Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (EE) GLX error  (gelezen 1214 keer)

(EE) GLX error
« Gepost op: 2012/01/16, 22:35:21 »
Ik ben hier nieuw en een beginneling met Ubuntu (10.04).
Nadat de installatie zonder problemen was verlopen en ik met de Ultimate Boot CD een Image had gemaakt, kreeg ik bij het opstarten van Ubuntu deze melding:
(EE) GLX error: Can not get required symbals.
Ubuntu staat in de grafische modus en ik weet niet hoe ik daar uit kom.
N.B. Het was al weer een paar jaar geleden dat ik enthousiast bezig was met Ubuntu, maar dat enthousiasme is nu nog heviger.

Re: (EE) GLX error
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/16, 22:56:32 »
Vanuit de grafische mode naar de een van de tty's 1 t/m 6    CTRL+ALT+F1 ...... of F2, F3, F4, F5, F6  terug naar het grafische scherm  CTRL+ALT+F7
Welke grafische kaart heb je? Een Nvidia of een ATI? en welk type?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: (EE) GLX error
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/16, 23:22:16 »
Hoi,
Ik heb `CTRL+ALT+F1` ingegeven en krijg dan de prompt te zien en weet niet wat ik daar moet doen. Door dit probleempje kan ik niet bij de HD om te kijken welke grafische kaart ik heb maar dacht Nvidia. Die is in ieder geval niet op het moederbord geintegreerd, het is dus een kaart.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/16, 23:23:50 door ThomasUbuntu »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: (EE) GLX error
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/16, 23:40:14 »
Als je de prompt te zien krijgt, zit je onder de grafische schil.
Je zou daar het commando lspci (l=kleine letter L) kunnen ingeven, dan kan je de eigenschappen van je grafische kaart zien.

En als je het commando startX ingeeft achter de prompt, start je grafische omgeving dan wel?

Deed alles het in een live-sessie wèl?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: (EE) GLX error
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/17, 00:10:11 »
Als ik lspci in geef dan scrollen en er een paar schermen tekst voorbij waar ik ATI in genoemd zie, maar ik weet niet wat dat zegt. Het commando startX geeft als resultaat de mededeling dat het een onbekend commando is. Ik weet niet wat een live sessie is.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: (EE) GLX error
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/17, 00:26:44 »
Als je de installatie-CD (of usb-stick, daar kan je een .iso ook op zetten) in de pc steekt, en vanaf dat medium boot (instellen in je bios), dan kan je ook kiezen voor 'Ubuntu uitproberen zonder te installeren'. Als je daarvoor kiest, start je een Ubuntu-sessie vanaf je CD (of usb), en dus niet vanaf je harde schijf.

Zoiets wordt een 'live-sessie' genoemd. Je kan dan o.m. goed zien, of je hardware goed ondersteund wordt. Dit kan je alsnog doen.

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: (EE) GLX error
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/17, 00:32:30 »
Bedankt voor je aanwijzingen zover. Ik moet nu naar bed en ga er morgen verder ermee.
Vriendelijke groet

Re: (EE) GLX error
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/17, 01:08:33 »
Welke videokaart heb je? Al een nieuwe versie geprobeerd (ubuntu 11.10)?

Re: (EE) GLX error
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/17, 13:07:56 »
Welke videokaart heb je? Al een nieuwe versie geprobeerd (ubuntu 11.10)?

De videokaart is van AMD, type HD6450

Als je de installatie-CD (of usb-stick, daar kan je een .iso ook op zetten) in de pc steekt, en vanaf dat medium boot (instellen in je bios), dan kan je ook kiezen voor 'Ubuntu uitproberen zonder te installeren'. Als je daarvoor kiest, start je een Ubuntu-sessie vanaf je CD (of usb), en dus niet vanaf je harde schijf.

Zoiets wordt een 'live-sessie' genoemd. Je kan dan o.m. goed zien, of je hardware goed ondersteund wordt. Dit kan je alsnog doen.

Ik heb een live-sessie gedaan en dan heb ik gewoon beeld.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/20, 08:20:43 door Brumm3l »

Re: (EE) GLX error
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/17, 14:28:42 »
Ik dacht dat het misschien het beste is om Ubunty opnieuw te installeren. Toen ik daarmee begon kreeg ik de melding dat er GEEN besturingssysteem aanwezig is op de computer. Waarschijnlijk weet ik nu wat er is gebeurd. Nadat ik de vorige keer Ubuntu had geinstalleerd en geconfigureerd, heb ik meteen een Image gemaakt. Vermoedelijk heb ik dat image naar de verkeerde HD laten webschrijven, nl. die schijf waarop Ubuntu stond.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: (EE) GLX error
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/20, 08:21:24 »
Je hebt nu wel een werkend systeem?

Als je wat posts mist dan klopt dat, ik heb even zitten knippen om e.e.a. overzichtelijker te maken.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: (EE) GLX error
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/20, 10:51:00 »
ThomasUbuntu,

Als je iets wilt posten kan je de 'antwoord' knop rechtsonder gebruiken. Het is niet noodzakelijk om elke keer de 'citaat' knop te gebruiken, tenzij je specifiek in wilt gaan op iets wat daar gepost is  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]