Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup met rsync.  (gelezen 1113 keer)

Offline Kurt DM

  • Lid
Backup met rsync.
« Gepost op: 2014/10/05, 18:21:44 »
Ik werk al een tijdje met rsync en heb het volgende probleem: het commando dat gebruikt wordt om te backuppen is in grote lijnen rsync -av /"de directory die ik backup" /dev/KINGSTON. De usb stick is fat geformatteerd wat evt interessant kan zijn voor uitwisseling met windows systemen.
Ik verwacht dat bij een tweede keer dat de backup draait enkel nieuw aangemaakte files worden gebackuped maar er worden ook reeds gebackupte files opnieuw gecopieerd. Nader onderzoek toont dat dit files zijn uit de directory "afbeeldingen" waar blijkt dat de permissies tussen bron en usb stick verschillen. Op de stick zijn de permissies voor anderen en groep "geen" en op het systeem zijn die "bestanden gebruiken". Aanpassen van de permissies op het systeem naar "geen" voor groep en anderen verhelpt het probleem, maar dat doe ik liever niet. Aanpassen van de permissies op de stick naar "bestanden gebruiken" gaat blijkbaar niet, waarschijnlijk omdat het een windows file systeem is. Kan ik dit probleem op een propere manier oplossen zonder de permissies van een "systeemdirectory" zoals afbeeldingen aan te passen?

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup met rsync.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/05, 19:23:26 »
Het FAT(32) bestandssysteem kent geen permissies. Je zal dus naar een ander bestandssysteem moeten uitwijken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Backup met rsync.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/06, 08:33:28 »
Je kunt deze instructie proberen:

rsync -rltzuv BRONdata/ DOELdata/
-r, recursief doorlopen van directory's
-l, links: kopieer symlinks als symlinks
-t, tijden: bewaar modificatietijden
-z, comprimeer bestandendata tijdens transfer
-u, update: sla bestanden over die nieuwer zijn bij de ontvanger
-v, verbose (met meer details)

Als je gewoon -av gebruikte, zeg je in feite dat hij wel permissies moet meekopiëren en bij FAT kan dat zoals Nero al zei niet.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Backup met rsync.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/06, 13:36:45 »
Bedankt Bloom en Nero, ik probeer even het getoonde commando en inderdaad, ik kan ook de usb stick herformateren naar ext4.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup met rsync.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/08, 12:10:53 »
Als je ook met windows wilt werken, gebruik dan ntfs, hier kun je met rechten werken.
Fat32 is oud en niet goed als het mis gaat, om dan bestanden te herstellen, dus fat proberen te ontwijken.

Om met rsync te werken, of te leren.
Gebruik grsync dit is een grafische scherm, bij testen of uitvoeren, dan zie je de texmode commando, dit kopieren, dan kun je deze ook zonder rsync gebruiken.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Backup met rsync.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/10, 10:10:15 »
Bedankt voor alle antwoorden. Ondertussen heb ik mijn usb stck (64gb) die als backup dient geformateerd als ext4 en nu werkt het inderdaad naar behoren. Een alternatieve mogelijkheid zou zijn de stick in twee partities onder te verdelen, één voor backup met ext4 en één voor eventuele uitwisseling met windows in bv. ntfs.