Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgeslost] grub error 13  (gelezen 1610 keer)

[Opgeslost] grub error 13
« Gepost op: 2009/04/17, 22:00:13 »
hoi allemaal
ik heb sinds kort ¨error 13:Fout of niet-ondersteunde executable-formaat¨ als ik in het grub menu kies voor het opstarten van windows.
ik heb grub al eens geherinstalleerd, windows al overnieuw geinstalleert, maar niets helpt de error blijft komen
heeft iemand een idee hoe het op te lossen is?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/18, 12:46:36 door Ron »
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline heir4c

  • Lid
Re: grub error 13
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/17, 22:16:58 »
Ter info: Kijk hier eens voor uitleg over error 13: http://sites.google.com/site/computertip/grubfoutmeldingen
Er is duidelijk iets mis met de kernel (corrupt) of je wil van iets anders opstarten (typfout: misschien in de grub menu.lst

Zoek even via google met: error13+grub    Dan vind je heel wat, te veel om door te linken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: grub error 13
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/17, 22:26:19 »
bedankt voor je reactie :)
oja, misschien nog even belangrijk om mee te delen: ik drai ubuntu 9.04 rc. met 8.10 en eerder heb ik nooit zoiets gehad.
en googlen heb ik ook gedaan, maar ik kan geen goede oplossing vinden, morgen ga ik maar even ubuntu overnieuw installeren, als dat niets oplevert, zal ik het hier melden.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: grub error 13
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/17, 23:18:20 »
Heb je nog de oude kernel regels in je Grub menu staan? Kan je daar wel van opstarten?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: grub error 13
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/18, 10:12:28 »
nee de oude regels staanm er niet meer in, ik had menu.lst al een keer leegggegooit en overnieuw laten laten instellen door grub.
watr ik eigenlijk ook niet snap is dat na de installatie van windows grub niet was overschreven, dat gebeurd anders altijd na een installatie van windows.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: grub error 13
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/18, 11:02:51 »
Reparatie van grub: Start de Ubuntu live cd op. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op.
Kan je nu wel gewoon opstarten?

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/04/18, 11:05:09 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grub error 13
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/18, 11:11:44 »
wat ik eigenlijk ook niet snap is dat na de installatie van windows grub niet was overschreven, dat gebeurd anders altijd na een installatie van windows.
Heb je soms 2 HD's en staat de MBR van Windows op de "verkeerde" ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: grub error 13
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/18, 11:41:49 »
wat ik eigenlijk ook niet snap is dat na de installatie van windows grub niet was overschreven, dat gebeurd anders altijd na een installatie van windows.
Heb je soms 2 HD's en staat de MBR van Windows op de "verkeerde" ?

ik heb inderdaad 2 hdd´s, moet de mbr van windows ook op de windows schijf komen te staan?

Ik heb net ook ubuntu 9.04 overnieuw geinstalleerd, daarmee is ook grub overnieuw geinstalleert, maar het probleem is er nog steeds
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: grub error 13
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/18, 11:49:34 »
Zet in de BIOS de andere harde schijf eens als eerste waarvan opgestart moet worden.
Dat had ik nl. ook na installatie van Jaunty. Normaal startte bij mij Ubuntu 8.10 op van mijn SATA schijf, na installatie van Jaunty op een andere partitie van de SATA schijf starte deze op van mijn IDE schijf met windows.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: grub error 13
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/18, 12:35:38 »
Zet in de BIOS de andere harde schijf eens als eerste waarvan opgestart moet worden.
Dat had ik nl. ook na installatie van Jaunty. Normaal startte bij mij Ubuntu 8.10 op van mijn SATA schijf, na installatie van Jaunty op een andere partitie van de SATA schijf starte deze op van mijn IDE schijf met windows.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Bedankt!, alles werkt weer, ik moets inderdaad in de bios bij de opstartinstellingen ide0 als eerste zetten.
nogmaals, iedereen bedankt voor de hulp :)
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Opgeslost] grub error 13
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/18, 12:47:40 »
Gijs bedoelde (bijna) hetzelfde als ik :lol:
Je bericht heb ik als [opgelost] gezet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.