Gentoo begin je bij de basis en bouw je het van daar uit verder op. Dit klinkt als jouw wens.

Offline vis

  • Lid
Eigen Live CD
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/21, 16:39:10 »
Als je een eigen live cd wilt maken, dan kun je gebruik maken van MCNLive Delft (Is de live cd van Mandriva die ook op USB geinstalleerd kan worden).

http://www.mcnlive.org/howto_en.htm

Bartacus

  • Gast
Eigen Live CD
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/21, 16:47:02 »
@markba Ik zie dat je spreekt van de serverversie van de alternate CD. Een serverversie vind ik wel, maar wat bedoel je met 'alternate CD'?

Ik ben geen distributeur, nog een echte ervaringsdeskundige. Het gaat eerder over een opdracht die ik heb gekregen. Ubuntu is de eerste Linux versie die ik zelf uitprobeer en dus ik dacht dat dit mss zou kunnen.

De opdracht zelf is dat ik een bestandsbeheersysteem en telnet sessie moet opzetten. Dit moet echter vanop CD opstartbaar zijn zodat bij een crash de configuratie(die CD dus) voor het bestandsbeheersysteem onmiddellijk kan verplaatst worden naar een nieuwe server.
Ik hoop dat ik duidelijk ben, ik heb nu éénmaal een gebrek aan kennis over UNIX/LINUX momenteel.

@raggar Ik zal zeker die Gentoo is even bekijken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Eigen Live CD
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/21, 16:57:09 »
Citaat van: Bartacus
@markba Ik zie dat je spreekt van de serverversie van de alternate CD. Een serverversie vind ik wel, maar wat bedoel je met 'alternate CD'?
Met de alternate-CD kun je naast de desktop- ook een server-versie installeren.


Citaat van: Bartacus
De opdracht zelf is dat ik een bestandsbeheersysteem en telnet sessie moet opzetten. Dit moet echter vanop CD opstartbaar zijn zodat bij een crash de configuratie(die CD dus) voor het bestandsbeheersysteem onmiddellijk kan verplaatst worden naar een nieuwe server.
Ik hoop dat ik duidelijk ben, ik heb nu éénmaal een gebrek aan kennis over UNIX/LINUX momenteel.
Je legt de lat wel erg hoog, zeker gezien jouw kennis van Linux. Gentoo zou het wel moeten kunnen, maar ontbeert de uiterlijke simpliciteit van Ubuntu; juist dat aspect trekt veel mensen naar Ubuntu.

Offline woteb

  • Lid
Eigen Live CD
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/21, 17:19:42 »
Ik kan wel een situatie bedenken waarvoor ik zo'n zelfgemaakte Live-CD zou willen gebruiken. Een gestripte Ubuntu, zonder Evolution, spelletjes e.d. maar mét Mozilla-Thunderbird.
Verder zou ik een Live-CD willen hebben met IceWM erop, lekker lichtgewicht, naar mijn idee nog lichter dan FluxBox. (een IceWM versie van Fluxbuntu)
Verder met partimage, mc en gparted erop.
Als ik een dergelijk systeem als LiveCD zou kunnen laten draaien...?? Dat moet toch mogelijk zijn.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Eigen Live CD
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/21, 18:13:04 »
Reconstructor is wat je zoekt :)

http://reconstructor.aperantis.com/

succes
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline woteb

  • Lid
Eigen Live CD
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/21, 18:46:19 »
Ziet er heel fraai uit, kun je je eigen Ubuntu CD's maken. Lijkt mij ook handig voor computerbouwers. Bedankt Bartek!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Bartacus

  • Gast
Eigen Live CD
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/21, 20:32:34 »
Ik heb zelf ook nog iets anders gevonden via een collega op het werk, maar ik moet dit eerst verder bekijken. In ieder geval al aan iedereen hartelijk bedankt voor de hulp.

Eigen Live CD
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/21, 21:14:15 »
Jawadde... Moet hier nog véél bijleren mannen.
De mogelijkheden zijn hier onbeperkt.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline wutnubu

  • Lid
Eigen Live CD
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/22, 06:39:06 »
Citaat van: Bartacus
Ik heb zelf ook nog iets anders gevonden via een collega op het werk, maar ik moet dit eerst verder bekijken. In ieder geval al aan iedereen hartelijk bedankt voor de hulp.
En wat is dat dan, oude mannen willen ook nog wel leren...

Groet

Bartacus

  • Gast
Eigen Live CD
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/22, 08:30:12 »
Linux From Scratch lijkt mij ook een goed startpunt om zelf iets op te bouwen.

Eigen Live CD
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/22, 08:56:31 »
Citaat van: Bartacus
Linux From Scratch lijkt mij ook een goed startpunt om zelf iets op te bouwen.
Die lijkt wel minder gemakkelijk dan reconstructor.
Maar hij is dan weer uitgebreider ook waarschijnlijk.

Bartacus

  • Gast
Eigen Live CD
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/23, 10:21:32 »
Ambetant -> ik heb met de hardware geen rekening gehouden. Blijkbaar is de cpu een intel core 2 en werkt linux hier toch niet zomaar op. Wil dit zeggen dat ik de '64' versie moet nemen? (Ik dacht dat dit voor AMD cpu's was)

Eigen Live CD
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/23, 10:24:31 »
Het zou nochtans wel normaal moeten werken. Wat lukt er niet?

Bartacus

  • Gast
Eigen Live CD
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/23, 10:28:29 »
Loopt vast tijdens het opstarten -> Blijft hangen op PCI bus.

Bartacus

  • Gast
Eigen Live CD
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/04, 16:03:39 »
Ik wilde jullie ondertussen toch meedelen welk ik nu uiteindelijk als oplossing hanteer. Via de reconstructor kan ik de packages laten installeren op de iso van ubuntu alsook de onnodige (voor mij) verwijderen. Met ISOmaster heb ik ook de isolinux.cfg aangepast waardoor ook de splash schermpjes zijn verdwenen.

Die reconstructor was inderdaad wat ik nodig had, bedankt bartek!

(andere linuxversies dan ubuntu zoals gentoo, debian zelf, slackware, LFS, ... gaven allemaal problemen met mijn intel core 2 cpu)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Eigen Live CD
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/04, 19:47:40 »
Citaat van: Bartacus
Die reconstructor was inderdaad wat ik nodig had, bedankt bartek!
*bloos* :D
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline vis

  • Lid
Eigen Live CD
« Reactie #19 Gepost op: 2007/06/05, 13:49:53 »
Dit si een hele intressante link, maar weet iemand de mogenlijkheid om je eigen gemaakte cd op USB stick te zetten? Zoals http://www.mcnlive.org/howto_en.htm

Vis

Offline Dave

  • Lid
Eigen Live CD
« Reactie #20 Gepost op: 2007/06/05, 17:52:33 »
of zelfs maar een gewone iso op usb stick (zelfstartend dus) ?

Offline vis

  • Lid
Eigen Live CD
« Reactie #21 Gepost op: 2007/06/05, 18:16:57 »
Ja, zelf startend.

Eigen Live CD
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/05, 11:49:14 »
Een hele simpele uitleg en wat extra links voor degene die een livecd willen maken dan wel met eeprogramma als remastersys of reconstructor of handmatig met chroot vind je op DEZE PAGINA

een goede uitleg voor installatie op usb devices vind je op http://www.pendrivelinux.com/
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN