Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prijsverschil toners (Laserprinter)  (gelezen 7122 keer)

Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Gepost op: 2015/01/02, 06:42:58 »
Voor mijn laserprinter (HP M 1130 MFP) moet ik een nieuwe toner kopen.

Beetje rond gekeken op internet en de prijzen zitten tussen 15-40 euro. Het gaat hierbij om goedkope huismerk(en).

Vraag: hoe is dit prijs verschil mogelijk? Is hier sprake van kwaliteitsverschil... dat de ene toner langer meegaat (lees: meer printjes) dan de ander? Of moet ik misschien voor een echte HP toner gaan?

Ik zie uit naar de reacties  8-)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/02, 08:48:04 »
Goede vraag!

Ik ben benieuwd. Op het moment heb ik geen laserprinter al loop ik er wel eens aan te denken ergens weer een goedkope tweedehands HP zwartwit printer op te zoeken. En dan zou ik hem zelf navullen :D Voor nog geen tientje heb je een fles vol op DX.com.

Ik zag één review met interessante kanttekeningen: http://club.dx.com/reviews/34978/223927 (ik kijk uiteraard eerst alle reviews na).

Voor de geïnteresseerden: bij gewone inktpatronen zet ik er zo nodig de boormachine in om een navulopening te maken. De meeste patronen zijn gevuld met schuim. Dat houdt de plastic boorspaantjes  wel van de spuitmondjes weg. De printer wijsmaken dat het een nieuwe cartridge betreft  is nog het lastigste. Bij een tonercartridge kan je NIET gaan boren zonder brokken. Daar smelt je een gat in met bijvoorbeeld een heet gestookt stuk koperen waterleidingpijp. Uiteraard is het bijvullen van de toner een smerige klus, dus doe dat alleen in de huiskamer als er niemand thuis is [grapje]. Ik heb dat trouwens maar één keer gedaan. Die printer kreeg veel later brokken in het papiertransport, maar met de nagevulde cartridge ging het puik.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/02, 10:10:26 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/02, 09:47:49 »
Beetje rond gekeken op internet en de prijzen zitten tussen 15-40 euro. Het gaat hierbij om goedkope huismerk(en).

Is het een kwestie
    prijs? >> dan schud ik m'n hoofd
    technische kwestie >> https://nl.wikipedia.org/wiki/Tonerhergebruik

Is ben mijn carierre ooit begonnen bij een papierproducent van copier paper. Er werden daar ook test uitgevoerd voor de verschillende apparaten van printerfabrikanten (Oce, Agfa, Xerox, ... ). Vervuiling van de toner drum dient te worden voorkomen. In het Wikipedia artikel kan je lezen dat de temperatuur waarbij de fixatie v/d toner op het papier plaats vindt van belang is. Je kan je voorstellen dat elke fabrikant/type apparaat op een iets andere bedrijfstemperatuur is ingesteld.

Hoe erg de gevolgen zijn indien je zelf de toner gaat vervangen kan ik je niet zeggen: test het zou ik zeggen. ;-)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/02, 10:32:21 »
Aan toner (voor met name de inkjetprinter) wordt (extreem) veel verdient, niet aan de printer.  Printerinkt is de duurste vloeistof op aarde.  Hier, uit 2011 alweer, zegt men 2000,- euro per liter: http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2011-01/afleveringen/18-03-2011.

Heb met huismerken nooit problemen gehad, wel geld bespaard.

« Laatst bewerkt op: 2015/01/02, 10:34:12 door Ramana »

Frederik

  • Gast
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/02, 11:02:17 »
Heb met huismerken nooit problemen gehad, wel geld bespaard.

Hier idem, zowel inktjet (canon) als laser (HP) doen het prima op huismerk inkt (123) en goedkoper kan ik het niet vinden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/02, 11:28:54 »
Ik heb zelf een Brother HL-3040CN kleurenlaserprinter en druk heel weinig af, nauwelijks een paar blz per maand. Daardoor werk ik nu, enkele jaren verder, nog steeds met de toners die meegeleverd werden met de printer. Hij is me wel al een keer of zes komen zeggen dat een of andere kleur (meestal cyaan of geel) "op" is en weigert dan verder te drukken totdat ik die vervang. Gelukkig heb ik een speciale code gevonden waarmee je de afdruktellers van die printer op nul kunt zetten. En kijk: de inkt blijkt helemaal niet op!

Onderzoek van o.a. de Consumentenbond (NL) en Test Aankoop (B) heeft meermaals aangetoond dat printerfabrikanten de boel bedriegen en hun toestellen laten melden dat de inkt op is in sommige gevallen als die nog voor 25% gevuld zijn (in een extreem geval was de cartridge nog 50% vol!). Allemaal om je maar meer inkt te doen kopen, want daar verdienen ze aan. Niet aan de printers, die zijn immers spotgoedkoop en die koop je maar eens om de zoveel jaar. Maar inkt: dat doen ze je zo vaak mogelijk kopen als ze maar kunnen. En uiteraard HUN inkt, beveiligd met chips. Als je hervult of inkt van derden koopt, verdient de printerfabrikant immers niet.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/02, 11:31:32 »
Kijk a.u.b. uit met toner(laser) printers, daar er levens gevaarlijke stoffen in zitten, volgens de ARBO dienst mogen de printers niet eens in de zelfde ruimte staan, als waar je met je computer bezig bent. Zou zeggen Google er eens op, zo dat u er meer over te weten komt.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/02, 11:34:06 door Henkp »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/02, 12:12:34 »
Zo'n vaart loopt het m.i. niet.  De kleine deeltjes die in de lucht kunnen komen zijn te vergelijken met sigarettenrook.  Niet goed, maar wie thuis af en toe wat print verwaarloosbaar (anders even ventileren). In kantooromgeving wordt het een ander verhaal. Daar staan grote printers die veel printen dan ook in aparte ruimten.

Frederik

  • Gast
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/02, 13:13:33 »
Gelukkig heb ik een speciale code gevonden waarmee je de afdruktellers van die printer op nul kunt zetten. En kijk: de inkt blijkt helemaal niet op!

Hoe doe je dat bij een Brother ?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/02, 15:48:43 »
Deze instructies werken met mijn HL-3040CN, maar ik weet uiteraard niet voor welke Brother-modellen ze nog werken. Proberen kan altijd.
  • Open de voorklep die je toegang geeft tot de toners.
  • Druk en houd 'Cancel' en 'Secure Print' tegelijktijd ingedrukt. Je zult "K-TNR-STD" op het scherm zien verschijnen.
    Daarbij is STD=standaardtoner, STR=startertoner; K=blacK/zwart, C=cyaan, M=magenta, Y=yellow/geel
  • Gebruik de '+' en '-' toetsen om de toner te kiezen die je wil resetten.
  • Druk op 'OK'.
  • Er verschijnt "Ok?" op het display: druk weer op 'OK' om de toner te resetten.
  • Sluit de voorklep

Offline aartje

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/02, 16:08:30 »
Ik heb een Brother HL-1430 zwart-wit laserprinter. Toen de toner na ca. 3000 pagina's
op was heb ik een goedkopere "huismerk" gekocht. Die vertoonde al gauw kuren, vaag
bij de randen. Na heel goed schoonmaken en een nieuwe toner van Brother zelf
deed mijn toner het gelukkig weer goed. Ik hoef dus nooit meer een "huismerk"toner.

Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/02, 19:01:38 »
Interessant topic. =)

Hier een brother hl1030.
Ik zit ook net met een "lege" toner. Een nieuwe kost 55+.
Ik heb bij elkaar 3 lege toners liggen na 15 jaar gebruik.
De printer print op zich nog prima. Maar het kan zijn dat de drum onderhand versleten is, en dan is een nieuwe printer goedkoper.
Ik zou dan ook graag testen of hij nog print zonder 55 uit te geven.

Bijvullen? Flessen zijn te koop. Maar moet dan digitaal nog iets gereset worden? En hoe?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/02, 19:04:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/03, 21:30:53 »
Bedankt voor alle reacties.

Ik denk dat ik dan maar een toner (huismerk) bestel bij de grootste cartridge webshop van Nederland. Zal geen reclame maken  ;) Maar ik krijg er altijd van zulke mooie pennen - waar niet mee te schrijven valt -  gratis bij  =D
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline siegi

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/03, 22:01:18 »
Ik heb zelf een ml1640 van samsung. Koop poeder + nieuwe counterchips bij http://www.topinks.co.uk
Vullen is heel simpel plaatje eraf vijzen met schroevendraaier, klepje openen, oud poeder eruit schudden, bijvullen met meegeleverde vulmond en klaar.
na een keer of drie ging de kwaliteit wel achteruit aangezien de drum waarschijnlijk verslijt. gewone een originele terug gekocht en kon opnieuw beginnen

ik weet niet hoe het bij hp gaat maar op internet zijn alvast filmpjes re vinden, https://www.youtube.com/watch?v=8TLlsUw2Boo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/03, 22:03:15 »
Bijvullen? Flessen zijn te koop. Maar moet dan digitaal nog iets gereset worden? En hoe?

