Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Webcam beeld ondersteboven  (gelezen 8230 keer)

Offline vanadium

  • Lid
[opgelost] Webcam beeld ondersteboven
« Gepost op: 2010/07/15, 21:38:22 »
Op een Asus Pro5EA staat het beeld van de webcam onder meer in cheese ondersteboven. Nergens instellingen te vinden om het beeld om te keren. Iemand een idee wat hieraan te doen? Dit is nu niet de laatste, meest exotische hardware, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/16, 21:33:18 door vanadium »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/16, 04:48:17 »
Kijk welke module (driver) die gebruikt, en dan via modinfo modulenaam even kijken of er toevallig een optie bij zit om het beeld om te draaien.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/16, 10:30:54 »
Kan je eens toelichten hoe dat kan gebeuren?

Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/16, 19:12:26 »
Ik doe het altijd als volgt. Het is niet permanent, maar het werkt snel en feilloos:

Installeer het pakket v4l2ucp. Start het vervolgens via Systeem -> Voorkeuren -> Video for Linux nogwat. Nu staat er hoogstwaarschijnlijk ergens een optie "flip horizontally" of iets dergelijks. Vink dit aan, en klaar. Het is niet permanent zoals ik al zei, maar het dient goed als tijdelijke oplossing.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/16, 19:21:33 »
Het lijkt me ook een goed idee om Hans de Goede een mailtje te sturen: https://lists.berlios.de/pipermail/linux-uvc-devel/2009-June/004886.html

En dit topic lijkt me ook wel interessant: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=838210
Lees ook vooral de laatste pagina's, de handleidingen op de eerste lijken me verouderd.

Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/16, 19:33:14 »
@Johan, doel je op de lijst die hij bijhoudt in welke camera's worden genoteerd die het beeld ondersteboven weergeven?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/16, 20:04:32 »
Die bedoel ik ja.
Als die lijst geüpdate wordt, dan zal het in toekomstige versies van alle distro's gewoon in 1 keer goed werken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/16, 20:43:33 »
Het mailtje had ik gisteren al verstuurd, maar ik probeer dadelijk eens jou suggestie, Cumulus.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/16, 20:49:31 »
@johan,kun je nog eens je eerste bijdrage toelichten?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/16, 20:56:16 »
Ik doe het altijd als volgt. Het is niet permanent, maar het werkt snel en feilloos:

Installeer het pakket v4l2ucp. Start het vervolgens via Systeem -> Voorkeuren -> Video for Linux nogwat. Nu staat er hoogstwaarschijnlijk ergens een optie "flip horizontally" of iets dergelijks. Vink dit aan, en klaar. Het is niet permanent zoals ik al zei, maar het dient goed als tijdelijke oplossing.
Daarin is geen enkele optie te bespeuren om het beeld horizontaal of vertikaal om te keren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/16, 20:59:07 »
Via lsmod kijken welke kernelmodule gebruikt wordt voor je webcam.
Vervolgens kijken via modinfo modulenaam of er toevallig een optie is om het beeld om te draaien.
Is die optie er, dan kan je in /etc/modprobe.d/willekeurig.conf een regel toevoegen met:
options modulenaam draaibeeld=1

Zoiets.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/16, 21:32:40 »
Wat een beetje compileren toch kan doen!

Dit postje heeft het gedaan voor mij: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9370056&postcount=234

In essentie dowload je de source code, voegt er je eigen apparaat aan toe, en compileert het boeltje. Meer open source kan het niet zijn.

Als je als beginner dat postje leest; weet je natuurlijk onmiddellijk uit jezelf dat je eerst build-essential moet installeren...

Anderszijds zou het niet meer mogen bestaan, natuurlijk. Een gebruiker die moet compileren om de webcam juist te krijgen. Ready for prime time? Mogelijk nog niet niet ...

Ik kijk uit nieuwsgierigheid nog eens verder naar modlist/modinfo, maar mijn eerste indruk was dat het niet te gemakkellijk te zien is welke module nu voor de webcam is. Ook heb ik ,et modinfo nog niet te veel opties herkend... In elk geval zet ik dit "opgelost": bedankt allen om me "het goede pad" te wijzen!

Nu nog de touchpad ... (shameless plug: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/touchpad-tapping-uitschakelen/ )

Re: [opgelost] Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/17, 10:41:06 »
Grappig! Bij een camera in de laptop zie ik het beeld ondersteboven, maar start in Windows 7 op dan vind precies hetzelfde plaats. Beide hebben denk ik een driver-probleem, want in Vista werkte het gewoon goed.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Webcam beeld ondersteboven
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/17, 10:50:39 »
Over welk merk laptop gaat dit? Het is bij vele laptops geen driver probleem op zich, maar domweg dat de webcams in die laptops omgekeerd gemonteerd werden. Dat werd bij Windows dan via de drivers gecorrigeerd. Blijkbaar hebben ze dat nu ook "vergeten" te doen voor de Windows 7 driver.