Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]aangifte belastingdienst  (gelezen 13419 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #25 Gepost op: 2013/02/07, 13:33:54 »
Zojuist even geprobeerd met het aangifteprogramma 2012, op mijn 64-bits Xubuntu 12.04.

Wat bleek:
- de 32 bit runtimes waren bij mij niet nodig;
- de xfonts waren bij mij ook niet nodig. Wel kon ik een beter (mooier) lettertype kiezen na installatie van de xfonts. "Courier bold 12" gaf bij mij het best leesbare resultaat, beter dan de "Clean" die ik eerst aanried (waarvoor de xfonts niet nodig zijn).

Ik heb mijn handleiding dus iets aangepast voor de aangifte 2012:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen-vanuit-Linux
(punt 16, rechterkolom)

Voornaamste verandering: aangepast aan de nieuwe bestandnamen (2012), en installatie van xfonts (zodat je een mooier lettertype kunt kiezen).

Overigens wacht ik zelf met het versturen van de aangifte, totdat de vooringevulde gegevens beschikbaar zijn (per 1 maart). :)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/07, 16:02:43 door Pjotr »

Offline Ayuda

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #26 Gepost op: 2013/02/07, 14:04:27 »
Ik heb t op de volgende manier opgelost.
Ik zag na installatie wel een formuliertje Aangifte .... maar ik kon het niet opstarten.
Na installatie van  ia32-libs en ia32-libs-multiarch:i386 (want ik heb 64 bits Ubuntu) en
xfonts-100dpi en xfonts-75dpi lukte t wel.
Bron :
http://lcardinaals.wordpress.com/2012/03/06/belastingaangifte-onder-ubuntu-11-10
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=32031


Heet die runtime-library 'ia32 shared libraries' tegenwoordig niet ia32-libs-multiarch in plaats van ia32-libs?

[Ed: naar andere post verwezen.]
« Laatst bewerkt op: 2013/02/07, 14:22:38 door Ayuda »

Offline Andre

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #27 Gepost op: 2013/02/08, 10:07:17 »

Offline Ayuda

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #28 Gepost op: 2013/02/08, 11:16:34 »
Ayuda

Ik heb beide pakketten geïnstalleerd , wegens :

http://lcardinaals.wordpress.com/2012/03/06/belastingaangifte-onder-ubuntu-11-10/

In 12.04 LTS tref ik slechts één pakket aan (namelijk: ia32-libs-multiarch) .

Offline Ayuda

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #29 Gepost op: 2013/02/08, 12:31:59 »
Ik had verwacht dat het programma ook wel zou opstarten zonder installatie van de xfonts, maar dat bleek hier (Ubuntu 12.04 LTS-32bit) niet het geval. Een poging tot opstarten vanuit Nautilus gaf zelfs geen enkele foutmelding; pas na opstarten vanuit de terminal kreeg ik de foutmelding betreffende de ontbrekende fonts.

Maar oké, het werkt nu.  :-)


Offline Ayuda

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #30 Gepost op: 2013/02/09, 11:12:31 »
Het zou mooi zijn als de http://wiki.ubuntu-nl.org/BelastingDienst binnenkort aangepast wordt voor de aangifte IB 2012. Een installatie-mogelijkheid met een .deb voor Ubuntu-LTS zou niet misstaan voor iets waar bijna iedere meerderjarige Nederlander mee te maken heeft.

Offline Andre

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #31 Gepost op: 2013/02/09, 19:43:32 »
Schrijf eens in SoftwareCentrum : ia32-lib ? Dan moet je 2 dingen zien verschijnen.

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #32 Gepost op: 2013/02/09, 20:05:01 »
ia32-libs is een overgangspakket; dat pakket is dus niet nodig want dat is alleen maar de oude naam en dat pakket is daar vanwege mensen die upgraden om problemen te voorkomen. De nieuwe naam van het pakket is ia32-libs-multiarch en meer dan dat pakket heb je dus niet nodig.

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #33 Gepost op: 2013/02/23, 17:46:39 »
Bedankt, ik heb het ook met ia32 aan de praat gekregen. In tegenstelling tot voorgaande jaren is het installeren van het belastingprogrammaatje nu wel een crime geworden. Wat me ook tegenvalt is dat ik blijkbaar niet meer de voorgaangde aangiftes kan openen. Dat kon voorheen wel en gaf me een mooi startpunt. Heel jammer!
Gemakkelijker kunnen we het niet maken............. Dat is wel duidelijk!

P.s. het gaat dus over dat *.IBD bestand.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/23, 17:51:32 door paultje1965 »

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #34 Gepost op: 2013/02/24, 10:12:37 »
Op de website van de belastingdienst staat gewoon een oplossing voor dit probleem.

Linux - Autopackage opstarten via Terminalvenster

    Open het Terminalvenster en typ achtereenvolgens de volgende opdrachten:
        cd ~/.local/bin <enter>
        [naam programma].ux -L[naamprogramma] (bijvoorbeeld ib2012.ux -Lib2012) <enter>

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #35 Gepost op: 2013/02/24, 17:07:32 »
Bedankt, ik had het ondertussen al op een andere manier opgelost. Gewoon de oude versie van het programma downloaden en op een Windows PC geinstalleerd. Vervolgens het 2011.IBD bestand van mijn Linux computer ingelezen met het windows (belastingdienst 2011) programma. Werkt ook. Overtypen van de gegevens was wel wat omslachting.

Eigenlijk ook wel een klungelige methode maar het werkte in ieder geval.

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #36 Gepost op: 2013/02/24, 20:18:59 »
Je had ook een oude Linux-versie van het programma erbij kunnen installeren op je Ubuntu...

Offline miel

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #37 Gepost op: 2013/03/03, 18:21:34 »
Voor het downpoaden van de IB aangifte ben ik later dan sommigen maar waar ik afgelopen jaren nooit enig probleem ondervond met het downloaden en installeren is het mij dit jaar niet gelukt. Ja, ik weet de instructies worden meegeleverd door de Belastingdienst maar wat is de reden dat ze daar een goed functionerend programma verziekt hebben?
Ik weethet niet maar mijn achterdochtige geest fluistert dat Microsoft wel een soort van deal gesloten zal hebben met de Belastingdienst. Zoiets als:  "In het kader van de bezuinigingen willen wij, Microsoft, wel even een handje helpen." Of vergis ik mij.
Omdat het me in Ubuntu niet lukte ben ik tandenknarsend toch maar met Windows 8 aan de slag gegaan. En,.. opvallend, slechts seconden had ik nodig om de software en de formulieren te downloaden en installeren.
Is Windows dan beter dan Linux? Vergeet het maar, deze problemen komen bij de Belastingdienst vandaan. En ik ga ze schrijven over dit onderwerp. Hopelijk levert dat geen naheffing op.
Miel

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #38 Gepost op: 2013/03/03, 20:09:42 »
Toch heb ik keurig de Linux-versie gedownload en geopend zonder enig probleem. Gewoon de package gedownload, uitvoerbaar gemaakt, installatiewizard gevolgd en daarna gestart via de Dash. Draait prima hier en ga een dezer dagen mijn aangifte versturen.

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #39 Gepost op: 2013/03/04, 14:36:14 »
Misschien omdat je het kort geleden gedownload hebt??Ze hebben de bugs er uit gehaald..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Andre

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #40 Gepost op: 2013/03/04, 19:54:27 »
Ik heb Ubuntu 64 bits geherinstalleerd. Heb nu dus 12.04.2 . Moest wederom ia32-libs multiarch installeren en xfonts-100 voor de belastingdienst. Kies bij uitpakken / installeren wel de map : Persoonlijke map , want daarna opstarten via terminal venster :
d ~/ib2012/bin && ./ib2012ux -Lib2012

Start je het programma zonder terminalvenster op, ziet het lettertype er slecht leesbaar uit.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 15:44:58 door Andre »

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #41 Gepost op: 2013/03/08, 18:52:49 »
Vraag aan Vistaeus nav 38: Hoe heb je het package uitvoerbaar gemaakt; moet er eerst iets gedaan worden met het package voordat je het mbv de terminal uitvoerbaar kunt maken; wat moet je als bestandsnaam voor het package  intypen in locals om in de bin map te komen ???. Het .package wordt niet herkend als bestand

Ik heb wel met succes het tar.gz bestand kunnen downloaden en uitvoerbaar maken, maar rechtstreeks  klikken op het icoontje voor ib2012ux leidt tot niets. Wordt niet herkend. Is daar een oplossing voor ?  Ik kan het alleen openen met behulp van de Terminal. Maar dat is te omslachtig. En bovendien kun je via deze weg geen oude gegevens van vorige jaren invoegen.

Ik werk met 12.04LTS 32bits; graag reactie

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #42 Gepost op: 2013/03/08, 20:10:18 »
Zoals ik al zei: je moet rechtermuisknop op die .package doen, dan een vinkje zetten bij Uitvoeren van bestand toestaan en dan dubbelklikken op de .package.

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #43 Gepost op: 2013/03/09, 12:14:32 »
Hoeft niet meer!Gewoon dubbelklikken en het wordt geinstalleerd als je dat aan geeft in het venster.(je kan natuurlijk het ook opslaan)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #44 Gepost op: 2013/03/31, 13:18:41 »
Zojuist even geprobeerd met het aangifteprogramma 2012, op mijn 64-bits Xubuntu 12.04.

Wat bleek:
- de 32 bit runtimes waren bij mij niet nodig;
- de xfonts waren bij mij ook niet nodig.
Bij mij (Ubuntu 12.04) zijn de xfonts *wel* nodig, anders start het programma niet.

Citaat
Ik heb mijn handleiding dus iets aangepast voor de aangifte 2012:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen-vanuit-Linux
(punt 16, rechterkolom)
In de handleiding staat:
cd Downloads && tar xvzf ~/Downloads/ib2012_linux.tar.gz && mv -v ~/Downloads/ib2012 ~/ib2012Op zich gaat het eerste commando (cd Downloads) wel goed, want na het openen van de terminal, sta je altijd in root van je eigen home.
Beter is het volgende

cd ~/Downloads




Offline Willemtk

  • Lid
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #45 Gepost op: 2013/03/31, 13:32:41 »
Bij mij niet zo gelukt. Ik heb een windows versie van de belasting gedownload en in Wine geopend. Werkte prima. Naderhand heb ik wel gezien dat het werkt met rechtsklikken in Bin op ux, openen met, andere applicaties, inkomstenbelasting. Ik kreeg alleen de vooraf gedownloade gegevens niet aan de praat.  Ik heb wel nog eens in PClinuxOs aan het proberen geweest, en daar is geen enkel probleem. Beetje zoeken, maar vooraf gedownloade gegevens gewoon openen met;  ux in Bin . Ging open zonder een centje pijn met alle gegevens. Gek dat het in Ubuntu zo moeilijk gaat. Maar ik weet nu al dat ik volgend jaar ook een computer klaar heb staan met PClinuxOS.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #46 Gepost op: 2013/03/31, 13:38:13 »
Op zich gaat het eerste commando (cd Downloads) wel goed, want na het openen van de terminal, sta je altijd in root van je eigen home.
Beter is het volgende

cd ~/Downloads
Je hebt gelijk. Dank voor de tip!  :)

Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #47 Gepost op: 2013/03/31, 13:38:39 »
Hier ging het allemaal prima. Heb gewoon de .package gedownload, uitvoerbaar gemaakt en geïnstalleerd. Daarna vanuit de Dash het programma geopend, de gegevens gedownload en het programma pakte het keurig op. Allemaal keurig dus op Ubuntu hier.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: [opgelost]aangifte belastingdienst
« Reactie #48 Gepost op: 2013/03/31, 15:12:29 »
Toch heb ik keurig de Linux-versie gedownload en geopend zonder enig probleem.
Let er wel op dat er vanuit het verleden mogelijk allerlei afhankelijke pakketten geinstalleerd zijn, zodat het lijkt alsof je die niet meer nodig hebt. Zo kwam ik er dus achter door de procedure te doorlopen op een schone machine (Ubuntu 12.04 in VBox) dat xfonts-75dpi nodig was.