Die HP van toen hoefde geen reset. Als die Brother toner cartridge geen contacten heeft zoals de standaard inkjet patronen dat hebben zou ik persoonlijk de gok wagen. Ik heb nog eens uitgebreid gezocht via Google. Niets in die trant te vinden.

Terzijde: bij de inkjet printers zit de wezenlijke techniek in de cartridges en dan denk ik vooral aan de spuitmondjes. Bij een laserprinter is dat niet zo. Daar zou je de drum kunnen verzieken. Dat lijkt me dan iets om vooral bij oudere laserprinters pas aan te beginnen. Ik weet wel dat de toners wat verschillen tussen de verschillende merken printers.

Hoe dan ook: als iemand het doet laat de uitkomst hier weten!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/04, 08:41:54 »
Interessant topic. =)

Hier een brother hl1030.
Ik zit ook net met een "lege" toner. Een nieuwe kost 55+.
Ik heb bij elkaar 3 lege toners liggen na 15 jaar gebruik.
De printer print op zich nog prima. Maar het kan zijn dat de drum onderhand versleten is, en dan is een nieuwe printer goedkoper.
Ik zou dan ook graag testen of hij nog print zonder 55 uit te geven.

Bijvullen? Flessen zijn te koop. Maar moet dan digitaal nog iets gereset worden? En hoe?
Ik heb een printer met dezelfde cartridges (HL-1430) meer dan 10 jaar oud (ca. 8000 pags geprint)
De drum zou zo'n 20000 blz mee moeten kunnen, dus een nieuwe toner zou nog moeten kunnen.
Maar ik heb een "huismerk" (Pelikan?)  toner gekocht. Dat was weggegooid geld, slechte afdrukken en
mijn drum was vervuild. Ik heb de drum goed schoon gemaakt en een nieuwe toner van Brother
gekocht (6000 blz). Toen deed hij het weer prima. Je hebt het dus over een prijs van 1 cent per pagina....
Ik gebruik hem nu als tweede printer. Ondertussen had ik een tweede printer gekocht, een
Samsung Xpress M2825ND  (dubbelzijdig!) voor ongeveer 100 euro. Een cartridge daarvan kost 43 euro voor
3000 pags. Ik kan je wel vertellen dat de afdrukkwaliteit, hoewel die van de Brother helemaal niet
slecht was, veel beter was !
zie: http://www.samsung.com/nl/consumer/print/printers-multifunction/mono-laser-printers-multifunctionals/SL-M2825ND/SEE

Je gaat toch  niet zitten klooien voor die cent per pagina!
« Laatst bewerkt op: 2015/01/04, 08:56:41 door aartje »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/11, 12:35:28 »
Ik kan je wel vertellen dat de afdrukkwaliteit, hoewel die van de Brother helemaal niet slecht was, veel beter was !

Juist: drukkers beoordelen printjes op zwarting (densiteit) ! Je kan als toner fabrikant knoeien met de receptuur, maar je valt snel door de mand bij de vakman. https://en.wikipedia.org/wiki/Densitometer

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/11, 12:56:19 »
drukkers beoordelen printjes op zwarting (densiteit) ! Je kan als toner fabrikant knoeien met de receptuur, maar je valt snel door de mand bij de vakman. https://en.wikipedia.org/wiki/Densitometer

Dank je wel, EZ-man! Zo leren we weer wat.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/11, 15:18:53 »
Ik kan je wel vertellen dat de afdrukkwaliteit, hoewel die van de Brother helemaal niet slecht was, veel beter was !

