Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk  (gelezen 1357 keer)

Offline Haris

  • Lid
Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Gepost op: 2012/05/08, 16:04:14 »
Ik ben klaar met mijn TomTom, die nog steeds niet op Linux kan draaien.
Welke merken zijn wel te updaten met Ubuntu? Graag wat ervaringen.

Pieter2

  • Gast
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/08, 18:43:09 »
Voorzover ik weet niet 1.

Je zou wel windows in virtualbox kunnen installeren om je TomTom te kunnen updaten

Offline Parleur

  • Lid
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/09, 22:10:38 »
Ben je in het bezit van een windows licentie, installeer dan dual boot en zeker geen wine.
Altijd handig, er blijven geheid applicaties alleen windows.

Offline johande

  • Lid
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/10, 07:26:50 »
Ikzelf heb een Garmin Edge 800 (eerder Edge 500 & Edge 605) en die werketen allemaal onder Ubuntu mits installatie van deze plugin. Voor "auto"-gps-sen heb ik het nooit getest, maar een mailtje naar de maker zal u wel antwoord bieden.
http://www.andreas-diesner.de/garminplugin/doku.php?id=start

zie ook:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/garmin-communicator-plugin-for-linux/msg688153/#msg688153
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 08:40:58 door johande »

Offline aartje

  • Lid
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/10, 09:10:54 »
Voorzover ik weet niet 1.

Je zou wel windows in virtualbox kunnen installeren om je TomTom te kunnen updaten
Wat dat betreft ben ik het met Parleur eens. Als je toch een windows-licentie hebt
gebruik dan Windows als dualboot en niet in Virtualbox. Virtualbox is niet 100%
zeker werkzaam, dualboot wel.

Offline Haris

  • Lid
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/10, 09:15:44 »
Ik heb geen windows licencie en ik wil er geen!

Offline Haris

  • Lid
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/10, 09:19:25 »
Bedankt Johande, ik denk dat het een Garmin wordt voor mijn wagenpark.

Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/10, 16:36:44 »
Mag ik de Navisurfer voorstellen: http://www.vic-ltd.com/news/9/15/Navisurfer-II-UBU-3G-Released.html (UBU staat voor Ubuntu)

Je moet er wel een data SIM in stoppen maar dan heb je ook wat. Oorspronkelijk alleen voor op het water maar nu ook met wegen navigatie beschikbaar.

« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 16:38:22 door DirkJan »

Offline Reijer

  • Lid
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/10, 19:25:49 »
Wine zou ik niet gebruiken: dat heeft volgens mij (nog steeds?) geen USB ondersteuning. Met VB is niks mis, mits je het binnenhaalt van www.virtualbox.org en niet via synaptic. Ikzelf hang mijn Garmin GPSmap62st aan virtual WinXP als ik Garmin software wil gebruiken: BaseCamp voor het maken en overzetten van routes, waypoints ed. En de Garmin webupdater als de firmware opgewaardeerd moet worden. Ook als er Garmin kaarten op het toestel gezet of bijgewerkt moeten worden, moet dat in Windows of met een Mac. De kaarten van OSM kunnen in Ubuntu op het toestel gezet worden via Nautilus: gewoon punt img bestanden in de Garmin map van het toestel of de SD kaart plaatsen. Ook kunnen in bv QlandkarteGT via Nautilus de tracks zichtbaar gemaakt worden.
Dus als je een Garmin optimaal wilt gebruiken, kun je niet zonder Windows of Apple. En dat geldt volgens mij voor alle merken.

Offline Haris

  • Lid
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/11, 08:19:57 »
Bedankt DirkJan!
Dat is een interessant apparaat! Heb je er zelf ervaring mee? Is de kaartsoftware goed en wie verzorgd dat? Waar koop je een data-sim?

Offline Haris

  • Lid
Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/11, 08:24:15 »
Reijer bedankt!
Wat een vervelende zaak dat er niet 1 systeem is dat op Ubuntu draait.

Re: Aanschaf GPS, Ubuntu vriendelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/11, 09:00:14 »
@Haris

Heb er zelf geen ervaring mee, wel positieve reviews gelezen. Voor kaarten heb je meerdere alternatieven, onder andere vanuit OpenStreetmap http://www.openstreetmap.org/ Ook een community project (draag zelf ook bij dus zij weten wel dat de kruising op de hoek inmiddels een rotonde is).
Op basis van die kaart zijn er meerdere navigatie programma's beschikbaar. Het kadaster en andere NL overheden dragen ook bij en gebruiken het kaartmateriaal.

Een data sim kun je bij alle telecom bedrijven aanschaffen. Ik denk trouwens dat je ook zonder kunt. Je kunt dan alleen niet alle functie gebruiken (browsen zonder internetverbinding is zo beperkt).