Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe formateren  (gelezen 1111 keer)

BroodjeUbuntu

  • Gast
hoe formateren
« Gepost op: 2007/08/01, 13:57:27 »
hoi mensen
ik heb snel hulp nodig dit is namelijk mijn probleem
ik heb 1 windows schijf hier met windows erop enzo die krijg ik niet opgestart. daar wil ik ubuntu HELEMAAL op leggen dus geen windows ermeer op :D . maar 1 probleem ik heb daar nog wat films van 13gb per stuk. die wil ik overzetten naar mijn andere schijf van 80gb. hoe kan ik dit het beste oplossen want zelfs ik snap het zelf niet meer Lol.

nog 1 keer dus:

ik zit nu in de live cd en ik wil hem zo installeren op de schijf waar windows is en ik wil graag mijn films overzetten naar mijn andere schijf zodat ik die straks nog kan gebruiken maar als ik ze probeer over te zetten krijg ik een foutmelding dat ik er geen rechten op heb :p .

hoe formateren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/01, 14:02:54 »
In termial copieren zoals:

sudo cp /media/hda?/ergens/*.avi /media/hda?/nergensWaarom sudo? Omdat je met de lifeCD ingelogd bent als 'ubuntu' en 'ubuntu' heeft geen rechten op bestanden die 'jij' gemaakt hebt. If je logt gewoon in op uw ubuntu van hardeschijf dan kan 'jij' zelf de fims copieren naar waar jij wil... ;)

Opgelet met de livecd, al uw harde schijven moeten gemount worden en zullen dan in /media te vinden zijn.

BroodjeUbuntu

  • Gast
hoe formateren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/01, 14:07:22 »
das het probleem ik heb nu geen ubuntu erop :(

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
hoe formateren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/01, 14:11:48 »
Je kan met de partitie editor de Windows partitie die er nu op staat kleiner maken, en een nieuwe (tijdelijke) data partitie maken. Daar zet je dan die films op.
Vervolgens haal je die Windowspartitie er af en installeer je Ubuntu.
De data partitie kan je blijven gebruiken als data partitie, of je kopieert de films nu naar je home map.
De data partitie kan je dan verwijderen, en de vrijgekomen ruimte toevoegen aan je home partitie.
Let dan wel op de volgorde van de partities, de home en data partities moeten dan naast elkaar staan.

BroodjeUbuntu

  • Gast
hoe formateren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/01, 15:08:54 »
lukte niet maar ik ben nu ubuntu op mijn 2de harddisk aan het installen en dan die filmpjes daarheen koppieren en dan ubuntu op de eerste hd installen dan die filmpjes weer koppieren :P en dan die andere ubuntu op de 2de hd vwerijderen.
ik d8 alleen dat het mischien ook makkeliijker kon maar dit maakt niet zoveel uit ook:P

p.s. krijg ik hier geen problemen met de grub mee aangezien ik zoveel ubuntu`s installeer enzo?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
hoe formateren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/01, 15:20:18 »
Je hoeft Ubuntu toch niet te installeren op de 2e harddisk?
Je kan vanuit de live cd de 2e schijf leeghalen en formatteren als ext3.
Hier zet je dan je films op. Dat kan ook gewoon vanuit de live cd.

Nu kan je Ubuntu installeren op je 1e schijf, en de films van de 2e schijf verplaatsen.

hoe formateren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/01, 19:21:57 »
Citaat van: Johanvd
Je hoeft Ubuntu toch niet te installeren op de 2e harddisk?
Je kan vanuit de live cd de 2e schijf leeghalen en formatteren als ext3.
Hier zet je dan je films op. Dat kan ook gewoon vanuit de live cd.
Volgens mij is dat nou precies wat hij niet voorelkaar kreeg..... :)

BroodjeUbuntu

  • Gast
hoe formateren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/02, 00:55:42 »
Ja dat kreeg ik niet voormekaar :P
maar ik heb er nu al helemaal een zooitje van gemaakt ik wil nu namelijk ubuntu opnieuw installeren die staat er al op alleen ik krijg teveel errors enzo en opnieuw instaleren kost een kwartier :) . ik heb nu ook mijn films op de 1ste schijf alleen wil ik ze op de 2de zetten maar dat gaat niet omdat ik die als fat 32 heb en die kan max maar 4gb per bestand :( . in de videoeditors krijg ik die films niet eens aan de gang maar dat los ik later wel op. ik heb die 2de schijf al geformat naar ext3 alleen nou zijkt ie weer dat ik geen rechten heb om daarop te schrijven enzo :( . Iemand enig idee???

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
hoe formateren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/02, 02:28:07 »
sudo nautilus ?

BroodjeUbuntu

  • Gast
hoe formateren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/02, 09:12:58 »
Ja die heb ik onderstussen ook al gevonden met de zoek functie op dit forum maar alsnog bedankt  :D