Juist: drukkers beoordelen printjes op zwarting (densiteit) ! Je kan als toner fabrikant knoeien met de receptuur, maar je valt snel door de mand bij de vakman. https://en.wikipedia.org/wiki/Densitometer
Eerlijk gezegd bedoelde ik er mee dat de laserprinter techniek in de meer dan 12 jaar zoveel verbeterd is dat je
voor hetzelfde of veel minder geld (in mijn geval) een nieuwe zwartwit laserprinter kan kopen die veel betere afdrukken
geeft dan toen (en nog dubbelzijdig ook). Door die negatieve perikelen met die huismerk toner voor mijn oude Brother laserprinter
ben ik er dus op vooruit gegaan door die nieuwe printer te kopen die ook catridges van meer dan
3000 pagina's slikt. Ik ga nooit meer zitten rommelen met (nog) goedkopere cartridges. Ik heb erna nog wel een echte
Brother catridge voor die oude printer gekocht en die doet het na het nodige schoonmaakwerk gelukkig ook
weer en volgens mij beter dan menig inkjet en is nu mijn oude printer voor minder kritische prints.

Misschien dat gerommel met inkjet-toner wel de moeite waard is, maar ik wil persee geen inkjetprinter en als ik
iets in kleur wil laten afdrukken doe ik dat wel bij de Hema of een copyshop.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/11, 15:22:51 door aartje »

Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/11, 23:01:14 »
Ik ben ook eens gaan kijken in de winkel en ik moet zeggen dat de nieuwprijzen mij positief verrasten. =D
Zelfs die van een vroeger onbetaalbare laserprinter. Al schrok ik wel weer van de prijs van 4 toners die je eigenlijk in het begin er al beter bij aan schaft vanwege de lege bijgeleverden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/12, 12:52:06 »
Ik ben ook eens gaan kijken in de winkel en ik moet zeggen dat de nieuwprijzen mij positief verrasten. =D
Zelfs die van een vroeger onbetaalbare laserprinter. Al schrok ik wel weer van de prijs van 4 toners die je eigenlijk in het begin er al beter bij aan schaft vanwege de lege bijgeleverden.
Nou lege, ik weet niet over welke printer je het hebt maar bij mijn nieuwe Samsung zwartprinter werd een toner van
1200 pags (kost los 28,50 Euro) bijgeleverd. Ik heb er wel gelijk één van 3000 pags bijbesteld ( 46,50 Euro, een echte!)Hoe het bij kleurenlaserprinters zit weet ik niet, ik heb geen behoefte aan printen in kleur, ik ben meer een type voor de grijstinten :)
« Laatst bewerkt op: 2015/01/12, 13:00:12 door aartje »

Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/12, 17:26:10 »
Semi off-topic (inktjet ipv laser):
http://www.tvgids.nl/Radar/programma/17684692/

Citaat
Printerinkt is behoorlijk aan de prijs, dus je zou denken dat je er flink wat printjes mee kan maken. Toch is de inkt vaak snel op. Hoe kan dit? Radar test verschillende merken printers.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/12, 19:52:48 »
@ Vuurvosje, post hiervoor:
Citaat
Printerinkt is behoorlijk aan de prijs, dus je zou denken dat je er flink wat printjes mee kan maken. Toch is de inkt vaak snel op. Hoe kan dit?
Omdat de printer pas verdiend wordt met de inkt!
Vorm van verslaafden maken, gezien vanuit de fabrikant.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/12, 23:49:25 »
Semi off-topic (inktjet ipv laser):
http://www.tvgids.nl/Radar/programma/17684692/

Citaat
Printerinkt is behoorlijk aan de prijs, dus je zou denken dat je er flink wat printjes mee kan maken. Toch is de inkt vaak snel op. Hoe kan dit? Radar test verschillende merken printers.

Ik heb de uitzending bekeken. Dat was interessant. Dank je wel, VuurVosje! En ook mooi, zonder enige extra actie en gedoe bekijk ik die uitzending via Uitzending Gemist op mijn verse Xubuntu 14.10 installatie.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Prijsverschil toners (Laserprinter)
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/13, 10:25:49 »
Ik heb er wel gelijk één van 3000 pags bijbesteld ( 46,50 Euro, een echte!)Hoe het bij kleurenlaserprinters zit weet ik niet,

Dan heb je meteen 4! toners nodig.  ;)
Dan wordt kleur printen (€150 + 4x €toner) ineens wel een hele investering t.o.v. de aanschaf van een nieuwe zw-w (€50tot80 + 1x €toner). Al denk ik dat je met de lange levensduur dan nog steeds goedkoper uit bent dan met inkt.

ik heb geen behoefte aan printen in kleur, ik ben meer een type voor de grijstinten :)

Kleur is leuk. Vandaar dat ik dat ook even keek. Zwart wit is mij ook prima hoor. Zeker met mijn hoge printgedrag.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2015/01/13, 10:31:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore