Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen  (gelezen 3586 keer)

„Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Gepost op: 2013/05/01, 16:20:13 »
Als beginnende Ubuntu-gebruiker vraag ik mij af of ik een instelling kan doorvoeren waardoor ik naast de "gebruikelijke" of vanzelf “gekrulde” aanhalingstekens ook de nog altijd geldige „Nederlandse” aanhalingstekens op eenvoudige manier kan gebruiken. Kort uigelegd:

Op een US-international keyboard staat links van de 'enter-toets' de toets voor de apostrof (') en het aanhalingsteken ("). Die laatste kan in bepaalde tekstverwerkers automatisch krullen waar door je of "dit" krijgt en anders “dit”.

Dagbladen als Trouw en andere media gebruiken de oorspronkelijk Nederlandse aanhalingstekens, waarvan openen onderaan de regel („) en sluiten bovenaan (”). Openen is het teken U+201E of XML „ en sluiten is U+201D of XMl ”

Ik wil graag een toetscombinatie voor deze twee, waardoor ik zonder gebruik van de muis eenvoudig deze in kan voeren, dus zoals ik dat nu kan met bijvoorbeeld de "ß" door slechts alt-gr+s te typen.

Tevens wil ik (als het kan) dat dit ook werkt in andere programma's en bijvoorbeeld een bewerkingsscherm op internet.

Ik gebruik deze regelmatig en ik werk hoofdzakelijk zonder muis. Als u uitlegt, zou ik het zéér waarderen als u ervan uitgaat dat ik nog nauwelijks kennis heb van Ubuntu anders dan de basiskennis die nodig is voor het gebruiken van officeprogramma's en internet.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/01, 16:22:20 door Jasper Coenraats »
NB: Ik ben een beginner met slechts basiskennis van Ubuntu en Linux. Wilt u daarmee rekening houden in uw berichten? Dank u wel.

Offline HarzG

  • Lid
Re: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/01, 16:39:22 »
... welkom in het Forum.

Ga in LibreOffice naar het menu Extra->Opties voor Autocorrectie->(tab)Gelokaliseerde opties.
Daar zie je 2 x "vervangen" voor de aanhalingstekens, zet dat "aan" en klik op het icoontje " bij "teken voor woordbegin". Je ziet dan een tabel waarin je kan kiezen voor het teken naar je wens.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/01, 17:33:03 »
Citaat
Ga in LibreOffice naar het menu Extra->Opties voor Autocorrectie->(tab)Gelokaliseerde opties.
Daar zie je 2 x "vervangen" voor de aanhalingstekens, zet dat "aan" en klik op het icoontje " bij "teken voor woordbegin". Je ziet dan een tabel waarin je kan kiezen voor het teken naar je wens.

Wouw, dat ging wel heel veel eenvoudiger dan  ik verwachtte. Bedankt!
NB: Ik ben een beginner met slechts basiskennis van Ubuntu en Linux. Wilt u daarmee rekening houden in uw berichten? Dank u wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/01, 17:37:28 »
Mooie schermafdruk, HarzG! Mag ik die overnemen op mijn webstek?

Offline HarzG

  • Lid
Re: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/01, 18:15:17 »
@Pjotr: Dat mag, want ik heb tenslotte zoveel van je tips geraadpleegd en geleerd ...

@Jasper Coenraats: Het gebruiken van onder/boven aanhalingstekens op websites is niet aan te bevelen. De weergave bij anderen hangt namelijk ervan af of iemand de codeset op automatisch, op UTF-8, op ISO-8859-1 of iets anders heeft gezet. Dat heeft de maker van de website niet in de hand. Op websites ben je met het gebruik van de "gewone" aanhalingstekens aan de veilige kant.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/01, 20:16:23 »
@Jasper: Ik weet niet welke tekenset jij gebruikt maar hier zie ik bij Trouw en andere media geen aparte aanhalingstekens; ik zie hier de gewone gekrulde. Mijn tekenset is gewoon de standaard die Ubuntu instelt.

Re: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/01, 22:27:39 »
Hoe creëer ik deze aanhalingstekens met een US Internationaal-toetsenbord?

Re: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/02, 00:28:19 »
Citaat
Het gebruiken van onder/boven aanhalingstekens op websites is niet aan te bevelen. De weergave bij anderen hangt namelijk ervan af of iemand de codeset op automatisch, op UTF-8, op ISO-8859-1 of iets anders heeft gezet. Dat heeft de maker van de website niet in de hand. Op websites ben je met het gebruik van de "gewone" aanhalingstekens aan de veilige kant.

@ HarzG: Dankjewel voor die tip, dat wist ik niet

Citaat
Ik weet niet welke tekenset jij gebruikt maar hier zie ik bij Trouw en andere media geen aparte aanhalingstekens; ik zie hier de gewone gekrulde. Mijn tekenset is gewoon de standaard die Ubuntu instelt.

@Vistaus: you're right. Er zijn er meer, maar een voorbeeld is in dezen www.refdag.nl. Trouw heeft ze er klaarblijkelijk net als NRC uitgehaald. Niet lang terug hadden zij ze ook en ik ben vast de enige niet die niet vaak het RefDag leest. www.onzetaal.nl gaf diversevan zulke voorbeelden.
NB: Ik ben een beginner met slechts basiskennis van Ubuntu en Linux. Wilt u daarmee rekening houden in uw berichten? Dank u wel.

Offline HarzG

  • Lid
Re: „Nederlandse” aanhalingstekens instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/02, 13:49:00 »
Hoe creëer ik deze aanhalingstekens met een US Internationaal-toetsenbord?
De luie manier:
- installeer een switcher voor je toetsenbord in een balk van je desktop of onder een toetsencombinatie
- zet daar als 2e toetsenbordindeling een Duitse toetsenbordindeling neer (Duits nodeadkeys)
- switch met een muisklik of de toetsencombinatie van de US naar de DE indeling: nu zit onder AltGr-v de „ en onder AltGr-b zit de “.
Het icoontje van de switcher verschijnt automatisch zodra je een 2e toetsenbordindeling toevoegt.

Je kan er ook meer tijd aan besteden en je toetsenbord van „het systeem“ aanpassen.
Een uitgebreide uitleg over systeemwijzigingen via xmodmap staat bij onze Duitse ArchLinux-vrienden.
Wie hierover liever een Engelse uitleg wil hebben, kan daar terecht.
Met het programma xev kom je erachter welke keycode voor een bepaalde toets staat. Let op: die staat er niet bovenaan maar in de 3e regel van de codetekst die xev produceert. Daarna zou je via een xmodemap-commando 2 toetsen (de : en de ") kunnen gebruiken om een „  “ te definiëren.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/02, 13:50:55 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce